آفتاب

انتقاد شدید رسانه‌های مصری از ائتلاف نظامی اسلامی ضد تروریسم

انتقاد شدید رسانه‌های مصری از ائتلاف نظامی اسلامی ضد تروریسم

تعدادی از روزنامه‌ها و شخصیت‌های مصری با انتقاد از تشکیل "ائتلاف نظامی اسلامی ضد تروریسم" از سوی عربستان و عضویت مصر در آن تاکید کردند: کنار گذاشتن ایران، سوریه و عراق از این ائتلاف قابل توجه است چرا که این سوال پیش می‌آید آیا عراق کشور اسلامی نیست؟ آیا آنچه در سوریه رخ می‌دهد تروریسم نیست؟

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه «الیوم السابع» در مقاله‌ای به قلم دندراوی، مدیر مسئول اجرایی این روزنامه با عنوان «سم کشنده در ائتلاف اسلامی جدید ... چگونه ترکیه و قطر در ائتلاف مبارزه با تروریسم شرکت دارند که خود رئوس فتنه را پناه داده‌اند؟» با نامفهوم و غیرقابل توجیه دانستن تشکیل ائتلاف اسلامی و وجود سوالات زیادی در مورد آن می‌نویسد: این ائتلاف سریع و در عرض 72 ساعت شکل گرفت که شامل کشورهایی متهم به حمایت از تروریسم مثل قطر و ترکیه می‌شود که دشمنی زیادی با مصر هم دارند.

این روزنامه می‌افزاید: این ائتلاف شامل عمان و الجزایر هم نمی‌شود، شاید مخالفت این دو کشور به‌دلیل قوانین داخلی آن‌ها در ممنوعیت شرکت در هرگونه ائتلافی خارج از اراضی آن‌ها قابل درک باشد، اما کنار گذاشتن ایران و سوریه و عراق از این ائتلاف قابل توجه است و می‌پرسیم آیا به‌عنوان مثال عراق کشور اسلامی نیست؟ آیا آن چه در سوریه رخ می‌دهد تروریسم نیست؟

نویسنده این مقاله با بیان این که با تشکیل این ائتلاف، سرنوشت نیروی مشترک عربی چه می‌شود؟ ادامه می‌دهد: سوالات و نقاط ابهام زیادی وجود دارد که نیازمند تجزیه و تحلیل است که دلیل واقعی تشکیل این ائتلاف چیست که شامل کشورهایی می‌شود که در امور کشورهای اسلامی دیگر مداخله می‌کنند و به سران گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی پناه می‌دهند و امکانات مالی و اطلاعاتی خود را در خدمت آن‌ها برای نابودی و تخریب کشورها قرار می‌دهند؟ در مورد پیوستن مصر به این ائتلاف، چگونه قابل قبول است که سرباز مصری در یک سنگر با سرباز قطری و ترکی قرار بگیرد؟ آیا سرباز و افسر مصری از دست این سربازان و افسران قطری و ترکیه امنیت خواهد داشت؟ شیوه مبارزه با تروریسم چیست؟

مدیر مسئول اجرایی روزنامه الیوم السابع، با استناد به بندهایی از بیانیه اعلام تشکیل ائتلاف اسلامی نظامی برای مبارزه با تروریسم، می‌پرسد پس تکلیف گروه تروریستی اخوان مورد حمایت دوحه و آنکارا چه می‌شود؟ تا حدی که رجیب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه عکس نشان رابعه را روی میز خودش قرار داده و همواره به نظام مصر حمله می‌کند. موضع این ائتلاف در قبال طمع‌ورزی ترکیه در سوریه و عراق چیست؟

نویسنده این مقاله ادامه می‌دهد: معتقدم مصر از هرگونه ائتلافی برای مبارزه با تروریسم حمایت می‌کند، اما تردیدهای واقعی در مورد نیات کشورهای عضو این ائتلاف دارد به خصوص با فقدان اتخاذ شیوه‌ها و طرح‌هایی از سوی این ائتلاف جدید برای مبارزه با تروریسم که در بیانیه آن بدان اشاره‌ای نشده است. هم‌چنین نگرانی‌هایی در مورد وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها در توصیف جنبش‌ها و سازمان‌های تروریستی به‌عنوان جنبش‌های سیاسی معارض مثل داعش و گروه اخوان و جبهه النصره وجود دارد و این یک فاجعه واقعی است که به این گونه سازمان‌های تروریستی پوشش سیاسی مشروع بدهند و مصداق این ضرب‌المثل عربی که انگار هیچ اتفاقی نیافتاده است.

همچنین محمد السید ادریس، مشاور مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی الاهرام، با انتشار مقاله‌ای در این روزنامه نوشت: مشارکت مصر در ائتلاف نظامی اسلامی تهدید کننده امنیت و منافع مصر است و مصر را در رو در روی مسکو و تهران قرار می‌دهد.

