آفتاب

کره شمالی: مذاکرات اخیر با کره جنوبی باعث "بدتر شدن" روابط دوجانبه شد

کره شمالی: مذاکرات اخیر با کره جنوبی باعث "بدتر شدن" روابط دوجانبه شد

کره شمالی امروز(سه‌شنبه) مذاکرات بلندپایه اخیر خود با کره جنوبی را تلف کردن وقت توصیف کرده و گفت، این مذاکرات باعث بدتر شدن روابط دو طرف شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مذاکرات فشرده دو کره که به مدت دو روز در سطح معاونان وزیر به هدف بحث درباره راه‌هایی برای ارتقا روابط برگزار شده بود، روز شنبه گذشته بدون دست یافتن به توافق و حتی تعهد به دیدار مجدد پایان یافت.

کمیته اتحاد صلح‌آمیز کره وابسته به دولت کره شمالی که مسئول مدیریت روابط این کشور با کره جنوبی است، در بیانیه‌ای اعلام کرد: نتایج مذاکرات اخیر به نحوی بود که بهتر بود اصلا چنین مذاکراتی برگزار نمی‌شد و با این مذاکرات دورنمای روابط بین دو کره حتی تیره‌تر از قبل شد.

به دنبال پایان بی‌نتیجه این مذاکرات در روز شنبه دو طرف یکدیگر را مقصر شکست این مذاکرات قلمداد کردند.

در بیانیه کمیته اتحاد صلح‌آمیز کره که از سوی خبرگزاری رسمی کره شمالی منتشر شد، کره جنوبی متهم شده است به این که مطالبات پیونگ یانگ را کم‌ارزش و به عنوان تلاشی برای اخذ مزایای اقتصادی جلوه داده است.

در این بیانیه آمده است: این دست اقدامات یک تحریک غیرقابل تحمل هستند. سئول فرصتی کم‌نظیر را برای بهبود روابط با ما از دست داد.

مقام‌های کره جنوبی می‌گویند یکی از تقاضاهای کره شمالی در این مذاکرات ازسرگیری تورهای گردشگری در منطقه کومگانگ بوده است. این تورها در سال 2008 بعد از آن که یک سرباز کره شمالی با شلیک گلوله یک گردشگر زن را کشت به حال تعلیق درآمدند.

کره جنوبی برآورد کرده بود که کره شمالی در طول یک‌ دهه‌ای که این تورها را در منطقه کومگانگ اجرا می ‌کرده به طور میانگین سالی 50-70 میلیون دلار از طریق آنها درآمد داشته و مقام‌های سئول معتقدند تمایل زیاد پیونگ‌یانگ به از سرگیری این تورها حاکی از نیاز شدید این کشور به منابعی برای به دست آوردن ارز در مواجهه با تحریم‌های سخت بین‌المللی است.

انتهای پیام

کد N1067693

وبگردی