آفتاب
مفاد قطعنامه شورای امنیت؛

مذاکرات سوریه از ژانویه آغاز می شود/تاکید بر نقشه راه کنفرانس وین

مذاکرات سوریه از ژانویه آغاز می شود/تاکید بر نقشه راه کنفرانس وین

شورای امنیت طرح تحقق صلح در سوریه را بعد از توافق قدرت های بزرگ بر اساس پیش نویس طرحی در مورد سوریه تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس ۲۴، طبق این طرح، نمایندگان دولت سوریه و مخالفان با هدف شروع مذکرات رسمی در مورد عملیات انتقال سیاسی به شکل فوری گرد هم می آیند و مذاکرات میان طرفین از ژانویه ۲۰۱۶ شروع می شود.

شورای امنیت در قطعنامه خود از بیانیه ژنو در ژوئن ۲۰۱۲ در مورد انتقال سیاسی در سوریه حمایت می کند و نتایج کنفرانس وین را تایید می کند.

قطعنامه شورای امنیت از آتش بس کامل در خاک سوریه حمایت می کند و آتش بس با اتخاذ اولین اقدامات از جانب دولت و مخالفان سوریه در راستای عملیات انتقال سیاسی شروع می شود. همچنین طبق قطعنامه، شورای امنیت از انتخابات آزاد و عادلانه حمایت می کند.

علاوه بر نشست دولت سوریه و مخالفان و آتش بس، نقشه راه کنفرانس وین در مورد تشکیل دولت انتقالی طی شش ماه و برگزاری انتخابات طی ۱۸ ماه نیز در آن اعمال می شود.

در قطعنامه تاکید شده است که آتش بس شامل اقدامات تهاجمی یا دفاعی علیه گروه های افراطی مثل جبهه النصره و گروهک داعش نمی شود. در این قطعنامه، شورای امنیت بر نابودی پناهگاه های گروه های افراطی در سوریه تاکید می کند.

همچنین در این قطعنامه جایگاه بشار اسد رییس جمهور سوریه در مرحله انتقالی مشخص نشده است، با اینکه غربی ها بر خلاف سوریه خواهان کناره گیری وی هستند.

در قطعنامه شورای امنیت بار دیگر بر پایبندی قدرت ها به حاکمیت جمهوری عربی سوریه، استقلال، وحدت و سلامت منطقه ای این کشور بر اساس منشورها و مبانی سازمان ملل تاکید شده است.

قطعنامه مذکور به شدت از تداوم درد و رنج ملت سوریه، وخامت اوضاع دردناک انسانی، تداوم نزاع و خشونت وحشیانه، تاثیر منفی تروریسم و ایدئولوژی افراطی در حمایت از تروریسم و بحران های ناشی از آن از جمله بی ثباتی در منطقه و خارج از آن به شدت ابراز نگرانی کرده است.

این قطعنامه از تمامی طرف ها می خواهد که اقداماتی در راستای حمایت از غیر نظامیان به ویژه گروه های قومی، مذهبی و فرقه ای اتخاذ کنند و در این زمینه تاکید می کند که مقامات سوریه مسئول اصلی حمایت از شهروندان خود هستند.

قطعنامه مذکور تاکید می کند که تنها راه حل موجود در سوریه از طریق عملیات سیاسی جامع به رهبری سوریه که پاسخگوی آرمان های مشروع ملت سوریه باشد، محقق می شود و بیانیه ۳۰ ژوئن ۲۰۱۲ که قطعنامه ۲۱۱۸ آن را تایید می کند، اجرا می شود.

این قطعنامه تمام طرف ها را در روند سیاسی به پایبندی به وحدت، استقلال، سلامت منطقه ای و ماهیت غیر فرقه ای، تضمین تداوم نهادهای دولتی، حمایت ازحقوق تمام شهروندان سوری به دور از هر گونه نژاد و یا فرقه مذهبی و تضمین رسیدن کمک های انسانی به تمام نقاط کشور تشویق می کند.

در این قطعنامه بر مشارکت زنان به نحوی هدفمند در عملیات سیاسی سازمان ملل در سوریه تاکید شده است.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا ضمن استقبال از این طرح گفت: این اقدام شورای امنیت پیام واضحی است به تمام طرف که زمان که توقف کشتار در سوریه پایان یافته است.

وی تاکید کرد که هیچگونه ابهامی در مورد این طرح وجود ندارد و از اتحاد بی سابقه میان قدرت های بزرگ در مورد ضرورت ایجاد راه حل برای بحران سوریه قدردانی کرد.

از سوی دیگر بان کی مون نیز از اولین تصمیم مبتنی بر راه حل های سیاسی بحران سوریه استقبال و تاکید کرد: این اقدام مهم زمینه را برای پایان بخشیدن به نزاع فراهم می کند.

بر همین اساس لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز از شورای امنیت سازمان ملل خواست که در مورد کناره گیری بشار اسد از قدرت به موجب طرحی که این شورا تصویب کرد، تضمین دهد.

وی بعد از تصویب قطعنامه ای که خواهان پایان دادن به جنگ در ۵ ساله در سوریه است، افزود: باید تضمین هایی را مورد کناره گیری بشار از قدرت وجود داشته باشد. فابیوس گفت: کناره گیری بشار اسد نه تنها به دلایل اخلافی بلکه به دلیل تضمین کارآمدی طرح های آینده، ضروری است.

 

کد N1071291

وبگردی