آفتاب

سفیر ایران در بیروت: اسد تنها گزینه مناسب برای مقابله با گروه‌های تروریستی است

سفیر ایران در بیروت: اسد تنها گزینه مناسب برای مقابله با گروه‌های تروریستی است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان گفت: بخش‌های خصوص ایران و لبنان مشتاق همکاری با یکدیگر هستند و دولت‌ها باید زمینه‌های لازم را برای تحقق این موضوع فراهم کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد فتحعلی در مصاحبه با روزنامه الجمهوریه لبنان که متن کامل آن به شرح ذیل است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بر عهد خود در ورود پیدا نکردن به مسائل داخلی لبنان پایبند است و به هر تصمیمی که مردم و گروه‌های سیاسی لبنان اتخاذ کنند، احترام می‌گذارد.

جمهوری اسلامی ایران بر عهد خود در وارد نشدن به مسائل داخلی لبنان پایبند است

پرسش: درروزهای اخیر مباحثی به صورت غیررسمی درباره انتخاب رییس‌جمهور لبنان مطرح شده است که بسیاری از طرف‌های داخلی و خارجی مواضع خود را در این زمنیه بیان کرده‌اند اما تاکنون جمهوری اسلامی ایران در این زمینه موضعی اتخاذ نکرده است. دیدگاه شما در این زمینه چیست؟

پاسخ: موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران را در قبال مسائل لبنان به‌خصوص موضوع انتخاب رییس‌جمهور را همواره آشکار و صریح اعلام کرده‌ایم. در نگاه ما انتخاب رییس‌جمهوری لبنان امری داخلی است و ظرفیت‌های ملی لبنان یعنی نخبگان و رهبران سیاسی و مذهبی این کشور با پشتوانه مردمی می‌توانند این امر را به نحوی که منافع و مصالح تامین شود حل و فصل کنند. از نظرما تاثیرگذاری خارجی خواه سلبی یا ایجابی نتایج مثبتی در بر نخواهد داشت. مردم لبنان و رهبران طوایف و گروهای سیاسی و مذهبی خود می‌توانند در این زمینه به توافق برسند. جمهوری اسلامی ایران بر عهد خود در وارد نشدن به مسائل داخلی لبنان پایبند است و به هر تصمیمی که مردم و گروه‌های سیاسی لبنان اتخاذ کنند احترام قائل است.

برخی از گروه‌های تروریستی مرتبط با داعش در نشست ریاض حضور داشتند

پرسش: در روزهای اخیر ریاض شاهد جلسه معارضان سوریه بود چشم‌انداز بحران سوریه را چگونه می‌بینید؟

پاسخ: براساس بیانیه وین سازمان ملل «مسوول شناسایی» گروه‌های مخالف بشار اسد شده است. طبق این بیانیه وین توافق شده بود که نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با مشورتی فراگیر برای تعیین فهرست معارضان تلاش کند بنابراین این اقدام، اقدامی شتاب‌زده محسوب می‌شود. ضمن آن که برخی گروه‌های تروریستی مرتبط با داعش در آن‌جا حضور داشتند. این درحالی است هرگز اجازه داده نخواهد شد که تروریست‌ها بخواهند خود را معارضه معتدل معرفی کنند و آینده سوریه و منطقه را رقم بزنند».

غربی‌ها درک کرده‌اند ریشه تهدید در کجاست

پرسش: جمهوری اسلامی ایران هم‌چنان بر سیاست حمایت از اسد پایبند است؟

پاسخ: بشار اسد، رییس‌جمهور قانونی سوریه است که طی فرآیند قانونی انتخابات به قدرت رسیده است. مبنای سیاست جمهوری اسلامی ایران احترام به خواست مردم سوریه و براساس قوانین پذیرفته شده حقوق بین‌الملل است. کشورهایی که تجربه انتخابات ندارند نمی‌توانند با حمایت از گروه‌های تروریستی و ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی درخصوص بودن یا نبودن رییس قانونی کشور دیگر سخن بگویند و این‌گونه منطقه را دچار آشوب و ناامنی کنند. کشورهای غربی که روزی به مداخلات برخی کشورهای منطقه در سوریه اعتماد کرده بودند اکنون بابت تروریست‌هایی آموزش دیده در سوریه هزینه می‌پردازند و نگران شده‌اند. حجم گزارش‌های رسمی و غیررسمی محافل سیاسی و امنیت غربی گواه این امر است که غربی‌ها درک کرده‌اند ریشه تهدید در کجاست.

