آفتاب
در اعتراض به کشتار شیعیان نیجریه برگزار شد

نشست خبری نمایندگان اتحادیه‌های دانشجویی در مقابل سفارت نیجریه در تهران

نشست خبری نمایندگان اتحادیه‌های دانشجویی در مقابل سفارت نیجریه در تهران

ظهر امروز نشست خبری نمایندگان اتحادیه‌های دانشجویی در رابطه با کشتار شیعیان مظلوم نیجریه در مقابل سفارت این کشور در تهران با حضور تعدادی از دانشجویان و هم‌چنین طلاب مشغول به تحصیل نیجریه‌ای در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در این نشست رسانه‌یی در ابتدا مصطفی اسدی، مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی با تسلیت این فاجعه به همه مسلمانان و مظلومان جهان تصریح کرد: ما از دولت محترم توقع داریم که نسبت به این اتفاق موضعی محکم و جدی بگیرند. همان‌طور که در برابر اقدامات تروریستی در پاریس چنین موضعی را گرفت.

او با انتقاد از سکوت رسانه‌های بین‌المللی در برابر این کشتار اظهار کرد: چرا رسانه‌ها به این موضوع نمی‌پردازند. آیا کسانی که در نیجریه کشته شده‌اند انسان نبودند؟ حق حیات نداشتند؟ ما همان‌گونه که در برابر حوادث تروریستی در پاریس موضع گرفتیم و به دولت و ملت فرانسه تسلیت گفتیم اکنون این انتظار را داریم که در برابر این کشتار از سوی رسانه‌ها و مسوولان چنین موضع‌گیری صورت بگیرد.

اسدی با طرح این موضوع که چرا صدای رسانه‌ها و مسوولان در برابر این اتفاق بلند نمی‌شود تاکید کرد: دولت محترم باید این کشتار را به صورت جدی پیگیری کنند و اجازه ندهد خون شیعیان نیجریه‌یی پایمال شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود بار دیگر گفت:‌ از دولت و وزارت خارجه محترم می‌خواهیم نسبت به این کشتار موضع جدی بگیرند و اجازه ندهند که خون این عزیزان پایمال شود.

به گزارش ایسنا در ادامه این مراسم حسین زینلیان، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان خطاب به رییس‌جمهور نیجریه گفت: ما جوانان از شما سوال داریم که دولت نظامی شما چگونه در حالی که نمی‌تواند با گروه تروریستی بوکو حرام مقابله کند به حسینیه شیعیان حمله می‌کند و تعداد زیادی از انسان‌های بی‌گناه به خاک و خون می‌کشد.

او با اشاره به بخشی از جنایت‌های گروه تروریستی بوکو حرام در نیجریه از جمله ربودن تعدادی از دختران به علت این که به مدرسه می‌رفتند گفت:‌ دولت نیجریه باید جوابگوی خون‌هایی که ریخته باشد و در سال‌های آتی نتیجه عملکرد خود را خواهد دید.

این فعال دانشجویی با انتقاد از سکوت سازمان‌های حقوق بشری در مورد این فاجعه گفت: به نظر می‌رسد که این نهادها به گناه این که افراد کشته شده رنگین پوست و جهان سومی هستند در برابر کشتار آن‌ها سکوت کرده‌اند.

وی با بیان این که در نیجریه تروریسم دولتی رخ داده است خاطرنشان کرد: مدعیان حقوق بشر کجایند که عده‌ای به خاطر اعتقادات دینی‌شان و شرکت در مراسم عزاداری از سوی نظامیان و ارتشیان یک دولت به خاک و خون کشیده می‌شوند.

احسان فروغی، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه تهران دیگر دانشجویی بود که در این نشست سخنرانی کرد.

او با تاکید بر این که دولت و مسوولان وزارت خارجه باید به صورت جدی‌تر این موضوع را پیگیری کنند ادامه داد: دولت و سفارت نیجریه در تهران بدانند که ما خون برادران و خواهران‌مان که در نیجریه به شهادت رسیده‌اند را فراموش نمی‌کنیم و آن‌ها باید منتظر عواقب کاری که کرده‌اند باشند.

این فعال دانشجویی با اشاره به وضعیت شیخ ابراهیم الزکزاکی گفت: ما ایشان را فراموش نمی‌کنیم و خواهان این هستیم که وضعیت ایشان هر چه زودتر مشخص شود.

به گزارش ایسنا، در این مراسم که تعدادی از طلاب نیجریه‌ای نیز حضور داشتند. شعیب محمد به نمایندگی از طلاب نیجریه به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت:‌ حکومت نیجریه مسوول کشتاری است که در این کشور رخ داده است.

