آفتاب
معاون اجتماعی قوه قضاییه:

راهکار مبارزه با فساد، اتخاذ رویکرد پیشگیرانه است

راهکار مبارزه با فساد، اتخاذ رویکرد پیشگیرانه است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: فساد به بنیان و نهادهای مردم سالاری، سرمایه اجتماعی، روحیه کار و تلاش ضربه های جبران ناپذیری وارد می سازد؛ بنابراین راه حل برون رفت از مساله فساد اتخاذ رویکردهای پیشگیرانه است.

به گزارش گروه دریافت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدباقر الفت به‌مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد درباره منویات مقام معظم رهبری در جهت مبارزه با مفاسد و اینکه تکلیف دستگاه‌ها در برابر آن چگونه است؟ گفت: مساله فساد و مبارزه با آن از دیرباز مورد توجه ویژه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است. ایشان بارها به مقوله پیشگیری از شیوع فساد و بکارگیری روش های کارآمد برای مبارزه با آن تاکید داشته اند.

وی ادامه داد: به‌عنوان نمونه در پاسخ به نامه آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، در ارتباط با برگزاری «همایش ملّی ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد» و درخواست صدور پیام برای این همایش، مرقومه‌ای را مبنی بر" نفس اهتمام آقایان به امر مبارزه با فساد را تحسین می‌کنم، لیکن این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه‌ای بکند؟ مگر وضعیت برای شما مسئولان سه قوه روشن نیست؟ با توجه به شرایط مناسب و امیدبخشی که از لحاظ همدلی و هماهنگی و همفکری بین مسئولان امر وجود دارد، چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمی‌گیرد که نتیجه را همه بطور ملموس مشاهده کنند. توقع من از آقایان محترم این است که چه با سمینار و چه بدون آن، تصمیمات قاطع و عملی بدون هرگونه ملاحظه‌ای بگیرند و اجرا کنند. موفق باشید.» را صادر کردند.

الفت بیان کرد: با اندکی تامل در این پیام می توان جدیت ، درایت و تاکید ویژه مقام معظم رهبری را در امر مبارزه با مفاسد مشاهده کرد. لذا شایسته است تا اکنون تمام بخش های اجرایی و نظارتی کشور در امر مبارزه با مفاسد اهتمام داشته و در راستای منویات مقام معظم رهبری حرکت کنیم. اصلاح جامعه در گرو اصلاح فردی است؛ لذا اگر به‌دنبال جامعه ای عاری از فساد هستیم باید ابتدا هر فرد از خود اصلاح و خودکنترلی را شروع کند، سپس نوبت به اصلاح جامعه می‌شود. به‌هرحال این تکلیف بر دوش همه جامعه است چه در بخش حاکمیتی و چه در بخش مردمی.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به حوادث روز جامعه جمهوری اسلامی ایران با چه مسائل و آسیب های اجتماعی روبرو است؟ و اینها چه آثاری بر پدیده بزهکاری و وقوع جرم در کشور دارد؟ اظهار کرد: مهمترین مسائلی که کشور در حال حاضر با آنها مواجه است عبارتند از رکود تورمی، قیمت نفت و کمبود درآمد دولت، تحریم ها و حساسیت اجرای برجام و شرایط اقتصادی و فرهنگی در دوران پساتحریم که این ها همه به نحوی در آمار رو به برخی جرائم مانند سرقت، رشاء و ارتشاء، تجاوز به عنف، کلاهبرداری و ... نقش دارند و تبعات و پیامدهای جبران ناپذیری بر جامعه، سلامت و سرمایه اجتماعی، توسعه اقتصادی و حوزه های فرهنگی خواهند گذاشت.

الفت بیان کرد: نفس تحریم ها مشکل اصلی نیست، بلکه تدابیر نامناسب داخلی و عدم مقاوم بودن ساختارها مساله اصلی است و علاوه بر آن، همزمان با آن با یک مدیریت منتظر رفع تحریم مواجه هستیم که ناکارآمدی و عدم بهره وری را بازتولید می کند.

وی با بیان اینکه در عرصه بین المللی اقدماتی برای مبارزه با فساد انجام می شود، گفت: مثلاً سازمان ملل برای روز جهانی مبارزه با فساد شعار (Break The Corruption Chain) "زنجیره فساد را بشکنید" برگزیده و بر لزوم تقویت همکاری‌­های گسترده دولت، بخش خصوصی، سازمان های غیردولتی و مردم نهاد (NGOs)، رسانه ها و شهروندان در درون یک جامعه تاکید دارد. همچنین در بخش مبارزه بین المللی، با فساد نیز کنوانسیون بین المللی مبارزه تشکیل شده و از سال 2015 تا 2018 به در قالب دو بخش "اقدامات پیشگیرانه" و "استرداد اموال" فعالیت می­­‌کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در پاسخ به سئوال دیگری درباره اینکه فساد چه آثار و پیامدهای مخربی بر پیکره جامعه و بویژه نظام اسلامی می گذارد؟ تصریح کرد: درست است که فساد تنها مشکل کشور نیست اما به دلیل پیامدهای مخرب و دهشتناک آن (با استناد به تعالیم اسلامی، سنت رسول اکرم و ائمه علیهم السلام) همواره پیشگیری و مبارزه با آن در صدر وظائف حکومت اسلامی قرار داشته است. چون فساد مانع بزرگی بر سر راه پیشرفت و توسعه کشور است و در بررسی ها متاسفانه شاهد نقش و سهم عمده سوء تدبیرها (که ناشی از عدم اهتمام به رهیافت های پیشگیرانه است) و ساختار رانتی اقتصاد کشور هستیم. فساد به بنیان و نهادهای مردم سالاری، سرمایه اجتماعی، روحیه کار و تلاش ضربه های جبران ناپذیری وارد می سازد.

وی راه حل برون رفت از مساله فساد را اتخاذ رویکردهای پیشگیرانه دانست و افزود: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، پیشگیری یک موضوع فراقوه ای است و نیازمند معاضدت و همکاری همگان.بهتر است از فرصت پیش رو استفاده کنیم و با تقویت همدلی و همزبانی، سعی کنیم با اتخاذ رویکردهای پیشگیرانه، امور جاریه مردم را سالم و شفاف کنیم. زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست که این حجم از فساد و جرائم در آن رخ دهد. لذا تغییر نگرش لازم است.

انتهای پیام

کد N1068984

وبگردی