بشار اسد تنها گزینه مناسب برای مقابله با گروه‌های تروریستی و حفظ تمامیت ارضی سوریه است

پرسش: راه حل مقابله با تروریسم را چه می‌دانید؟

پاسخ: اکنون جهان فهمیده است که گروه‌های تروریستی که به نظر می‌رسید قابل کنترل هستند عامل ناامنی جهان هستند لذا اولویت اصلی، مقابله با این گروه‌هاست. برای مقابله با تروریسم قطع حمایت‌های مادی و انسانی و ایجاد جبهه متحد در داخل سوریه از اهمیت برخوردار است. مسیری که آقای دکتر بشار اسد طی پنج ساله گذشته طی کرده است نشان داده که ایشان تنها گزینه مناسب برای مقابله با گروه‌های تروریستی و حفظ تمامیت ارضی است. رویکردهای اخیر در مواضع برخی کشورهای غربی حاکی از پذیرش واقعیت نقش آقای بشار اسد در صحنه سوریه و منطقه و ضرورت حفظ آن برای مقابله با تروریسم است.

بخش‌های خصوص ایران و لبنان مشتاق همکاری با یکدیگر هستند

پرسش: اخیرا تعداد قابل توجهی از بازرگانان لبنانی از ایران بازدید کردند. ارزیابی شما از این تعاملات و توسعه ارتباطات اقتصادی دو کشور چیست؟

پاسخ: خوشبختانه هر روز شاهد افزایش علاقه‌ی فعالان اقتصادی ایرانی و لبنانی برای همکاری و مناسبات اقتصادی هستیم. دوکشور از ظرفیت‌های مکمل برای همکاری برخوردارند. لبنان با داشتن بانکهای متعدد از توان سرمایه‌گذاری برخوردار است و ایران با بازاری بزرگ از بهترین و جذاب‌ترین و سودآورترین فرصتهای سرمایه‌گذاری در جهان محسوب می شود. از طرف دیگر لبنان کشوری در دریای مدیترانه با ظرفیت‌های تجاری و نزدیک به دو بازار بزرگ اروپا و آفریقاست و می‌تواند بسیاری از کالاهای ایرانی را به مقاصد مختلف برساند. گردشگری هم از ظرفیت‌های ممتاز دو کشور است که با تسهیلاتی روادید میان دو کشور در حال رشد است.

با وجود این ظرفیت‌ها هنوز در ابتدای راه قرار داریم و لازم است دو کشور چشم اندازی برای مناسبات اقتصادی طراحی کنند و مشترکا به سمت آن حرکت کنند. به اعتقاد اینجانب برای داشتن مناسبات اقتصادی پایدار و تامین کننده منافع طرفین چند عامل موثر است. اولین عامل شناخت متقابل است در ایران ضرب المثلی هست که می‌گوید « آب در کوزه و ما گرد جهان می‌گردیم» یعنی آن چه نیاز داریم در نزدیکی ما است و ما به دوردست‌ها توجه داریم.

در ایران و لبنان امکانات و ظرفیت‌های مختلفی برای همکاری وجود دارد که اگر طرفین با آن آشنا شوند حتی دو دولت را به دنبال خود می‌کشند. عامل دوم فراهم بودن بسترها یا پایه‌های حقوقی و قانونی برای مناسبات است. در این زمینه اقداماتی صورت گرفته اما هم‌چنان لازم است اسناد مختلفی بین دو دولت به امضا برسد. عامل سوم ارتباطات آسان و مطمئن میان دو کشور است تا هم تجار و هم کالاها به راحتی میان دو کشور مبادله شود. برسی وضعیت سه عامل نشان می‌دهد باید تلاش زیادی از سو دو طرف صورت گیرد تا این عوامل مهیا شود.

آن چه شایان توجه است اهتمام و علاقه بخش‌های خصوص دو کشور برای همکاری است که اقتضا می‌کند دولت‌ها زمینه‌های لازم را فراهم کنند. جناب آقای دکتر روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران از ابتدای دولت یازدهم دستورات موکد برای گسترش مناسبات با کشورهای همسایه و دوست از جمله لبنان صادر کرده و برآن تاکید دارند. براین اساس می‌توان گفت در طرف ایرانی دولت جمهوری اسلامی تمهیدات لازم را اندیشیده و می کوشد موانع را برطرف کند. امیدواریم در طرف لبنان هم موانع برطرف شود و تجار لبنانی بتوانند بر اساس منطق اقتصادی با طرفهای تجاری ایران کار کنند.

انتهای پیام

کد N1067168

وبگردی