آفتاب

استقبال از توافق قدرت‌های جهانی درباره سوریه

استقبال از توافق قدرت‌های جهانی درباره سوریه

وزیر امورخارجه انگلیس امروز(شنبه) گفت: حمایت شورای امنیت سازمان ملل از طرح پایان بخشیدن به جنگ داخلی سوریه گامی بزرگ برای حل این بحران محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این برنامه می‌تواند به صورت بالقوه باعث آتش بسی در اوایل ژانویه سال آتی میلادی در سوریه شود.

شورای امنیت سازمان ملل حمایت قاطع خود را از این برنامه که باعث بر سر میز قرار گرفتن نمایندگانی از جانب مخالفان سوری و دولت دمشق می‌شود، اعلام کرد.

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای که در لندن منتشر شد آورده است: سوریه مدت‌هاست که از مرز بحران امنیتی و انسانی گذشته و به بدترین وضعیت در این دو مورد در جهان دچار شده است.

وی ادامه داد: جامعه بین الملل هم اکنون باید برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه کمک کرده و راه را برای برگزاری مذاکرات میان احزاب و طرف‌های درگیر سوری که باعث زمینه سازی گذار سیاسی در این کشور می‌شود، هموار کند.

وزیر امور خارجه انگلیس افزود: این قطعنامه به ما یک چارچوب زمانی و راهی برای پیشبرد اهداف به منظور حل بحران سوریه می‌دهد البته باید به این مساله اشاره کنم که چالش‌های زیادی پیش رو وجود دارد اما جهان باید گامی بزرگ برای حل بحران سوریه بردارد.

بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل نیز ضمن استقبال از نشست شورای برای حمایت از نقشه راهی درباره سوریه، آمادگی این سازمان برای نظارت بر آتش‌بس در سوریه را اعلام کرد.

وی در جریان نشست شورای امنیت درخصوص تصویب قطعنامه‌ای درباره سوریه، از آمادگی سازمان ملل برای نظارت بر آتش‌بس در سوریه و آغاز گفتگوها میان تمامی طرف‌های سوری خبر داد.

شورای امنیت روز جمعه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن همه طرف‌های سوری برای آتش‌بس و آغاز مذاکرات سیاسی با هدف پایان جنگ داخلی در این کشور دعوت شده‌ است.

دبیر کل سازمان ملل با تشکر از تمامی وزرایی که در موفقیت این مذاکرات سهیم بوده‌اند، گفت: پس از نشست وین ما دو درخواست داشتیم اول اینکه مخالفان سوریه و دولت دمشق برای بررسی مرحله انتقالی با هم نشست داشته باشند و دوم اینکه ملزومات برقراری آتش‌بس مشخص شود و نیز ماموریت ویژه برای گرد آوردن گروه‌های مختلف در سوریه و فعالیت مشترک آنان از راه مذاکرات انجام شود و استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه میانجی این مذاکرات باشد و همه طرف‌ها نیز باید مشارکت زنان در این مذاکرات را ضروری بدانند.

وی افزود: از همه خواسته‌ام طرف‌های سوری را برای اجرای فوری تدابیر لازم از جمله عدم استفاده از اسلحه علیه غیرنظامیان، دادن فرصت به نهادهای سازمان ملل برای حمایت از مردم در مناطقی که نیاز است، حفظ امنیت مراکز آموزشی و پزشکی و نیز آزادسازی بدون قید و شرط زندانیان تحت فشار بگذارند.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد پایان رنج و سختی‌های مردم سوریه و تامین امنیت برای آنان ضروری است.

در همین حال، وزیر خارجه اردن قطعنامه شورای امنیت در خصوص اردن را "قطعنامه‌ای تاریخی" خواند که زمینه را برای حل سیاسی بحران در این کشور فراهم می‌کند.

وی همه طرف‌های منطقه‌ای و بین المللی را به توافق با اجرای این قطعنامه دعوت کرد.

انتهای پیام

کد N1071729

وبگردی