آفتاب

عراق خواستار خروج کامل سربازان ترکیه از خاک عراق است نه بخشی از آن

عراق خواستار خروج کامل سربازان ترکیه از خاک عراق است نه بخشی از آن

پس از خروج بخشی از سربازان اعزامی ترکیه از نزدیکی موصل در شمال عراق، آنکارا تلاش می‌کند که بحران موجود با عراق را کم اهمیت نشان دهد. این در حالی است دولت عراق اعلام کرده است که خواستار خروج کامل سربازان این کشور از خاک عراق است نه بخشی از آن.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه تودی زمان در گزارشی نوشت، احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه پیش از انجام سفر رسمی خود به بلغارستان، تلاش کرد که توضیح دهد دلیل اعزام گروهی از سربازان ترکیه به کمپی در نزدیکی موصل در دو هفته گذشته چه بود و چرا روز دوشنبه بخشی از این سربازان به خاک ترکیه بازگشتند.

موصل تحت کنترل نیروهای داعش از تابستان سال 2014 بوده است.

در یک حرکت تعجب برانگیز ترکیه 150 سرباز و 25 تانک به کمپ بعشیقه اعزام کرد. این اقدام باعث ناخرسندی دولت عراق شد و از ترکیه خواست که نیروهای خود را خارج کند. این در حالی بود که دولت ترکیه اعلام می‌کرد که این نیروها را با آگاهی دولت عراق اعزام کرده است. دولت ترکیه بنا بر اعلام خود به دلیل برخی مسائل امنیتی تنها بخشی از نیروهای خود را از خاک عراق خارج کرده است.

داووداوغلو در این باره گفت: اگر در فضای پویایی قرار دارید که شرایط تهدید در آن در حال تغییر است باید ابزار و اقدامات خود را مطابق با این فضا تنظیم کنید.

وی گفت: ترکیه بیش از هر کشوری از تمامیت ارضی عراق دفاع می‌کند و نباید هیچ کس درباره حسن نیت این کشور و هم چنین درباره تصمیم آنکارا در مبارزه با تروریسم شک کند. ترکیه با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک)، القاعده و اکنون علیه داعش می‌جنگد.

داووداوغلو اضافه کرد: حضور نظامی ما در بعشیقه هیچ گونه تهدیدی علیه تمامیت ارضی عراق نداشته و این اقدام نشان دهنده موضع ما علیه تروریسم است.

به نوشته این روزنامه، نیروهای ترکیه در کمپ بعشیقه به نیروهای عربی-سنی و پیشمرگ‌های کرد آموزشهای نظامی می‌دهند. براساس گزارش‌های به دست آمده، اجازه حضور سربازان ترکیه در این کمپ توسط دولت اقلیم کردستان داده شده است نه دولت مرکزی عراق در بغداد.

در همین راستا نومان کورتولموش، معاون نخست وزیر ترکیه در گفت‌وگو با شبکه هابرترک اعلام کرد که بحران به وجود آمده با عراق با خروج نیروها به پایان رسید.

اگر چه داووداوغلو و کورتولموش تلاش می‌کنند نشان دهند که این بحران به پایان رسیده است اما دفتر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که درخواست خود را مبنی بر خروج کامل نیروهای ترکیه از سرزمین عراق اعلام می‌کند.

با این حال داووداوغلو گفت: العبادی، نخست وزیر عراق می‌داند که ترکیه تهدیدی برای تمامیت ارضی عراق نیست اما طرف‌های سوم تلاش می‌کنند که روابط عراق و ترکیه را بر هم زنند.

وی اعلام نکرد که طرف‌های سوم چه کشورهایی هستند.

او ادامه داد: کانال‌های ارتباطی میان ترکیه و عراق باز است.

داووداوغلو در ادامه ابراز امیدواری کرد که همتای عراقی‌اش را در آینده نزدیک ببیند و با او گفت‌وگو کند.

همچنین نخست وزیر ترکیه از گفت‌وگوی تلفنی با جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا درباره مساله عراق در روز دوشنبه خبر داد. براساس بیانیه منتشر شده از سوی کاخ سفید، جو بایدن در این گفت‌وگوی تلفنی خواستار کاهش تنش‌ها میان عراق و ترکیه شد.

در همین راستا هفته گذشته هاکان فیدان، رئیس سازمان ملی اطلاعات ترکیه به همراه هیاتی برای کاهش تنش‌ها میان ترکیه و عراق درباره اعزام نیرو، به عراق سفر کرد. مقامات ترکیه اعلام کردند که دو طرف بر انتقال سربازان ترکیه از این کمپ در نزدیکی موصل توافق کردند و بر همین اساس ترکیه بخشی از سربازان خود را منتقل کرد اما به نظر می‌رسد این اقدام برای عراق کافی نیست و خواستار خروج کامل نیروهای ترکیه است.

با این حال وزیر نفت عراق اعلام کرد: با وجود اینکه حضور نظامی ترکیه در موصل درست نیست اما نباید با ترکیه همچون یک دشمن رفتار شود و روابط سیاسی و تجاری با این کشور قطع شود.

در همین راستا یاشار یاکیش، وزیر خارجه پیشین ترکیه در گفت‌وگو با روزنامه زمان گفت: ترکیه با فرستادن سربازان خود به عراق بدون گفت‌وگو با دولت بغداد اشتباه کرده است. ترکیه باید یک توضیح منطقی و قابل قبول در این باره به دولت بغداد ارائه کند.

انتهای پیام

کد N1068640

وبگردی