آفتاب
مصباح یزدی:

حوزه به برکت انقلاب تعالی پیدا کرده است

حوزه به برکت انقلاب تعالی پیدا کرده است

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر این‌که «حوزه‌های علمیه به برکت انقلاب اسلامی تعالی پیدا کرده است» گفت: نعمت انقلاب باید با شکرگزاری از سوی همه ما حفظ شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیت‏‌الله محمدتقی مصباح یزدی در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر و رونمایی از 25 جلد کتاب از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در سالن همایش‏‌های این مؤسسه، گفت: از بهترین برکاتی که در سایه انقلاب اسلامی شامل مردم ایران و مسلمانان و بشریت شد برکات علمی و معنوی انقلاب بوده است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با تاکید بر این‌که «حوزه به برکت انقلاب اسلامی تعالی پیدا کرده است» خاطرنشان کرد: در زمان پهلوی و دوران طلبگی ما از بهترین افتخارات حوزه این بود که یک مقاله و یادداشتی در یکی از مطبوعات به چاپ برسد که بعدها سالنامه‏‌ای تشکیل شد که در سال چند مقاله از روحانیون در آن به چاپ می‏‌رسید و در اواخر ماهنامه‏‌ای با عنوان مکتب اسلام از قم منتشر می‏‌شد اما امروز به برکت انقلاب اسلامی شاهد فعالیت بسیار زیاد روحانیت در تولید علم دینی هستیم.

وی با تشریح شخصیت شهید مطهری تصریح کرد: یکی از ستارگان عالم تحقیق در بین روحانیت استاد شهید مطهری بودند که برجسته‌ترین بعد پژوهش‏‌های ایشان تحقیقات فلسفی بود و بقیه موضوعات فرع آن بود، شهید مطهری تنها منبع تحقیقاتشان کتاب فارسی سیر حکمت در اروپا بود که بر اساس همان یک کتاب نظرات فلاسفه غربی را به چالش می‏‌کشید که این در نوع خود از عجائب عالم پژوهش است.

مصباح یزدی به بیان برکات علمی انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار کرد: امروز به سبب فداکاری‏‌های امام خمینی(ره) و شهدا و رهبر عزیز انقلاب روحانیون و حوزه علمیه در حال پژوهش و تحقیق در سطح جهانی است تا جایی که امروز برخی از تحقیقات برخی روحانیون در دانشگاه‏‌های آلمان و اتریش در سطح دکترا در حال تدریس است.

این استاد فلسفه حوزه علمیه قم اظهار کرد: امروز به جرأت می‏‌توان گفت که تحقیقات و پژوهش‏‌های دینی و فلسفی روحانیت از ضروریات مهم است، اما به سبب عدم تبلیغات نسبت به این امر، ناشناسی در این امر در جامعه وجود دارد.

مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین شخصیت علامه طباطبایی پرداخت و گفت: ایشان افتخارات بزرگی را برای حوزه آفریدند، شخصیتی فوق العاده ممتاز با جامعیت علمی بودند، علامه اهتمام ویژه‌ای به معارف قرآن و سنت داشتند.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: مرحوم آقای صدوقی(ره) می‌فرمودند اگر علامه را از حوزه قم برداریم چندان امتیازی برای حوزه علمیه قم نمی‌ماند، مرحوم علامه شخصیتی بی ادعا، بدون سر و صدا، بدون تظاهر و با تواضع بودند که زبان از بیان ویژگی‌های شخصیتی ایشان عاجز است.

در پایان این مراسم از 25 جلد کتاب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و پژوهشگران برتر مؤسسه امام خمینی(ره) از سوی آیت‏‌الله مصباح یزدی تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام

کد N1070037

وبگردی