آفتاب

بیش از یک میلیون کشته و بیش از 800 میلیاد دلار خسارت در پی بهار عربی

بیش از یک میلیون کشته و بیش از 800 میلیاد دلار خسارت در پی بهار عربی

انجمن استراتژیک کشورهای عربی اعلام کرد که این کشورها در نتیجه انقلاب‌های موسوم به بهار عربی بیش از 833.7 میلیارد دلار خسارت متحمل شده و به دلیل جنگ و عملیات‌های تروریستی 1.34 میلیون تن در این کشورها کشته و زخمی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، انجمن استراتژیک کشورهای عربی در گزارش جدید خود با عنوان "هزینه‌های بهار عربی" اعلام کرد: جهان عرب به دنبال حوادث و انقلاب‌های موسوم به بهار عربی که بین سال‌های 2010 تا 2014 شدت یافت، خسارات بسیاری را متحمل شد و بیش از سه تریلیون درهم اماراتی (معادل 833.7 میلیارد دلار) هزینه بر دوش این کشورها گذاشت. این هزینه‌ها شامل بازسازی کشور، خسارات به تولید داخلی، صنعت گردشگری، هزینه‌های پناهجویان و خسارات به بازار سهام و سرمایه‌گذاری است.

این گزارش همزمان با آغاز هشتمین دور نشست‌های انجمن در دوبی صادر شد. این انجمن گروهی از کارشناسان برجسته و صاحب نظران سراسر جهان را برای بررسی آینده و چشم انداز منطقه عربی و نیز جهان بر اساس متغیرهای ژئوسیاسی و اقتصادی موجود گرد هم آورد.

در این گزارش خسارات وارده در 9 حوزه شامل تولید ناخالص داخلی، صنعت گردشگری، کارگران، بازارهای اوراق بهادار، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، پناهجویان و بازسازی تاسیسات زیربنایی نابود شده، مورد بررسی قرار گرفتند.

طبق این گزارش علاوه بر خسارات در بخش اقتصادی 1.34 میلیون تن به دلیل درگیری‌ها و عملیات تروریستی در این کشورها کشته و زخمی شدند.

صرف نظر از آسیب‌هایی که به آثار تاریخی این کشورها وارد شده و قابل محاسبه نیست، میزان آسیب به تاسیسات حیاتی این کشورها به حدود 461 میلیارد دلار می‌رسد.

بر اساس گزارش مذکور، مجموعه خسارات وارد شده به بخش تولید ناخالص داخلی این کشورها نیز به 289 میلیارد دلار می‌رسد.

خسارات وارده به بازارهای سهام و سرمایه‌گذاری به بیش از 35 میلیارد دلار می‌رسد. بازارهای مالی حدود 18.3 میلیارد دلار خسارت دیدند و سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در حدود 16.7 میلیارد دلار کاهش یافت.

در این گزارش به این موضوع اشاره شده که تغییرات در اقتصاد کشورهایی که شاهد بهار عربی بوده‌اند از تحولاتی که در دو منطقه جغرافیایی شمال آفریقا و غرب آسیا به وجود آمده، متفاوت است.

عدم ثبات در منطقه و عملیات‌های تروریستی منجر به کاهش ورود 103.4 میلیون گردشگر در این سال‌ها شده و بهار عربی بیش از 14.39 میلیون پناهجو را آواره کرده که هزینه‌های آنان در حدود 48.7 میلیارد دلار است.

در این گزارش به نتایج تحلیل اطلاعات گزارش‌های بانک جهانی، کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، کمیته اقتصادی و اجتماعی غرب آسیای این سازمان و دفتر هماهنگی امور انسانی این سازمان و نیز مرکز تجارت جهانی وابسته به سازمان تجارت جهانی استناد شده است.

انتهای پیام

کد N1068918

وبگردی