آفتاب

ترکیه نیروهای بیشتری را از عراق فراخواند

ترکیه نیروهای بیشتری را از عراق فراخواند

در پی اعتراض رسمی عراق به حضور نیروهای ترکیه در استان نینوا، آنکارا اعلام کرد، بخش مهمی از نیروهایش را از حوالی شهر موصل فراخوانده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وزارت خارجه ترکیه رسما پذیرفت که هماهنگی‌ها میان آنکارا و بغداد بر سر مجوز ورود نظامیان ترکیه با "اشکالاتی" همراه بوده است.

به گزارش شبکه خبری سومریه نیوز عراق، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق به تازگی در سخنانی عنوان داشت: دولت عراق اجازه ماندن نیروهای ترکیه‌ای در خاک عراق را نمی‌دهد.

وی علت مخالفت آنکارا با بیرون کردن نیروهایش از خاک عراق را این گونه عنوان کرد که مسئولان ترکیه‌ای بنا به دلایل داخلی از انجام این اقدام هراس دارند.

دولت عراق می‌گوید اعزام این نیروها برای آموزش کردها، بدون کسب مجوز از بغداد صورت گرفته است.

تصمیم ترکیه برای فراخواندن نیروهایش یک روز پس از آن روی می‌دهد که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، از ترکیه خواسته بود از دامن‌ زدن به بحران عراق پرهیز کند.

عراق دو هفته پیش و همزمان با ورود حدود ۱۵۰ نیروی نظامی به اردوگاه بعشیقه در حوالی شهر موصل، مراتب اعتراض رسمی خود به ترکیه را اعلام کرد و خواهان ترک فوری این نیروها شد.

اردوگاه بعشیقه در ۳۰ کیلومتری شمال شرق موصل واقع است.

ترکیه از سال ۲۰۱۴ میلادی نیروهایی را با هدف آموزش به نیروهای کرد عراق به این اردوگاه اعزام کرد اما ورود ۱۵۰ نیروی نظامی در اوایل ماه جاری به این منطقه با انتقاد شدید مقامات عراقی روبرو شد.

مقامات عراق می‌گویند که ورود این نیروها به خاک این کشور بدون مشورت و هماهنگی با آنها بوده و این اقدام مغایر قوانین بین‌المللی و نقض تمامیت ارضی عراق است.

احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه روز جمعه اعلام کرد بعد از مذاکره با مقامات عراقی تصمیم گرفته شده که پرسنل نظامی مستقر در اردوگاه بعشیقه را سازماندهی مجدد کنند.

پیش‌تر یک مقام نظامی ترکیه به خبرگزاری رویترز گفته بود خروج نیروهای ترکیه از اردوگاه بعشیقه بخشی از این "سازماندهی جدید" است.

هنوز معلوم نیست چه تعداد از سربازان ترکیه بعشیقه را ترک کرده‌اند اما تلویزیون رسمی ترکیه از حرکت ۱۰ الی ۱۲ خودرو نظامی ترکیه به سمت شمال عراق و مرز این کشور با ترکیه خبر داد.

انتهای پیام

کد N1072831

وبگردی