آفتاب

کاسترو: آمریکا تاکنون برای عادی سازی روابط با کوبا اقدام زیادی نکرده است

کاسترو: آمریکا تاکنون برای عادی سازی روابط با کوبا اقدام زیادی نکرده است

رئیس جمهوری کوبا گفت: این کشور قرار است برای بهبود روابط خود با ایالت متحده اقداماتی را انجام دهد اگرچه واشنگتن نتوانسته تاکنون به درخواست‌های اصلی برای عادی سازی روابط میان دو کشور جامه عمل بپوشاند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، رائول کاسترو 84 ساله، رئیس جمهوری کوبا در جریان خطابه‌ای در تلویزیون دولتی این کشور با مقام‌های ارشد دولتی و حزب کوبا به گفت‌وگو پرداخت و پیشرفت‌های اخیر در بهبود روابط میان هاوانا و واشنگتن را از 17 دسامبر سال گذشته میلادی ستود؛ زمانی که وی و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کردند که به دنبال عادی سازی روابط و کنار گذاشتن دشمنی‌های مربوط به دوران جنگ سرد هستند.

رائول کاسترو در ادامه صحبت‌هایش گفت: اگرچه دو کشور به دنبال عادی سازی و بهبود روابط هستند اما دولت آمریکا تاکنون آنچنان که باید نتوانسته درخواست‌ها و ملزومات اصلی برای تحقق عادی سازی روابط بین دو کشور را اجرایی کند که شامل پایان بخشیدن به تحریم تجاری علیه کوبا و تعطیلی زندان گوآنتانامو توسط آمریکا است.

رائول کاسترو در ادامه صحبت‌هایش گفت: دولت هاوانا کاملا تمایل دارد تا به اقدامات برای بهبود روابط با ایالات متحده در زمینه‌های مختلف اقدام کند؛ روابطی که براساس احترام متقابل به استقلال و تمامیت ارضی کشور بستگی دارد.

کوبا و ایالات متحده آمریکا روابط دیپلماتیک خود را در ژوئیه سال جاری میلادی پس از گذشت چندین دهه از سر گرفته و به توافقاتی درباره برقراری سرویس مستقیم پستی و حفاظت محیط زیستی نائل آمدند. روز پنج شنبه نیز توافقی در از سرگیری پروازهای خطوط هوایی دو کشور امضا شد.

با وجود از سرگیری روابط نه چندان گسترده میان آمریکا و کوبا دولت واشنگتن همچنان از سیستم تک حزبی سیاسی کمونیست کوبا انتقاد می‌کند. به طوری که باراک اوباما هفته قبل در مصاحبه‌ای درباره روابط بهبود یافته میان آمریکا و کوبا گفت که امیدوار است در 2016 به این کشور آمریکای لاتین برود و امیدوار است که با مخالفان سیاسی این کشور دیداری داشته باشد و بتواند دولت کوبا را در مسیری جدید ببیند.

رائول کاسترو همچنین گفت: مساله حقوق بشر یکی از موارد مورد اختلاف میان کوبا و آمریکاست و ما به دنبال این هستیم که به تبادل اطلاعات با توجه به احترام و شفافیت سازی در این باره بپردازیم.

انتهای پیام

کد N1071488

وبگردی