آفتاب
نماینده آمریکا در آژانس:

بسته شدن «پی ام دی» به معنای توقف بررسی نگرانیهای مطرح نیست

بسته شدن «پی ام دی» به معنای توقف بررسی نگرانیهای مطرح نیست

نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار بسته شدن پرونده ابعاد ادعایی احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران در شورای حکام و تمرکز شورای بر اجرای برجام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت هیئت آمریکایی در آژانس بین المللی انرژی اتمی، نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه گزارش نهایی آژانس درباره ابعاد ادعایی احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران(پی ام دی) را مهم خوانده و آن را گامی رو به جلو برای کامل شدن روند «نقشه راه» توافق شده بین ایران و آژانس خواند.

هنری انشر گفت گزارش و نتایج بررسی های آژانس نباید برای اعضا تعجب انگیز باشد.

وی در ادامه گفت در این گزارش این نتیجه حاصل شده که ایران در سال 2003 یک برنامه هماهنگ شده ای را برای دستیابی به سلاح هسته ای دنبال کرده است و این فعالیت ها حداقل تا سال 2009 باقی بوده اند.

نماینده آمریکا با اشاره به اهمیت گزارش آژانس در خصوص ابعاد ادعایی احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران افزود: جامعه جهانی تنها از طریق اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران می تواند درباره این مسئله که برنامه احتمالی نظامی هسته ای ایران از طریق اجرای برجام ادامه نخواهد یافت، اطمینان حاصل کند.

هنری انشر در ادامه گفت: از آنجائیکه در حال نزدیک شدن به روز اجرای برجام هستیم آمریکا با تمامی اعضای آژانس برای اینکه اطمینان حاصل کنند آژانس ابزارهای لازم و منابع لازم برای تایید برنامه های هسته ای ایران را دارد همکاری خواهد کرد.

وی با اشاره به این نکته که کشورهای عضو گروه 1+5 پیش نویس قطعنامه ای را بر اساس برجام آماده کرده اند که منتظر گزارش و نظر شورای حکام است، ابراز امیدواری کرد که اعضای شورای حکام نیز با اجماع در خصوص ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران(PMD) در اتخاذ این قطعنامه به گروه 1+5 بپیوندند.

به گفته وی پیش نویس قطعنامه پیشنهادی در صورت تایید مدیر کل آژانس مبنی بر اینکه ایران به تعهدات خود عمل کرده است به قطعنامه ها و تصمیمات شورای حکام درباره برنامه هسته ای ایران پایان می دهد. در این صورت با مختومه شدن پرونده PMD تلاش شورای حکام بر مسئله اجرای برجام متمرکز خواهد شد. البته این به این معنی نخواهد بود که ما قصد داریم راه های آژانس برای بررسی و تحقیقات درباره نگرانی هایی که ممکن است مطرح شوند را ببندیم.

کد N1067544

وبگردی