آفتاب

چاک هاگل: کاخ سفید همیشه هشدارهای من را نادیده می گرفت

چاک هاگل: کاخ سفید همیشه هشدارهای من را نادیده می گرفت

ایرنا نوشت: «چاک هیگل» (Chuck Hagel) وزیر دفاع سابق آمریکا در مصاحبه با نشریه آمریکایی فارین پالیسی با اشاره به اختلاف های خود با مقام های کاخ سفید گفت:' مقام های کاخ سفید همیشه هشدارهای من را در قبال مساله سوریه و گروه تروریستی داعش نادیده می گرفتند.'


هیگل در این مصاحبه دو ساعته از موضوع هایی چون ' فشار بیش از اندازه بر پنتاگون از سوی مقام های کاخ سفید'، ' بحران کریمه'، ' زندانیان گوانتانامو' و ' مساله سوریه و تهدیدات داعش'، صحبت به میان آورده است.
وی در این مصاحبه با بیان این که 'هیچ کس در کاخ سفید از من حمایت نمی کرد' گفت:' از ابتدای انتصاب من به این سمت، قرار بر این بود که من با شخص رئیس جمهوری جلسات خصوصی داشته باشم؛ اما هرگاه این جلسات تشکیل می شد، افراد دیگری هم در جلسه حضور داشتند، که این مساله مطلوب من نبود. برای تصمیم گیری در مورد یک مساله، جلسات متعددی برگزار می شد، اما همیشه در این جلسات تصمیم های تعیین کننده اتخاذ نمی شد. در بیشتر مواقع در این جلسات، به هیچ نقطه مشخصی نمی رسیدیم. برای مثال، راهبرد کاخ سفید بر سر سوریه و دیگر مسائل، که «سوزان رایس» (Susan Rice)و معاونان وی آن را هدایت می کردند، راه به جایی نمی برد.'

هیگل، اما، با طولانی توصیف کردن جلسات شورای امنیت، این جلسات را بسیار موثر و کارآمد خواند و افزود:'ما در این جلسات در مورد ریز ترین موضوع ها بحث و گفت وگو می کردیم و بر سر مسائل مهم مانند سوریه، بحث مفیدی صورت نمی گرفت و ما در آخر نمی دانستیم اکنون راهبرد ما در قبال سوریه چیست؟'

هیگل در بخشی از این مصاحبه با تمجید از سیاست دولت(باراک) اوباما (رئیس جمهوری آمریکا) در اعزام نکردن نیروهای زمینی به سوریه،گفت: 'من خواهان این بودم که اوباما در مساله سوریه به دنبال طرحی برای حل دیپلماتیک مساله سوریه باشد که در آن مشخص شود آیا بشار اسد در قدرت می ماند یا خیر و اینکه تحت چه شرایطی این اتفاق رخ خواهد داد. در حالی که دولت اوباما در تلاش برای نجات از باتلاق سوریه بود، شکست ارتش عراق در مصاف با تروریست های داعش در شمال این کشور در ژوئن 2014( خرداد ماه 1393)، به مانند یک شوک برای دولت اوباما بود.'

گروه تروریستی – تکفیری داعش از خرداد ماه سال گذشته برخی مناطق شمال و غرب عراق و از جمله شهر موصل را به اشغال خود در آورد و در این مدت جنایت های هولناکی مرتکب شده است.
چاک هیگل پیشتر در گفت و گو با خبرنگاران و با اشاره به اقدام های تروریستی گروه تروریستی- تکفیری داعش مهارت های نظامی، منابع مالی و تبلیغات بسیار حرفه ای این گروه را در فضای مجازی در تاریخ گروه های تروریستی بی سابقه خوانده بود.

وی در ادامه مصاحبه خود با این نشریه آمریکایی گفت:' من در آن زمان به خاطر هشدار نسبت به تهدیدهای گروه تروریستی داعش، مورد انتقاد برخی از مقام های کاخ سفید قرار گرفتم. برخی از این مقام ها از این نگاه واقع بینانه من به داعش ناراحت بودند. اما حوادث آینده ثابت کرد هشدار های من نسبت به داعش درست بوده است.'
پیشتر نیز پایگاه خبری آمریکایی ' وطن سرب' در گزارشی و به نقل از روزنامه روسی «کامرسانت»، نوشته بود داعش خون خوارترین و ثروتمندترین گروه تروریستی در جهان است.

