آفتاب
آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

اقتصاد مقاومتی حتی پس از برجام نیز باید عملی شود

اقتصاد مقاومتی حتی پس از برجام نیز باید عملی شود

آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: نباید گمان کرد که بعد از برجام مشکل‌ها از بین می‌رود و اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارند بعد از برجام نیز باید عملی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، این مرجع تقلید در جشنواره پژوهشی سلمان فارسی با اشاره به بخشی از سیره زندگی این صحابه پیامبر، سلمان فارسی را بعد از حضرت علی(ع) از بزرگ‌ترین صحابی رسول اکرم(ص) دانست و اظهار کرد: زندگی سلمان برای ما بسیار آموزنده است و باید از آن درس بگیریم.

وی زندگی سلمان را به سه دوره تقسیم کرد و افزود: نخستین دوره مربوط به دوران قبل از اسلام آوردن سلمان است که در جست‌وجوی پیامبر خاتم بود. دوره دوم زندگی سلمان دوره مسلمان شدن اوست که علوم زیادی را در خدمت رسول الله(ص) آموخت و از درجه علمی بالایی برخوردار شد.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم سومین دوره زندگی سلمان فارسی را بعد از رحلت پیامبر(ص) و استانداری مدائن دانست و خاطرنشان کرد: وقتی سلمان مسیحی شد با وجود این که از طرف خانواده خود تحت فشار قرار داشت ولی حاضر به آتش پرستی نشد و همراه با کاروانی به شام رفت و برده شد و در نهایت هم به دنبال نور پیامبر(ص) خود را به پیامبر(ص) رساند و مسلمان شد و پیامبر نام او را از روز به سلمان تغییر داد.

وی بخش نخست زندگی سلمان را حاوی پیام‌های ارزنده‌ای دانست و خاطرنشان کرد: انسان باید در هر شرایطی عقل خود را حاکم کند و اگر همه مردم هم به بیراهه می‌روند به حق گرایش داشته باشد و در یافتن حق از کسی تقلید نکند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان این‌که «سلمان حاضر به بردگی شد ولی دست از حقانیت و عقلانیت برنداشت» تصریح کرد: دنیای امروز به سمت مادی‌گری در حرکت است ولی ما که دارای نظام مذهبی و عقلانی هستیم نباید از این حرکت وحشتی داشته باشیم.

وی با اشاره به روایات زیادی که در مدح سلمان وجود دارد او را مردی عالم دانست و اظهار کرد: انسان وقتی که استاد خوبی پیدا می‌کند باید از علم و دانش استاد خود نهایت استفاده را ببرد و در زمان حاضر هم جوانان باید از فرصت انقلاب و ایجاد پژوهشگاه‌های مختلف نهایت استفاده را ببرند و قدر این نعمت را بدانند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان این‌که «سلمان در جنگ‌های زمان پیامبر(ص) به ویژه جنگ خندق نقش مهمی را ایفا می‌کرد» گفت: او همچنین بعد از رحلت پیامبر(ص) از جمله کسانی بود که به امیر المؤمنین وفادار ماند و از ایشان حمایت کرد.

وی با اشاره به فتح مدائن در سال 16 هجری، خاطرنشان کرد: هیچگاه دین اسلام بر ایرانیان تحمیل نشد و تا سال‌ها بعد از فتح ایران آتشکده‌ها روشن بود و زمانی که مردم با دین اسلام آشنا شدند آتشکده‌ها را خاموش کردند و مسلمان شدند.

این استاد برجسته حوزه علمیه افزود: از سوی سربازان اسلام به شهرهای مختلف ایران لشکرکشی صورت نگرفت چرا که خود آنها معتقد بودند اسلام راه نجات است و با توجه به استانداری سلمان از سال 19 تا 36 هجری در مدائن بخش اعظم گرایش ایرانیان به مکتب اسلام و اهل بیت(ع) مرهون این دوران است.

وی زندگی سلمان را بسیار ساده توصیف و اظهار کرد: سلمان سوار بر مرکبی ساده و به تنهایی وارد مدائن شد و از حضور در کاخ مدائن خودداری کرد و این رفتار او باعث شد مردم متوجه شوند تجمل پرستی در اسلام جایی ندارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی اظهار کرد: پیام زندگی سلمان در دوران استانداری اقتصاد مقاومتی است و نباید خیال کرد بعد از برجام یک مرتبه مشکلات کشور از بین خواهد رفت.

وی افزود: کشور باید به سمت ساده زیستی و اقتصاد مقاومتی حرکت کند و باید توجه داشته باشیم که امروز اسم نظام و جمهوری اسلامی در همه جای دنیا می‌درخشد و اگر ما اهمیت نداشتیم دشمنان آنقدر نام ما را نمی‌بردند.

وی بر لزوم حل مشکلات اقتصادی کشور تأکید کرد و گفت: سیره و سبک زندگی سلمان فارسی در دوران استانداری برای مقامات کشور درس بزرگی است و باید از آن الگو بگیرند.

انتهای پیام

کد N1069989

وبگردی