آفتاب
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سبزوار:

ریشه رفتار داعش از مغول نشات گرفته است/ما فرزندان سربداران هستیم

ریشه رفتار داعش از مغول نشات گرفته است/ما فرزندان سربداران هستیم

سبزوار- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنگره ملی سربداران با بیان اینکه ریشه رفتار داعش از مغول ها نشات گرفته افزود:ظلم‌ستیزی از جمله فضائل ایرانیان است و لذا ملت ایران در برابر هیچ ظلمی تعظیم نمی کند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی جنتی صبح پنجشنبه در کنگره ملی سربداران در دانشگاه حکیم سبزواری بیان کرد: بر همگان روشن است که خوی ددمنشانه مغول ها در برخی از گروه‌ها از جمله داعش ریشه دوانیده است.

وی با بیان اینکه اقدامات گروه تروریستی داعش با جنبش مغول ها همخوانی دارد افزود: ما فرزندان همان سربدارانیم و در مقابل ظلم و ستم ایستادگی می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از شهرستان سبزوار دارای سابقه‌ای دیرینه یاد کرد و گفت: این سبقه فرهنگی و تاریخی به اوایل ورود اسلام به ایران باز می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه سبزوار یکی از کانون‌های گسترش تشیع در ایران از قرون اولیه اسلام بوده است اظهار کرد: این شهرستان به عنوان یکی از مراکز شیعی در کشور قلمداد می‌شود که با شکل‌گیری سربداران جغرافیای شیعه در شرق کشور تحکیم و گسترش یافت.

قیام سربداران جاودانه  و منحصر به فرد است

وزیر فرهنگ  ارشاد اسلامی با بیان اینکه قیام سربداران قیامی منحصر به فرد و جاودانه است بیان کرد: استقامت مردم این دیار در قیام سربداران قابل تحسین و مثال زدنی است.

جنتی با اشاره به جمله «سر به دار می‌دهیم و تن به ذلت نمی‌دهیم» بیان کرد: این فرهنگ نشأت گرفته از فرهنگ عاشورایی است.

وی با بیان اینکه بازگشایی زوایای این قیام برای تاریخ و به ویژه جوانان عبرت آموز است بیان کرد: با توجه به تحولات منطقه و جهان نیاز است به جنبش سربداران به عنوان مهم‌ترین جنبش مردمی ایران تا قبل از انقلاب اسلامی پرداخته شود.

وی اظهار کرد: هر چند که این جنبش محلی بود و نیم قرن بیشتر دوام نداشت اما یکی از مهمترین جنبش های ایران به شمار می رود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این قیام زمانی شکل گرفت که بخش وسیعی از ایران زیر سلطه قوم مغول بود ادامه داد:پس از دوران سربداران تشیع از مرزهای خراسان فراتر رفت و در استان‌های گیلان، مازندران، سمرقند و سایر استان‌های کشور نفوذ کرد و لذا این قیام نقطه عطفی برای سایر جنبش‌ها در ایران شد.

زدودن غبار از چهره سربداران

وی از این قیام به عنوان یکی از افتخارات ملی یاد کرد و افزود: با وجود بالیدن به واسطه وجود چنین جنبشی اما از طرفی دیگر باید افسوس خورد که چرا به درستی به زوایای پنهان این قیام پرداخته نشده است و در خور توجه مورد بازخوانی قرار نگرفته است.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: زمان آن فرا رسیده که غبار تاریخی از چهره سربداران زدوده شود و حقیقت این قیام برای جهانیان آشکار شود.

جنتی با اشاره به پیام های ارزشمند این قیام بیان کرد: این جنبش در حالیکه مردم از ظلم و ستم ایلخانیان رنج می بردند شکل گرفت و گویای این مسئله است که مردم این سرزمین هرگز و در هیچ کجای تاریخ حاضر به سر فرود آوردن مقابل ظلم نبوداند و این ویژگی از خوی ایرانی بودن و فرهنگ تشیع نشأت می‌گیرد.

وی برگزاری این کنگره را گامی مثبت در راستای معرفی و بازخوانی این قیام عنوان کرد و افزود: برگزاری هر دوسال یکبار کنگره‌ای برای شناساندن یکی از این مفاخر ضروری به نظر می رسد.

کد N1069708

وبگردی