آفتاب

خشم پکن از پرواز بمب افکن آمریکایی در اطراف جزایر مصنوعی چین

خشم پکن از پرواز بمب افکن آمریکایی در اطراف جزایر مصنوعی چین

دولت پکن با صدور بیانیه ای ضمن انتقاد از اقدام بمب افکن آمریکایی به نقض حریم هوایی چین، مراتب اعتراض رسمی خود را به دولت واشنگتن ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وال استریت ژورنال، وزارت دفاع چین امروز شنبه با صدور بیانیه ای از آمریکا به دلیل انجام اقدامات تحریک کننده نظامی در دریای چین جنوبی انتقاد کرد.

هفته گذشته دو فروند بمب افکن بی – ۵۲ آمریکا در حال اجرای عملیات نظامی بر فراز دریای چین جنوبی بودند که یکی از آنها بیش از حد معمول به جزایر مصنوعی ساخت پکن نزدیک شد.

در این میان، واشنگتن مدعی است که پرواز بمب افکن بی – ۵۲ در فاصله دو مایل دریایی از جزایر مصنوعی ساخت پکن غیرعمدی بوده و بدی شرایط آب و هوایی موجب بروز این مشکل شده است.

با این حال، چین شکایت رسمی خود را به سفارت آمریکا در پکن ابلاغ کرده و پاسخگویی پنتاگون درقبال این اقدام را خواستار شد.

به گفته پکن، اقدامات تحریک کننده آمریکا شرایط حاکم بر دریای چین جنوبی را بیش از پیش پیچیده و نظامی می کند.

پرواز بمب افکن آمریکایی بی ۵۲ در اطراف جزایر مصنوعی چین که در تاریخ ۱۰ دسامبر سال میلادی جاری (۲۰۱۵) اتفاق افتاد دومین اقدام متجاوزانه آمریکا است که در ماه های اخیر موجب افزایش تنش بین پکن – واشنگتن شده است.

پیشتر در ماه میلادی اکتبر، ناو «یو اس اس لاسن» نیروی دریایی آمریکا با ادعای برخورداری از حق آزادی کشتی رانی حریم آبی پکن را نقض کرده و به محدوده ۱۲ مایلی جزایر مصنوعی وارد شد.   

کد N1071742

وبگردی