آفتاب

حاشیه های سومین روز ثبت نام نامزدهای خبرگان/ غرضی اعلام کاندیداتوری کرد، یک جوان 27ساله کاندیدا شد

حاشیه های سومین روز ثبت نام نامزدهای خبرگان/ غرضی اعلام کاندیداتوری کرد، یک جوان 27ساله کاندیدا شد

ثبت نام کاندیداهای عضویت در پنجمین دوره مجلس خبرگان امروز ادامه یافت و وزیر اطلاعات، امام جمعه مشهد و آیت الله هاشمی شاهرودی ازجمله ثبت نام کنندگان بودند.

به گزارش خبرآنلاین، آنگونه که سخنگوی وزارت کشور در پایان سومین روز اطلاع داده، در مجلس خبرگان رهبری تاکنون ۱۴۷ نفر ثبت‌نام کرده اند که مدارک ۹۴ نفر تکمیل و۵۳ نفر هم درحال تکمیل مدارک هستند. حسینعلی امیری گفته است: «جوان‌ترین کاندیدای خبرگان متولد سال ۱۳۶۶ و بالا‌ترین سن متولد ۱۳۰۲ است». حجت الاسلام محمد تاج الدینی تاکنون جوان‌ترین داوطلب نمایندگی مجلس خبرگان است. او متولد سال 1367 است. تاج الدینی برای حوزه انتخابیه کرمان ثبت نام کرد. پیش از این یک کاندیدای متولد سال 1366، جوان‌ترین کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی بود.



یکی از حاشیه های جالب امروز اعلام کاندیداتوری محمد غرضی برای مجلس خبرگان رهبری، کاندیدای ریاست جمهوری در سال 92 بود. او با انتشار یک پیام ویدئویی کوتاه آمادگی خود را برای ثبت‌نام در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام کرد. غرضی در این پیام که در فضای مجازی منتشر شده است، می‌گوید: «کسی که می‌خواهد در خبرگان شرکت کند، حتما نباید روحانی باشد؛ من هم چون بیش از ۶۰ سال به فقه شیعه عمل کرده‌ام، در موقعیتی که پیدا شده، می‌روم و امتحان می‌دهم؛ اگر قبول شدم، ان شاألله در این مجلس شرکت می‌کنم.» البته هنوز در این رابطه اقدام عملی نکرده است.



در سومین روز از ثبت نام داوطلبان پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری آیت‌الله موسوی بجنوردی برای ثبت نام در ستاد انتخابات کشور حضور یافت. همچنين آیت الله تسخیری با مراجعه به وزارت کشور برای کاندیداتوری در این انتخابات ثبت نام کرد.
آیت‌الله سید کاظم نوری مفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان نيز با حضور در فرمانداری گرگان به صورت رسمی کاندیدای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری شد. 

حجت الاسلام بهرام شجاعی نيز از حوزه انتخابیه تهران کاندیدای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری شد. وي پیش از این گزارشی در مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «ازدواج موقت و تاثیر آن بر تعدیل روابط نامشروع جنسی» با نظارت حجت الاسلام جلیل محبی تهیه کرده بود که این گزارش به دلیل حاشیه‌هایی که ایجاد کرد٬ از سایت مرکز پژوهش‌ها حذف شد.



آیت الله سیدمحمد سجادی از شاگردان امام خمینی (ره) و از نزدیکان بیت امام‌(ره) نیز با حضور در حوزه ثبت‌نام از کاندیداهای نمایندگی مجلس در فرمانداری قم، برای کانداتوری در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از حوزه استان تهران ثبت نام کرد. آیت الله سجادی در انتخابات دوره قبل مجلس خبرگان رهبری از استان قم کاندیدا شده بود و به صورت غیر رسمی مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار داشت، اما در ‌‌نهایت آیت الله محمد مؤمن که کاندیدای رسمی جامعه مدرسین بود، پیروز انتخابات حوزه استان قم شد.  حجت‌الاسلام بهرامی و بابک محضری از دیگر افرادی بودند که در نیمروز اول سومین روز ثبت کاندیداهای مجلس خبرگان در این انتخابات ثبت نام کردند.



آیات شاهرودی، علم‌الهدی و شاهچراغی نیز برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام کردند. حجت‌الاسلام ابراهیم معادی صبح امروز به نمایندگی از آیت‌الله سید‌احمد علم‌الهدی در فرمانداری مشهد حضور یافت و کاندیداتوری وی را برای حضور در مجلس خبرگان رهبری اعلام کرد. سیدعلی هاشمی شاهرودی٬ فرزند آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی به نیابت از پدرش با حضور در فرمانداری قم نسبت به  ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه خراسان رضوی و شهر مشهد اقدام کرد.  آیت‌الله شاهچراغی نماینده فعلی مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه سمنان داوطلب پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از همين حوزه شد.



آیت الله ابراهیم امینی، ‌آیت الله محمد مؤمن، سید علی محمد یثربی و حجت‌الاسلام سید محمود علوی از دیگر کسانی هستند که امروز اعلام کاندیداتوری کردند. مومن از قم و یثربی از لرستان کاندیدا شده اند (اینجا).



در کنار اقداماتی برای کاندیداتوری در سومین روز ثبت نام ها، برخی سیاسیون برای لیست بندی در خبرگان تلاش می کنند. در این بین حجت الاسلام محمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خبر می دهد که لیست انتخاباتی جامعه مدرسین برای مجلس خبرگان در حال تکمیل است و در آینده نزدیک نهایی می شود.



ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری از روز پنج‌شنبه در وزارت کشور و فرمانداری‌های سراسر کشور آغاز شده و تا چهارشنبه هفته جاری یعنی دوم دی ماه ادامه می‌یابد.

کد N1072600

وبگردی