آفتاب

عماد افزوغ: ولایت فقیه فرهنگ رهایی‌بخش است

عماد افزوغ: ولایت فقیه فرهنگ رهایی‌بخش است

یک استاد دانشگاه، فرهنگ را خادم انسان برای رسیدن به تعالی دانست و گفت: نظام اسلامی و ولایت فقیه یک فرهنگ رهایی‌بخش است که آزادی در آن مستتر است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قم، عماد افروغ در همایش دین و نظریه فرهنگی در بنیاد علوم وحیانی اسرا افزود: تاریخ و فرهنگ هر دو زاده انسان هستند و اگر بخواهیم نظریه فرهنگی ارایه دهیم قطعا باید این مساله را نیز مورد توجه قرار دهیم؛ البته در این بین تفاوت گذاشتن بین فرهنگ و نظریه فرهنگی نیز بسیار مهم است.

وی با اشاره به اهمیت بازشناسی مولفه‏‌های تاریخی و فرهنگی و فکری از هم گفت: همیشه در تعریف فرهنگ ذهنیت‌های بسیاری مطرح و تعاریف متعددی بیان شده است ولی از نظر بنده فرهنگ دایرمدار امور ذهنی و بیناذهنی معنایی، معرفتی و فردی و... است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگی با عاملیت و تاریخ و هنجارها و آداب و فلسفه و آیین و دین سروکار داریم؛ در حقیقت فرهنگ شکل دهنده ایده و معنا است. امتیازبخشی و تمایزبخشی هر دو از کارکردهای مهم فرهنگ است یعنی فرهنگ به دنبال وحدت در عین کثرت است.

این تحلیلگر امور فرهنگی اظهار کرد: حال با در نظر گرفتن این ساحت علمی و فرهنگی و فکری، باید سوالات مختلفی پیرامون اصل فرهنگ مطرح شود؛ اولین سوال این است که پرسش فلسفی در خصوص تقدم و تاخر فرهنگی جایز است یا خیر. این‌که آیا واقعیت بیرونی و ضرورت بیرونی در خارج وجود دارد نیز خود یک سوال خاص است که پسامدرن به آن به شیوه خاص خود جواب داده است که جوابی اشتباه است.

وی خاطرنشان کرد: در این بین مکاتب غربی هر کدام به این سوالات به شکل خاص خود جواب می‏‌دهند؛ مثلا این‌که بیان می‏‎شود فرهنگ خصلتی که برای پدیده‎‏های طبیعی است برای اجتماعی نیز وجود دارد از نظریه پردازان رئالیسم اجتماعی است. البته آن‌ها این مطلب را بیان می‏‌کنند ولی تفاوت آن این است که در پدیده اجتماعی ممکن است انسان‏‌ها مسایلی را بدون توجه به آگاهی بعدی ایجاد کنند یعنی کاری می‏‌کنند که نتیجه بعدی دارد که در نظر آ‌ن‌ها نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص تحلیل مسایل فرهنگی نیز نباید مسایل فرهنگی را صرفا با دید مثبت و منفی نگاه کرد بلکه باید دانست که بسیاری این مسایل پیش‌بینی نشده بوده است. سوال دیگری که باید در این مقوله یعنی فلسفه فرهنگی پرسید این است که آیا فرهنگ موضوعی استخدامی کاربردی است مخدوم است که در اینجا صدرصد باید گفت که فرهنگ همیشه خادم است و باید انسان را به تعالی برساند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: قطعا اگر کارکرد فرهنگ اسارت بخش باشد نقش هم مشخص می‏‌شود ولی اگر این کارکرد رهایی بخش باشد می‏‌تواند خود را به جهان عرضه کند.

وی بر لزوم نقد درونی تاکید و اظهار کرد: نظام اسلامی و ولایت فقیه یک فرهنگ رهایی‌بخش است که آزادی در آن مستتر است و عین آزادی است ولی نباید عده‌ای با تفکرات اشتباه خود را پشت آن مخفی کرده و آن را به شکلی دیگر نشان دهند که دیگران بگویند این فرهنگ اسارت‌بخش است در حالی که ولایت فقیه فرهنگ‌ رهایی‌بخش است که قطعا باید در خصوص این شقوق و کارکردها کاملا بحث شود.

انتهای پیام

کد N1070045

وبگردی