آفتاب

الوطن سوریه: مذاکرات میان دولت و مخالفان سوری ماه آتی میلادی برگزار نمی‌شود

الوطن سوریه: مذاکرات میان دولت و مخالفان سوری ماه آتی میلادی برگزار نمی‌شود

منابع اعلام کردند که نام هادی بحره برای ریاست هیات مذاکره کننده مخالفان با دولت سوریه مطرح است. منابع دیپلمات همچنین برخلاف مسائل مطرح شده در کنفرانس ریاض اعلام کردند که مذاکراتی میان دولت و مخالفان در ماه آتی میلادی برگزار نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه عربستانی عکاظ، پایگاه‌های اینترنتی وابسته به مخالفان سوری اعلام کردند که رایزنی‌هایی برای تعیین رهبرانی از مخالفان برای عضویت و ریاست کمیته‌های شکل گرفته از کنفرانس ریاض صورت می‌گیرد. این پایگاه‌ها در یکی از گزارش‌های خود تصریح کردند که نامی که در حال حاضر بیشتر برای ریاست هیات مذاکره کننده مطرح می‌شود، هادی بحره، رئیس اسبق ائتلاف مخالفان است و همچنین مذاکراتی برای عضویت جهاد مقدسی، سخنگوی سابق وزارت خارجه نظام و نواف فارس، سفیر سابق نظام در عراق و یحیی عریضی، یکی از اصحاب رسانه سوری مطرح است.

از سوی دیگر، منابع دیپلمات عرب در لبنان در مصاحبه با روزنامه الوطن سوریه عنوان داشتند که رمزی عز الدین، معاون فرستاده سازمان ملل به سوریه به سفر دو روزه خود به دمشق پایان داد که در جریان آن شرحی را پیرامون پیگیری استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل از توافق‌های حاصل شده در نشست‌های وین 1 و وین 2 ارائه داد.

یک منبع گفت: رمزی پس از بازگشت از دمشق و در دیدار با تعدادی از شخصیت‌های لبنانی تاکید کرد که مذاکراتی میان هیات دولت سوریه با هیاتی از مخالفان در نخستین ماه از سال آتی وجود نخواهد داشت، برخلاف آنچه که شرکت کنندگان در ریاض مطرح ساختند و دی میستورا مجددا هیات مذاکره کننده را تشکیل خواهد داد.

این دیپلمات که خواست نامش فاش نشود، عنوان داشت که دی میستورا که تلاش کرد "نتایج مثبت" کنفرانس ریاض را ترویج دهد، با موضع سفت و سخت ایران و روسیه در قبال نقض‌های عربستان در قبال توافق‌های وین 2 و پا فراتر گذاشتن ماموریت دی میستورا و دعوت از گروه‌های تروریستی مسلح و نادیده گرفتن فهرست‌های مورد قبول ارائه شده توسط مسکو، پکن و قاهره و همچنین رسوایی تبرئه تروریست‌های "احرار الشام" و تروریست‌های "جیش الاسلام" مواجه شد.

وی افزود: دی میستورا باید هیات مخالفان را مجددا تشکیل دهد که قرار بود با هیات دولت سوریه در روزهای نخست ماه آتی بر اساس توافق در وین دیدار کند و تدوین فهرست جدیدی از مخالفان توسط دی میستورا پس از آن صورت می‌گیرد که روسیه درخواست رسمی را در این خصوص ارائه داده است و تهران نیز هرگونه همکاری با خروجی‌های کنفرانس ریاض را رد و واشنگتن نیز از وجود شکاف‌هایی در بیانیه ریاض صحبت کرده است.

همزمان، سمیر هواش، از "جریان ملی سوریه" در مصاحبه با پایگاه العهد گفت: مشکل اینجاست که طرف‌ها در خارج مخالفان در داخل را به رسمیت نمی‌شناسند تا برنامه واقعی و ملی تدوین شود و مذاکرات باید سوری - سوری باشد.

در همین حال، محمود مرعی، دبیرکل هیات کار ملی تصریح کرد: ما به این دلیل در کنفرانس ریاض شرکت نکردیم که عربستان شریکی در ریختن خون سوری‌ها و حمایت از گروه‌های مسلح است و عربستان یک طرف و نه یک شریک در راه حل است.

وی افزود: ما مخالفان داخلی در کنفرانس‌های مسکو 1 و 2 شرکت یافتیم. در ژنو نیز حضور یافتیم. ما آماده هستیم در هر مکانی از جهان حاضر شویم، اما به این شرط که بی‌طرف باشد و شریکی در بحران سوریه و حامی تروریست‌ها نباشد.

انتهای پیام

کد N1068879

وبگردی