آفتاب

انتقاد علنی چاک هاگل از باراک اوباما

انتقاد علنی چاک هاگل از باراک اوباما

رئیس سابق پنتاگون در راستای انتقاد از رئیس سابق خود تاکید کرد، هنگامی که رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفت تا در سال 2013 میلادی به سوریه حمله نکند، اعتبار بین‌المللی خود را از دست داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، چاک هاگل، رئیس سابق پنتاگون در نخستین اظهارنظر علنی‌اش از زمان برکناری از سمت وزیر دفاع آمریکا در فوریه سال جاری میلادی یک سری شکایت را علیه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا مطرح کرد از جمله اینکه رهبران سراسر جهان پس از آنکه اوباما از حمله به بشار اسد، همتای سوری خود دست کشید، اعتماد خود را به وی از دست دادند.

هاگل در مصاحبه با مجله فارن پالسی گفت: درست یا غلط بودن این تصمیم را تاریخ تعیین خواهد کرد. از نظر من شکی وجود ندارد که این تصمیم به اعتبار حرف‌های رئیس جمهور لطمه زد.

وی افزود: این داستان بر تقلاهای کاخ سفید درخصوص اینکه در مورد سوریه جنگ زده چه کاری باید انجام دهد، تاکید می‌کند. مقامات در مورد این موضوع نشست‌های طولانی مدتی برگزار می‌کنند که اغلب بدون هیچ گونه تصمیم گیری پایان می‌یابد.

در همین حال یکی از مقامات ارشد دولت اوباما به مجله فارن پالسی گفت، رئیس جمهوری نمی‌خواست هیچ گونه عملیات نظامی را بدون تایید اولیه کنگره انجام دهد.

هاگل همچنین گفت: پس از آنکه تروریست‌های داعش بخش‌های وسیعی از سوریه و عراق را تصرف کردند این گروه را به عنوان "چیزی فراتر از آنچه که تاکنون دیده‌ایم" توصیف کردم اما به خاطر حرف‌هایم به من گوش زد کردند و کاخ سفید از پشت به من خنجر زد. من به گزافه‌گویی، اغراق و بزرگ کردن بیخودی داعش متهم شدم. من از هیچ یک از اینها اطلاع نداشتم تنها می‌دانستم با چیزی مواجه شده‌ایم که قبلا هرگز ندیده بودیم و به هزار دلیل برای مبارزه با آن آماده نبودیم.

وی افزود: کاخ سفید مرتبا در کارهای پنتاگون دخالت می‌کرد؛ انتقادی که پیشتر از سوی لئون پانه‌تا و رابرت گیتس، روسای سابق پنتاگون نیز مطرح شده بود.

در اوت سال 2013 میلادی اوباما علنا اعلام کرد، استفاده اسد از تسلیحات شیمیایی خط قرمز خواهد بود. پس از آنکه حکومت اسد متهم به استفاده از تسلیحات شیمیایی شد، هاگل برنامه‌هایی را برای انجام حملات موشکی کروز علیه دولت دمشق تهیه کرد. اما دستور حمله هرگز صادر نشد و قانونگذاران از این اقدام حمایت نکردند.

انتهای پیام

کد N1071694

وبگردی