آفتاب

«اشتون کارتر» درباره ریشه گرفتن داعش در افغانستان هشدار داد

«اشتون کارتر» درباره ریشه گرفتن داعش در افغانستان هشدار داد

وزیر دفاع آمریکا در سفر به افغانستان از احتمال افزایش ناامنی در این کشور خبر داد و گفت داعش به دنبال فرصتی برای باز کردن جای پای خود در افغانستان است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از میلیتری تایمز، «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا که دیروز جمعه در سفری سرزده وارد افغانستان شد، در دیدار با ۵۰۰ نظامی آمریکایی که در پایگاه «جلال آباد» ولایت «ننگرهار» مستقر هستند، درباره تهدیدی که از جانب داعش متوجه افغانستان است، هشدار داد.

گفته می شود داعش که در حال حاضر کنترل بخش هایی از عراق و سوریه را به دست دارد، در ماه های اخیر حملات خود را علیه نیروهای امنیتی ولایت ننگرهار افزایش داده است.

به گفته کارتر، افغانستان در حال حاضر با گروه های تروریستی زیادی مواجه است که شامل طالبان، بقایای القاعده و اخیرا داعش می شود.

در همین راستا، وی در کنفرانس خبری که پس از دیدار با «معصوم استانکزی» همتای افغان خود داشت، گفت: داعش می خواهد از هر فرصتی برای باز کردن جای پای خود در افغانستان استفاده کند.

خبرگزاری «بُخدی» افغانستان هم از قول وزیر دفاع آمریکا سال میلادی آینده (۲۰۱۶) را با توجه به احتمال افزایش حملات تروریستی، یک سال ناامن برای افغانستان توصیف کرد.

از سوی دیگر گفته می شود که ژنرال «جان کیمپل»  فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان از تلاش داعش برای تبدیل شهر جلال آباد ولایت ننگرهار به پایگاه منطقه ای خود سخن گفته است.

به گفته وی، حدود ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر از اعضای داعش در افغانستان فعالیت دارند و در شش ماه گذشته در مناطقی مثل «کونار» و ننگرهار با نیروهای طالبان درگیر شده اند.

بنابراین، انتظار می رود که حضور داعش وتلاش همزمان طالبان برای حفظ قدرت، فرصت خوبی به آمریکایی ها بدهد تا تداوم حضور نظامی خود را در افغانستان توجیه کنند.

کد N1071572

وبگردی