او با بیان این که ارتشیان نیجریه‌یی با لباس و اسلحه به حسینیه شیعیان حمله کردند و تعداد زیادی از افراد را کشتند ادامه داد: چندین روز از این جنایت می‌گذرد ولی از سوی حکومت و دولت نیجریه هیچ کمک و مساعدتی برای کمک به مجروحان صورت نگرفته است.

شعیب محمد با بیان این که ما در حال حاضر نمی‌دانیم که وضعیت شیخ زکزاکی چگونه است ادامه داد: ما باید شیخ را ببینیم تا از وضعیت ایشان مطمئن شویم.

وی گفت: ارتشیان به خانه شیخ حمله کردند و تعدادی از اعضای خانواده‌شان را کشته و مجروح کردند و طبق برخی از اخبار منتشر شده نفر دوم رهبران شیعیان در نیجریه نیز در جریان این حمله کشته شده‌اند.

او با تاکید مجدد مبنی بر این که دولت نیجریه تا کنون هیچ اقدام و واکنشی در برابر این حوادث نداشته است، در بخش دیگری از صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: موقعی که حوادث تروریستی پاریس رخ داد مسوولان کشور نیجریه از جمله اولین کسانی بودند که در برابر این اتفاق موضع‌گیری کردند ولی اکنون در برابر کشتاری که در خود این کشور رخ داده سکوت کرده و موضعی نمی‌گیرند و حتی اعتراضات و راهپیمایی‌هایی که در این زمینه برگزار شده است را سرکوب می‌کنند و با تجمع کنندگان برخورد می‌کنند.

این طلبه نیجریه‌ای تاکید کرد: شیخ زکزاکی فقط متعلق به شیعیان نیست و دولت نیجریه در برابر وضعیت او مسوول است. ما از مسوولان سفارت نیجریه می‌خواهیم که صدای ما را به دولت نیجریه برساند تا به ما بگوید وضعیت شیخ زکزاکی چگونه است. ما مطمئن هستیم که به ایشان حمله شده و ایشان مورد هتک حرمت قرار گرفته‌اند.

شیعب محمد در پایان سخنانش تاکید کرد:‌ دولت نیجریه باید با این اقدامات برخورد کند تا در کشور امنیت ایجاد شود و گرنه ادامه این وضعیت باعث بی‌ثباتی در کشور خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در ادامه این نشست مطبوعاتی مجتبی رئیسی، دبیر جنبش عدالت‌خواه دانشجویی با بیان این که ما امروز عزادار هستیم چراکه شیعیان در نیجریه بدون هیچ دفاعی در حسینیه و منزل رهبر خود توسط ارتشیان این کشور به شهادت رسیده‌اند تصریح کرد: علاوه بر عزاداری و ناراحتی شرمنده این هستیم که دولت ما در برابر تروریست دولتی در نیجریه فقط ابراز نگرانی می‌کند. دولت حوادث تروریستی در فرانسه را محکوم می‌کند و خواهان مقابله و برخورد با عوامل آن می‌شود ولی در برابر حوادث رخ داده در نیجریه به ابراز نگرانی بسنده می‌کند.

این فعال دانشجویی با انتقاد از سیاست خارجی دولت جهت تنش‌زدایی ادامه داد: برادران ما در نیجریه این یقین را داشته باشند که ملت و رهبری ایران از آن‌ها حمایت می‌کند و این حوادث را محکوم می‌کند و خواستار برخورد با عوامل این فاجعه است.

رئیسی هم‌چنین با بیان این که باید این موضوع در سازمان همکاری‌های اسلامی نیز مورد بررسی قرار بگیرد گفت: اگر لازم است می‌بایست عضویت نیجریه در این سازمان به حالت تعلیق درآید.

وی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: دولت نیجریه اگر در این قضیه مسؤول نیست باید با مسببان این فاجعه هر چه زودتر برخورد کنند.

به گزارش ایسنا،‌ در ادامه مراسم بیانیه این نشست به زبان انگلیسی و فارسی از سوی دو تن از دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) قرائت شد و در ادامه دانشجویان نماز جماعت ظهر و بعد از ظهر را در مقابل سفارت نیجریه در تهران برگزار کردند. آن‌ها هم‌چنین اعلام کردند که فردا بعد از ظهر در سالن شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران مراسمی را در اعتراض به کشتار شیعیان در نیجریه برگزار خواهند کرد.

انتهای پیام

کد N1068707

وبگردی