آفتاب

آلمان واعظ تکفیری را دستگیر کرد

آلمان واعظ تکفیری را دستگیر کرد

ایرنا نوشت: خبرگزاری رویترز به نقل از دادستانی فدرال آلمان خبر داد که روز سه شنبه یک واعظ تکفیری که علاوه بر سربازگیری برای تروریستهای سوریه، تجهیزات نظامی نیز خریداری و توزیع می نمود؛ دستگیر شد.

رویترز به نقل از بیانیه دادستانی فدرال آلمان می نویسد: 'اسون لائو (Sven Lau) مظنون است که از آلمانی های ساکن داخل و حومه شهر دوسلدورف سربازگیری می کرده تا در کشورهای دیگر مبارزه کنند. وی گویا تاکنون دو نفر را جذب کرده است.'

وزارت کشور آلمان اعلام کرده است که از سال 2012 (1391) تا کنون صدها آلمانی این کشور را برای پیوستن به گروههای تروریستی در عراق و سوریه ترک کرده اند.

دادستانی می گوید که لائو 35 ساله عضو شاخه ای از گروه تروریستی 'جیش المهاجرین و الانصار (تیپ مهاجرین)' است که از داعش حمایت می کند.

وزارت کشور ایالت نوردراین - وستفالن (Nordrhein-Westfalen) که لائو در آنجا دستگیر شد، گفت که او مظنون به حمایت از سازمانی تروریستی در خارج از آلمان زیر پوشش کمک رسانی بشر دوستانه بوده است.

رالف یاگر (Ralf Jaeger)، وزیر کشور ایالت نوردراین - وستفالن گفت که لائو از افراد برجسته گروههای تکفیری آلمان بود که جوانان را برای پیوستن به گروههای تروریستی در عراق و سوریه تشویق می کنند.
او گفت که واعظان تکفیری خشونت را در خطابه های خود تقدیس می کنند تا جوانان را در قالب کمک به مردم آسیب دیده افراطی سازند.

به گزارش ایرنا، چندی پیش 'زیگمار گابریل' معاون صدراعظم آلمان، درباره تامین مالی گروه های افراطی و تروریستی در کشورش به عربستان هشدار داده بود.
گابریل با هشدار به عربستان درباره تامین مالی گروه های افراطی گفت که عربستان تامین مالی مراکز وهابیون را در سراسر جهان برعهده دارد. بسیاری از افراد که تهدیدی علیه آلمان محسوب می شوند، برخاسته از چنین مراکزی هستند.
معاون صدر اعظم آلمان خواستار سرکوب مراکز وهابی در آلمان شد و گفت: زمان چشم پوشی از این مساله به سر رسیده است.
گابریل تاکید کرد، افراط گرایی رادیکال که در مراکز تکفیری ها در آلمان مشاهده می شود، به همان اندازه ایدئولوژی راست افراطی خطرناک است.
سازمان اطلاعات خارجی آلمان (BND) نیز درباره نقش بی ثبات کننده عربستان در جهان عرب هشدار داده بود.
'بی ان د' معتقد است که عربستان در دوران رهبری ملک سلمان پادشاه جدید این کشور یک «سیاست مداخله جویانه غریزی» را دنبال کرده است و تلاش می کند تا از طریق تقویت قدرت نظامی و همچنین ایجاد ائتلاف های جدید منطقه ای، دستور کار سیاست خارجی خود را گسترش دهد.

سازمان 'بی ان د' همچنین هشدار داد که سیاست کنونی عربستان ممکن است به روابط دوستانه این کشور با سایر کشورها و بخصوص متحدان ریاض در منطقه خلیج فارس لطمه بزند.

52261

کد N1068613

وبگردی