آفتاب

خشم آلمان از را‌ه اندازی مجدد یک راکتور اتمی‌ قدیمی در بلژیک

خشم آلمان از را‌ه اندازی مجدد یک راکتور اتمی‌ قدیمی در بلژیک

تاسیسات انرژی بلژیک موسوم به “Electrabel” فعالیت یکی از راکتورهای اتمی قدیمی‌اش را پس از دو سال وقفه از سر گرفته و باعث خشم و عصبانیت آلمان شده است. برلین از خطر بروز فاجعه‌ای شبیه به فوکوشیما می‌ترسد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، تاسیسات انرژی “Electrabel” اعلام کرد: علی رغم مخالفت مقامات در ایالت نوردراین وستفالن، پرجمعیت‌ترین ایالت آلمان، راکتور "تیهانگ2" در امنیت کامل فعالیت خود را از سر گرفت.

بلژیک در سال‌های اخیر با یک سری رویدادهای ناگوار اتمی مواجه شده که متعاقب آن فعالیت سه تا از هفت راکتور اتمی این کشور به طور همزمان متوقف شد. در دو مورد از این رویدادها ترک‌های جزئی در دیواره‌های راکتور دیده شد.

مقامات اتمی بلژیک در نوامبر سال جاری میلادی با ازسرگیری فعالیت راکتور "تیهانگ 2" و همچنین یکی از راکتورها در نزدیکی شهر آنتورپ موافقت کردند و به تاسیسات انرژی “Electrabel” اجازه دادن تا از این نیروگاه‌ تا زمان تعطیلی نهایی قانونی‌ آنها در سال 2023 میلادی بهره برداری کند.

گارلت دوئین، وزیر اقتصاد ایالت نوردراین ‌وستفالن به شدت نسبت به از سرگیری فعالیت راکتور اتمی "تیهانگ 2" هشدار داده و آن را بی‌مسئولیت کامل توصیف کرد.

چهار شهر از 10 شهر بزرگ آلمان یعنی کلن، دوسلدورف، دوتموند و اسن در ایالت نوردراین ‌وستفالن قرار دارند.

شهر آخن که تنها 60 کیلومتر با تیهانگ فاصله دارد اعلام کرد، گزینه‌های حقوقی را برای متوقف کردن از سرگیری فعالیت‌ این راکتور اتمی به کار گرفته اما موفق نشد.

آلمان برخلاف بلژیک و فرانسه تصمیم گرفته تا پس از فاجعه اتمی فوکوشیما در سال 2011 میلادی برنامه انرژی اتمی‌اش را متوقف کند.

در آن زمان بلژیک نیز متعهد شده بود تا برنامه اتمی‌اش را کنار بگذارد اما به دلیل نبود جایگزین‌های مناسب از تصمیم خود بازگشت.

انتهای پیام

کد N1068857

وبگردی