آفتاب

پیشنهادات «مقتدایی» برای رونق بیشتر وقف

پیشنهادات «مقتدایی» برای رونق بیشتر وقف

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: واقف لازم نیست مقدار زیادی وقف انجام دهد. هر کسی می‌تواند به اندازه وسع خود در این امر سهیم شود تا شعار هر انسان، یک وقف محقق شود.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: واقف لازم نیست مقدار زیادی وقف انجام دهد. هر کسی می‌تواند به اندازه وسع خود در این امر سهیم شود تا شعار هر انسان، یک وقف محقق شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان آیت‌الله مرتضی مقتدایی در همایش یاوران وقف و رسانه در خصوص اهمیت وقف اظهار کرد: در لسان روایات و در زبان شرع وقف به عنوان صدقه جاریه مطرح شده است. به طور کلی صدقه بر دو قسم است. یک انفاق در راه خدا، در این حالت شخص دریافت کننده مال را صرف امور زندگی خود می‌کند. این نوع صدقه ارزش والایی دارد. چنانچه که در روایات آمده است قبل از آنکه هدیه به دست فقیر برسد خداوند آن را دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: اما نوع دوم و مهمتر صدقه جاریه (وقف) است، در این حالت صدقه مانند چشمه‌ای می‌جوشد و دائما در جریان است. اهمیت والای چنین صدقه‌ای در آن است که فیض آن الی یوم القیامه به واقف می‌رسد. مثلا در وقف مسجد وقتی یک نماز جماعت بالای 10 نفر برگزار می‌شود مطابق با روایات ثواب این جماعت غیرقابل شمارش است. این ثواب حتی پس از مرگ واقف دائما به او می‌رسد و نامه عمل او به صورت پیوسته پر از اعمال حسنه می‌شود. یا وقتی مدرسه علمیه‌ای ساخته می‌شود واقف از پرورش علمای اسلام در آن مدرسه بهره وافر می‌برد.

وی گفت: به عنوان مثال امام خمینی(ره) یا آیت‌الله خامنه‌ای که از این حوزه‌ها برخاسته‌اند و تاثیر عظیمی بر کل جهان داشته‌اند از ثمرات وقف آن حوزه و مدرسه است. از این رو ائمه و بزرگان دین ما اهمیت بسزایی برای وقف قائل بوده‌اند.

این عضو مجلس خبرگان افزود:‌ هر فردی که به نوعی در راه وقف خدمت کند ماجور است، چه متولی باشد و چه مبلغ وقف. واقف لازم نیست مقدار زیادی وقف انجام دهد. هر کسی می‌تواند به اندازه وسع خود در این امر سهیم شود تا شعار هر انسان، یک وقف محقق شود.

مقتدایی در ادامه به روند گسترش اسلام در کشورهای اروپایی اشاره کرد و گفت: در این کشورها دفاتری تحت عنوان دفتر تشرف به وجود آمده است. در این دفاتر به صورت یک روز در میان مراجعین برای تشرف به دین اسلام رجوع می‌کنند.

مقتدایی با اشاره به سفر خود به کشور تایلند با حضور در مدرسه ام ابیها گفت: در مراسم ولادت حضرت فاطمه الزهرا (س) بسیاری از تازه مسلمانان حضور به هم می‌رسانند و حتی بودایی‌ها نیز در این مراسم حاضر می‌شوند. علت گسترش اسلام و تمایل آن‌ها در این کشور تاثیر انقلاب اسلامی ایران بوده است.

مقتدایی برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر امسال را که با شکوه‌تر از سال‌های پیش برگزار شد و همه ساله با رونق بیشتری برگزار می‌شود را به برکت پیروی از مکتب اهل بیت (ع) دانست.

وی در ادامه با بیان دو پیشنهاد برای رونق بیشتر امور وقف گفت: یکی اینکه صدا و سیمای اصفهان فرصتی را برای مسئولان اوقاف استان به منظور ارائه گزارش آن‌ها در نظر بگیرد و دوم اینکه سازمان اوقاف جزوه‌هایی را تحت عنوان وصیت نامه منتشر کند تا واقفین با راهنمایی متولیان امر راحت‌تر بتوانند در امر وقف شریک شوند. تا شعار هر یک انسان یک وقف در جامعه ما محقق شود.

ادامه دارد...

کد N1069831

وبگردی