محمد السید ادریس ادامه می‌دهد: این ائتلاف در چارچوب جنگ اسلامی - اسلامی بین سعودی و ایران و در راستای خواست آمریکا و اسراییل برای ایجاد ائتلاف سنی متشکل از کشورهای سنی عرب معتدل و دوست اسراییل و برای مقابله با ائتلاف شیعی به رهبری ایران و روسیه شکل گرفته است.

به گزارش ایسنا ابراهیم مصری، مجری مشهور مصری در برنامه «همراه با ابراهیم عیسی» در شبکه «قاهره و مردم» درخواست عربستان سعودی برای تشکیل ائتلاف اسلامی نظامی برای مبارزه با تروریسم را محکوم کرد و تاکید کرد: همه ائتلاف‌هایی که سعودی مثل طوفان قاطع به بهانه نجات خود از تروریسم تشکیل داده است، موجب نابودی و ویرانی کشورهایی مثل یمن و دیگر کشورها شده است.

ابراهیم عیسی تاکید کرد: این ائتلاف اسلامی از تروریسم حمایت می‌کند و با آن مبارزه نمی‌کند، صحنه یمن به تمامی معنی یک شکست مفتضحانه است و موضع اعراب مایه شک و تردید است و این ائتلافی که سعودی خواستار تشکیل آن شده از جنبه زمان اعلام آن و دور خود چرخیدن مایه شگفتی و تعجب است. امت را با حمایت از تروریسم می‌کشند و بعد ادعای مبارزه با تروریسم می کنند. قلب انسان می گیرد وقتی می بیند که نه مصر، بلکه سعودی رهبری این ائتلاف را برعهده دارد.

وی ادامه داد: نفاق و دوگانگی زیادی در این ائتلاف وجود دارد: آیا کسی در دنیا هست که فکر کند که این مذهب وهابی تندرو تنگ نظر ائتلافی را برای مقابله با تفکرات خود ایجاد کند. اگر به نیت انسان‌ها در مورد مردم باشد قطعا این وهابیت است که دست به کشتار مردم همانند یمن می‌زند.

روزنامه الشروق مصر هم در مقاله‌ای به قلم عمادین الدین حسین، مدیر مسوول خود با عنوان «ملاحظات یازده گانه اساسی در مورد تشکیل ائتلاف اسلامی نظامی» به برخی ملاحظات اساسی و جدی در مورد کمیت و کیفیت کشورهای غیرموثر در این ائتلاف به غیر از عربستان و مصر و پاکستان و امارات و مالزی و نیجریه و ترکیه و سودان و شتابزدگی در اعلام تشکیل این ائتلاف بدون بررسی قبلی اشاره کرده است و می‌نویسد: ملاحظه پنجم که خطرناک هم است این که این ائتلاف اساسا شامل کشورهای سنی است و هیچ کشور با اکثریت شیعه مثل ایران در آن حضور ندارد و در نتیجه ترس آن می‌رود که برخی این ائتلاف را به‌عنوان ائتلافی سنی علیه شیعه یا مشوق تشدید نزاع طائفه‌یی کشنده تفسیر کنند. ملاحظه ششم هم این که این ائتلاف سنی بعد از تاکید رسمی مقامات آمریکایی بر ضرورت تشکیل ائتلاف اسلامی سنی برای مبارزه با داعش به خصوص از سوی جان کری، وزیر خارجه آمریکا و قبل از آن از سوی دو نماینده کنگره به نام‌های جان مک کین و لیندسی گراهام و درخواست آن‌ها برای تشکیل ارتش یک صدهزار نفری از مسلمانان سنی برای جنگ با داعش شکل گرفت، ایده‌ای که بسیاری از آن به‌عنوان اقدامی در راستای تشدید شکاف طائفه‌یی انتقاد کردند و مناطقی که این ارتش سنی آزاد خواهد کرد ضرورتا تحت سیطره اهل سنت قرار خواهد گرفت که تقسیم‌بندی بر اساس عنصر طائفه‌گری را تشدید می‌کند. هم‌چنین ملاحظاتی در مورد این که آیا تشکیل این ائتلاف به معنی نابودی نیروی مشترک عربی است و نیز موضع این ائتلاف در مورد مبارزه با تروریسم در عراق و یمن و سوریه چه خواهد بود؟ وجود دارد.

پایگاه خبری الوطن مصر نیز به نقل از منابع عالی‌رتبه مصر نوشت : این کشور در هیچ نیروی نظامی در چارچوب ائتلاف اسلامی برای مبارزه با تروریسم شرکت نخواهد کرد.

این منابع به الوطن تاکید کردند که مصر تنها بر هماهنگی بین مواضع تاکید کرده که این مساله فراتر از جنبه شکلی نمی‌رود و به هیچ وجه و مطلقا به معنی مشارکت در ائتلاف با نیروهای نظامی نیست.

