آفتاب

تشکیل یک جناح سیاسی جدید مخالف با دولت افغانستان

تشکیل یک جناح سیاسی جدید مخالف با دولت افغانستان

گروهی متشکل از مقام‌های سابق مجاهدین افغانستان که در دهه 1980 با نیروهای اشغالگر شوروی جنگیدند، اعلام کردند که یک بلوک سیاسی جدید در این کشور تشکیل داده‌اند که می‌تواند فشار را بر دولت وحدت ملی اشرف غنی افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، هدف از تشکیل این گروه که شورای حفاظت و ثبات در افغانستان نامگذاری شده و بسیاری از اعضای آن به حامد کرزای رئیس جمهور سابق این کشور نزدیک هستند این است که اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به تعهداتش برای برگزاری انتخابات پارلمانی و همچنین تشکیل لوئی جرگه به منظور اصلاح قانون اساسی عمل کند.

این گروه اعلام کرده که قصد ندارد به عنوان یک حزب پارلمانی رسمی اپوزیسیون فعالیت کند و به دنبال تشویق اصلاحات بوده و هدفش سرنگونی دولت نیست.

با این حال این بلوک سیاسی می‌تواند کانونی برای ابراز مخالفت با دولت وحدت ملی اشرف غنی باشد که به سختی تلاش دارد همه وعده‌هایش برای اصلاحات را اجرا کرده و به دنبال گسترش حملات طالبان تحت فشار قرار گرفته است.

عبدالرب رسول سیاف، یکی از کهنه کاران جنگ علیه اشغالگران شوروی در دهه 1980 که بعدها به جنبش ائتلاف شمالی برای جنگ با طالبان پیوست، اظهار کرد: دولت اشرف غنی باید به وعده خود برای برگزاری لوئی جرگه در سال آینده میلادی عمل کند.

یک گردهمایی در شهر کابل به منظور اعلام این گروه سیاسی جدید گفت: دولت باید سر وقت لوئی جرگه را برگزار کند و اگر چنین کاری را انجام ندهد مردم به دنبال گزینه‌های جایگزین خواهند رفت.

همچنین یکی دیگر از اهداف این گروه تحت فشار قرار دادن دولت اشرف غنی مبنی بر عدم پیگیری مذاکرات صلح با حضور پاکستان است که به حمایت از طالبان متهم شده است.

در پی انتخابات بی‌نتیجه سال گذشته میلادی افغانستان یک توافق اشتراک قدرت تصویب شد که براساس آن باید در سال آینده میلادی نشست لوئی جرگه با حضور نمایندگان همه گروه‌های افغان برگزار شده تا درباره تغییرات قانون اساسی که اجازه ایجاد پست نخست وزیری را بدهد، تصمیم بگیرد.

همچنین براساس این توافق باید انتخابات پارلمانی اواسط سال آینده میلادی برگزار شود اما گمانه زنی‌های مطرح شده مبنی بر اینکه اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان ممکن است به این تعهد عمل نکرده و به جای آن توافق اشتراک قدرت خود را ادامه دهند.

انتهای پیام

کد N1071948

وبگردی