هیگل پیشتر با نگارش یادداشت کوتاهی خطاب به ' سوزان رایس' مشاور امنیت ملی آمریکا و ' جان کری' وزیر امور خارجه این کشور- که رونوشتی از آن در اختیار اوباما هم قرار گرفت- خواستار اتخاذ راهبردی مشخص در قبال مساله سوریه و داعش شده بود. این یادداشت هشدار آمیز هیگل، با واکنش سرد کاخ سفید مواجه شد.

وزیر دفاع سابق آمریکا در بخش دیگری از این مصاحبه به قانون کنگره برای بستن زندان گوانتانامو و اختلاف خود با کاخ سفید بر سر مساله ' انتقال زندانیان این مرکز' اشاره کرد و گفت:' با انتقال ناگهانی همه زندانیان به دیگر کشورها ،بیم آن می رفت این افراد علیه آمریکا دست به سلاح برده و تهدیداتی ایجاد کنند. بنابراین من مخالف انتقال ناگهانی آنها به دیگر کشور ها بودم و همین مساله باعث بروز اختلاف من با کاخ سفید شد.'

هیگل پیش از این در گفت و گو با رادیو ان. بی. آر(NBR) گفته بود:'بستن گوانتانامو خیلی دشوار خواهد بود و دشوارتر از آن زمانی است که کنگره نیز قید و بندهای جدیدی برای آزادی 122 بازداشتی باقیمانده در این زندان و همچنین کشورهای تحویل گیرنده آنها وضع کند'.
این مقام نظامی سابق آمریکا به نقش خود در تعویق آزادی برخی زندانیان گوانتانامو اذعان کرد و گفت: 'تاخیرهایی (درآزادی زندانیان گوانتانامو) رخ داد که از محبوبیت من نزد برخی کاست؛ اما قانون بر وزیر دفاع آمریکا فرض می کند که مطمئن شود هر زندانی که آزاد می شود، تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا نخواهد بود.'

«باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا در ابتدای دوره ریاست جمهوری و در طول تبلیغات انتخاباتی خود بارها وعده داده بود زندان مخوف گوانتانامو را تعطیل می کند؛ وعده ای که نه تنها محقق نشد بلکه بعدها اخباری از شکنجه های غیرانسانی زندانیان آن منتشر شد.
بازداشتگاه گوانتانامو (Guantanamo Bay detention camp) نام زندانی است در 'خلیج گوانتانامو' (Guantanamo Bay) در جنوب شرقی کشور کوبا که در اختیار ارتش آمریکا قرار دارد. این پایگاه طبق قرارداد بین آمریکا و کوبا، از سال 1903 در اجاره نیروی دریایی آمریکا بوده و اگرچه پس از انقلاب کوبا در دهه 1950، دولت آن کشور خواستار لغو این اجاره نامه شد، اما آمریکا با این درخواست موافقت نکرده است.

در پی حملات 11 سپتامبر سال 2001 در آمریکا و اعلام دکترین به اصطلاح «مبارزه جهانی با تروریسم» از سوی جرج بوش، دولت آمریکا بازداشتگاهی را در این پایگاه ایجاد کرد تا کسانی را که در ارتباط با اقدامات تروریستی در نقاط مختلف جهان بازداشت می شوند، در این محل زندانی کند.

این افراد که دارای تابعیت آمریکایی نیستند و در مناطق مختلف جهان دستگیر شده اند، تحت عناوینی مانند «اشخاص متخاصم غیرارتشی» به گوانتانامو فرستاده شده اند. در یک زمان، بیش از 700 تن از آنان در این محل زندانی بودند.
از آنجا که آمریکا این افراد را «نظامی دشمن» نمی داند، آنان از حقوق اسیران جنگی برخوردار نیستند و از آنجا که نه تابعیت آمریکایی دارند و نه در خاک آمریکا دستگیر یا زندانی شده اند، در حوزه قضایی ایالات متحده قرار ندارند و مشمول حقوق بازداشت شدگان در قوانین آن کشور، مانند ایراد رسمی اتهام، دسترسی به وکیل مدافع در مراحل بازجویی و حق محاکمه سریع و عادلانه نشده اند.ادامه بازداشت این افراد با انتقاداتی از سوی نهادهای حقوق بشری مواجه بوده است.

310

کد N1071838

وبگردی