آفتاب

موافقت اکثر رواندایی‌ها با لغو محدودیت‌های پیش روی تداوم ریاست‌جمهوری کاگامه

موافقت اکثر رواندایی‌ها با لغو محدودیت‌های پیش روی تداوم ریاست‌جمهوری کاگامه

رئیس کمیسیون انتخابات روندا اعلام کرد: نتایج حاصله از شمارش اکثر آرای همه‌‍پرسی برای تغییر قانون اساسی این کشور که به رئیس جمهور برای ادامه ریاست جمهوری به مدت سه دور دیگر مجوز می‌دهد، حاکی از رای دادن شهروندان به این تغییرات بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رئیس کمیسیون انتخابات رواندا گفت، شمارش بخشی از آرای همه‌‍پرسی برای تغییر قانون اساسی این کشور حاکی از آن است که اکثر شهروندان رای به برداشتن محدودیتهای قانون اساسی به منظور اجازه به پل کاگامه رئیس جمهور رواندا برای تداوم ریاست جمهوری‌اش برای سه دور دیگر داده‌اند.

مباندا کالیسا، رئیس کمیسیون انتخاباتی رواندا روز جمعه گفت، 98 درصد از رای‌دهندگان متعلق به 21 حوزه از مجموع 30 حوزه انتخاباتی که مجموعا 70 درصد از کل رای‌دهندگان ثبت نام کرده را تشکیل می‌دهند رای به برداشتن محدودیتهای قانون اساسی برای تداوم ریاست جمهوری کاگامه داده‌اند.

به دنبال اعلام این خبر طرفداران کاگامه برای برگزاری جشن و شادی به خیابانهای شهر کیگالی، پایتخت رواندا آمدند.

کاگامه 58 ساله در حال حاضر طبق قانون اساسی رواندا واجد شرایط کاندیداتوری برای ریاست جمهوری در سال 2017 نیست زیرا محدودیت دو دوره‌ای برای ریاست جمهوری در این کشور وجود دارد. اما در صورتی که رواندایی‌ها این همه‌‍پرسی را تایید کنند کاگامه خواهد توانست برای یک دور هفت ساله و دو دور پنج ساله دیگر ریاست جمهوری رئیس جمهور رواندا شود و عملا مجوز پیدا می‌کند که تا سال 2034 در قدرت باقی بماند.

کاگامه از زمان پایان نسل‌کشی رواندا در سال 1994 تا سال 2000 رهبر غیررسمی رواندا بود و در سال 2000 رسما رئیس جمهور این کشور شد. او به دلیل باثبات کردن رواندا و تقویت رشد اقتصادی این کشور اعتبار زیادی یافت اما منتقدان می‌گویند او یک رهبر دیکتاتور است که مخالفت با خود را تحمل نکرده و متهم به سواستفاده‌های حقوق بشری است.

مخالفان دولت کاگامه همه‌‍پرسی اخیر برای برداشتن محدودیت دو دوره‌ای مجاز ریاست جمهوری را غیردموکراتیک خوانده‌اند و آمریکا که هم‌پیمان کلیدی رواندا است نیز با این طرح کاگامه برای باقی ماندن در قدرت مخالفت کرده است.

انتهای پیام

کد N1072092

وبگردی