آفتاب

رییس نیروگاه فوکوشیما: دستورالعملی برای پاکسازی نیروگاه نوشته نشده است

رییس نیروگاه فوکوشیما: دستورالعملی برای پاکسازی نیروگاه نوشته نشده است

مردی که هدایت کار خطیر رسیدگی به نیروگاه انرژی هسته‌ای فوکوشیما را بر عهده دارد که در جنوب شرقی ژاپن دچار گداخت شد با صراحت شگفت‌انگیزی هشدار داد برای هیچ چیز نمی‌توان قول داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، چه مدت طول خواهد کشید تا سه راکتور معیوب از کار بیفتند و زمانی که حتی روبات‌ها توانایی ورود به مناطق اصلی باقی مانده از سوخت را ندارد، چگونه این کار به اتمام می‌رسد. در نهایت هزینه انجام این کار چه قدر است؟

نائوهیرو ماسودا، سرپرست رسیدگی به آلودگی‌زدایی و غیرفعال‌سازی نیروگاهی که مالک آن شرکت انرژی الکتریک توکیو است تصریح کرد:‌ زمان زیادی به طول می‌انجامد تا او بتواند به این سوالات پاسخ روشنی دهد.

نائو هیروماسودا در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه گفت: این حادثه چیزی بود که در گذشته هرگز تجربه نشده بود. دستورالعملی یا کتابی برای چیزی شبیه این وجود ندارد.

وی گفت: تنها اخیرا وضعیت روزانه در فوکوشیما داییچی شروع به رسیدن به شرایط عادی کرده است.

پس از حادثه ماه مارس سال 2011 شرکت انرژی الکتریک توکیو مجبور بوده است تا چالش‌های عظیمی یکی پس از دیگری مواجه شود. از جمله ذخیره‌سازی مقدار زیادی نشت آب رادیو اکتیو، پاک‌سازی ویرانه‌ها و خارج کردن میله‌های سوخت از ساختمان‌های فرو ریخته.

ماسودا به آرامی گفت: پیش از این، آن‌جا یک منطقه جنگی بود.

رویکرد ماسودا با اعلامیه‌های جاه طلبانه و امیدوارانه دولت ژاپن که اعلام می‌کردند این فاجعه در کنترل آن‌هاست در تفضاد است. درست چند ماه پس از سونامی ویرانگر که نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما داییچی را نابود ساخت و باعث بروز ذوب شدن راکتورها کرد.

با این حال دولت ژاپن و شرکت انرژی الکتریک توکیو اذعان داشتند که زمان تعیین شده در نقشه راه رسمی برای از رده خارج کردن راکتورها باید تا دو سال دیگر به تعویق بیفتد. حالا حتی خوشبین‌ترین برنامه‌ریزان نیز برآورد می‌کنند که این کار حدود نیم قرن به طول می‌انجامد.

رییس مجموعه فوکوشیما بدون هیچ درنگی گفت که تاخیر بیش‌تری در دستور کار قرار دارد.

هیچ کس به طور دقیق نمی‌داند که بازمانده‌های هسته‌ای ذوب شده در کجای راکتورها قرار دارند چه برسد به این که چگونه به طور دقیق این مواد هسته‌ای پاک‌سازی شود.

شبیه‌سازی رایانه‌یی و تصاویر فرضی همه آن چیزی است که او تاکنون در اختیار دارد.

او اضافه کرد:‌ علم جدیدی باید برای پاک‌سازی این نیروگاه ابداع شود. هرگام در این مسیر برای ایمنی و پیامدهای آن برای کارکنان و محیط زیست باید ارزیابی و بررسی شود.

فاجعه ماه مارس 2011 بی‌سابقه بوده است. آلودگی در جایی که باتلاقی از سوخت قرار گرفته است در سراسر نیروگاه فوکوشیما نفوذ کرده است. آب رادیواکتیو روی هم انباشته می‌شود. 300 تن در روز در آخرین برآوردها.

ماسودا در پاسخ به این پرسش که به مردمی که نگران آلودگی ماهی‌ها در مناطق ساحلی در شمال و جنوب آمریکا هستند چه پیامی دارد؟ گفت: نشت تشعشعات به اقیانوس آرام به سطح یک میلیونیوم آن چه که در سال 2011 بود، رسیده است.

وی گفت: این برابر آن چیزی است که برای نوشیدن آب ایمن قرض می‌شود. برخی مواد رادیواکتیو از طریق بارش باران به وارد شدن به اقیانوس ادامه می‌دهند زیرا آب باران از سطح نیروگاه مواد رادیواکتیو را به داخل اقیانوس هدایت می‌کند.

انتهای پیام

کد N1067582

وبگردی