آفتاب
استاد پيشين دانشگاه صوفیه با اشاره به نامه رهبر انقلاب:

تحميل فرهنگ غربي، خشونت خاموش است

تحميل فرهنگ غربي، خشونت خاموش است

هاجر فیوضی‌یوسفی درباره پیام اخیر رهبر انقلاب خطاب به جوانان غربی گفت: آیت‌الله خامنه‌ای تحميل فرهنگ غرب بر فرهنگ سایر ملل و خُردنگری به فرهنگ‌های مستقل را نوعی خشونت خاموش و زیان‌بار تلقی می‌کنند.

دکتر هاجر فیوضی‌یوسفی، استاد پيشين دانشگاه صوفیه، مترجم و نویسنده بلغاري در گفت و گو با خبرنگار مهر، گفت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالي) در نامه خود چنان با تدبیر و درایت، ریشه‌های تروریسم و عاملین فجایع را نه تنها برای جوانان؛ بلکه برای همگان روشن ساخته كه وجدان هر انسان مترقی، روشن‌بین و بشردوستی را که دارای عواطف انسانی است را بیدار می‌کند.  

وي ادامه داد: روی سخن رهبر اسلامی ایران با جوانان آینده‌سازان جوامع است که با درس گرفتن از ناملایمات امروز، قادر خواهند بود راه‌هایی نو برای ساخت آینده بیابند و مانع کج‌روی‌هايی شوند که غرب را به چنین نقطه‌ای رسانده  است. ايشان توجه جوانان را به این جلب می‌کنند که امروز تروریسم، درد مشترک شرق و غرب و همچنين مسلمانان و غیرمسلمانان است؛ اگر مردم فرانسه نا‌امنی و اضطراب را تجربه کرده‌اند، مردم عراق، یمن، سوریه، لبنان و افغانستان، سال‌های متمادی در ابعاد وسیع‌تر و به مدت بسیار طولانی‌تر قربانی وحشت و خشونت بوده‌اند.

وي با بيان اينكه مردم ستم‌دیده فلسطین بیش از ۶۰ سال است که بدترین نوع تروریسم را تجربه می‌کنند، تأكيد كرد: رهبر عظيم‌الشأن انقلاب، بسیار دقیق اظهار می‌دارند که متأسفانه خشونت‌ها همواره از طرف قدرت‌های بزرگ به شیوه‌های گوناگون حمایت می‌شود. نمونه آن ایجاد و تقویت القاعده، طالبان و داعش و ... است. در حالیکه پیشروترین و روشن‌ترین اندیشه‌های جنبش بیداری در منطقه، بی‌رحمانه مورد سرکوب قرار می‌گیرد. برخورد دوگانه غرب با اسلام، گواه تضاد در سیاستهای غربی است.

مترجم و نویسنده در ادامه سخنان خود گفت؛ ریشه‌های خشونت در ترجیح دادن منافع دولت‌ها بر ارزش‌های انسانی و اخلاقی است و سپس افزود: آیت‌الله خامنه‌ای امید دارند که جوانان قادرند ذهنیت آلوده به تزویر و آراسته به اغراض موذیانه را تغییر دهند و این اولین مرحله برقراری امینت و آرامش و طرد اندیشه خشونت‌آمیز است.

فيوضي‌يوسفي ادامه داد: امروزه در جهان غرب در همانندسازی و شبیه‌سازی فرهنگی پافشاری می‌شود. رهبر انقلاب اسلامی تحميل فرهنگ غرب بر فرهنگ سایر ملل و خُردنگری به فرهنگ‌های مستقل را نوعی خشونت خاموش و بسیار زیان‌بار تلقی می‌کنند.

وي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود بيان كرد: این سؤال پیش می‌آید چرا کسانی که در اروپا متولد شده و پرورش فکری و روحی یافته‌اند، جذب این نوع گروه‌ها همچون القاعده، طالبان و داعش می‌شوند؟ قطعاً آنها عمری تحت تأثیر و تغذیه ناسالم در محیط آلوده و مولد خشونت‌اند. نابرابری‌های اقتصادی و تبعیض‌های قانونی، نفرت عمیق و طولانی در دل اقشاری از جوامع غربی، موجب عقده‌هايی شده که هر چند گاه، به صورت بیمارگونه گشوده می‌شود.  

وي تأكيد كرد: حضرت آیت‌الله خامنه‌اي با خلوص نیت و اعتقاد راستین اسلامی به جوانان توصیه می‌کنند كه شکاف‌ها را به جای تعمیق دادن ترمیم کنند، گره‌ها و کینه‌ها را یافته و بزدایند و در مبارزه با تروریسم از واکنش‌های عجولانه پرهیز کنند.

اين نويسنده ایرانی تبار بلغاری افزود: مقرراتی در برخی از کشورهای اروپايی وضع شده که شهروندان را به جاسوسی علیه مسلمانان وامی‌دارد؛ رهبر معظم انقلاب تأكيد مي‌كنند كه جوانان بدانند ريشه این رفتارها ظالمانه است و عملکرد و رفتار مسلمانان جز مهربانی و شکیبايی نیست. ايشان همچنين از جوانان می‌خواهند که بر پایه شناخت درست و ژرف‌بینی و بهره‌مند شدن از تجربه‌های ناگوار، بنیان‌های یک تعامل صحیح و شرافتمندانه را با جهان اسلام پی‌ریزی کنند.

کد N1067473

وبگردی