این منابع افزودند که مصر اولین کشوری است که عملا با تروریسم مقابله کرده و علیرغم همه موانع و تبعات به صراحت بر مقابله با تروریسم تاکید کرده و همه جهان این مساله را درک می‌کند، موضوعی که در هرگونه تشکیل ائتلافی برای مبارزه با تروریسم، استفاده از مصر به‌عنوان کشوری که به صورت علنی بدون هیچ ابهامی با تروریسم مقابله کرده، ضروری است.

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری الشعب نیز در مقاله‌ای به قلم محمد سیف الدوله با عنوان «چرا ائتلاف نظامی اسلامی آمریکایی است؟» با ارائه دلایلی مبنی بر آمریکایی بودن ائتلاف اسلامی مبارزه با تروریسم و محکومیت مشارکت مصر در این ائتلاف، هدف از تشکیل این ائتلاف آمریکایی را در راستای ایفای نقش ارتش‌های عربی در چارچوب طرح آمریکا و کشورهای عربی در منطقه می‌داند و تاکید می‌کند: روشن است که ائتلاف اسلامی طائفه‌یی منحصر به کشورهای سنی است و هدف از آن تقویت طرح عرب با هدف جایگزینی نزاع عربی – صهیونیستی با نزاع سنی – شیعی به‌عنوان مقدمه‌ای برای تجزیه و ترسیم مجدد نقشه کشورهای منطقه است. هیچ نظام یا نیروی نظامی عربی که سلاح خود را به سوی دشمن صهیونیستی نشانه نرود و مخالف هرگونه اشغال نظامی اراضی عربی از سوی بیگانگان نباشد، مشروعیتی ندارد.

هم‌چنین سید علی از چهره‌های رسانه‌یی مصر در مصاحبه با شبکه «پایتخت» با محکومیت مشارکت مصر در نیروی نظامی اسلامی برای مبارزه با تروریسم که با حضور 35 کشور در ریاض تشکیل شده، تاکید کرد: مصر مخالف این ائتلاف نیست، مصر تنها کشوری است که از دهه نود در دوره مبارک خواستار برگزاری کنفرانس بین‌المللی مبارزه با ترریسم شده بود و کسی بدان توجهی نکرد و بعد از حوادث 11 سپتامبر دوباره برجسته شد.

او تاکید کرد: مصر چگونه می‌تواند در ائتلافی با حضور قطر و ترکیه شرکت کند در حالی که ما و همه جهان می‌دانیم که ترکیه دروازه اصلی و سلطنتی داعش است و قطر از داعش حمایت می‌کند و تنها کشوری است که همه تروریست‌ها از سازمان القاعده را پناه داده و میزبانی می‌کند.

وی هم‌چنین نامیدن این ائتلاف به «نیروی نظامی سنی» را هم محکوم کرد.

به گزارش ایسنا روزنامه الاخبار در مقاله‌ای به قلم محمد حسن البنا، مدیر مسئول سابق این روزنامه با عنوان «ضد تروریسم» با اشاره به اعلام تشکیل ائتلاف نظامی اسلامی به رهبری سعودی و با مشارکت برخی کشورهای عربی و اسلامی مثل مصر، به برخی ملاحظات خود در مورد این ائتلاف اشاره کرده که باید مورد توجه تصمیم‌گیران قرار گیرد و می‌نویسد: اولین حقیقت این که آمریکا و کشورهای غربی خود سازنده تروریسم هستند، قطر و ترکیه مراکز آموزشی برای تروریست‌ها ایجاد کرده و از آن‌ها حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کنند و به تروریست‌ها و سران آن‌ها و گروه اخوان پناه داده‌اند، توطئه آمریکا در راستای تجزیه و تقسیم کشورهای عربی و ایجاد نظام‌هایی بدون هیچ قدرت و قوتی مثل عراق و لیبی و سوریه و یمن و سودان و قبل از آن در سومالی است. سعودی خود حامی گروه‌های تروریستی مثل طالبان و شاخه‌های آن مثل انصار السنه و جماعت الشریعه و احرار الشام است. ایران و روسیه نیز منافعی دارند و ترکیه با حمایت آمریکا اقدام به اشغال شمال عراق کرد، ترکیه‌ای که نقش تجزیه و تکه تکه کردن کشورها را به عهده گرفته و کشورهای خلیج فارس هم در معرض تهدید هستند. طرح خاورمیانه بزرگ و کوچک بر اساس اظهارات مسوولان آمریکایی و انگلیسی دوباره احیاء شده است. صحبت‌هایی که در پارلمان‌های این کشورها بیان می‌شود را دنیال کنید، مسائل خطرناک و مهمی در جریان است که قبل از تشکیل هر ائتلافی در مقابل مسائل مجهول و ناشناخته، باید نسبت بدان هوشیار باشیم.

انتهای پیام

کد N1072801

وبگردی