آفتاب

چرا کری به مسکو می‌آید؟

چرا کری به مسکو می‌آید؟

سفر کری به معنی تحولات مثبت در روابط بین مسکو و واشنگتن نیست اما با این حال، تلاشها در سطح دیپلماتیک جریان دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روزنامه روسی ماسکوفسکی کمسمولتس قرار است امروز سه شنبه 15 دسامبر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا بعد از پایان ملاقات وزیران در پاریس درباره حل و فصل اوضاع سوریه وارد مسکو شود و نه تنها با همتای روس خود بلکه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ملاقات داشته باشد.

نیکلای توپورنین، دانشیار گروه حقوق اروپایی دانشگاه دولتی روابط بین الملل مسکو در این باره معتقد است که مسأله تحریم ها یکی از مسایل مورد بحث در جریان این سفر خواهد بود. در حال حاضر مسأله تمدید یا عدم تمدید تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه مطرح است که این دفعه تحریم ها حتماً تمدید می شود ولی این مسأله در سطح فنی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. گفتنی است رفع تحریم های روسیه به اجرای توافقات مینسک بستگی خواهد داشت.

پیش بینی می شود در ملاقات های دوجانبه، رفتار ترکیه در خاور مایه و ورود نظامیان ترک به سرزمین عراق و استقرار آن در نزدیکی شهر موصل نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

روسیه پیشتر مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده بود، ولی موضع گیری آمریکا هنوز روشن نیست.
به گفته این کارشناس روس، سفر کری به معنی تحولات مثبت در روابط بین مسکو و واشنگتن نیست اما با این حال، تلاشها در سطح دیپلماتیک جریان دارد.
آنگونه که محافل دیپلماتیک می گویند، لاوروف و کری میانه خوبی با هم دارند و اغلب به بهانه های مختلف با هم ملاقات و گفتگو می کنند.
از سویی، دیدار جان کری با ولادیمیر پوتین می تواند فرصتی باشد که پیشنهادهای صلح آمیز روسیه مطرح شود، ولی با این حال پیشرفت مهمی در روابط دوجانبه حاصل نخواهد شد.

4952

کد N1066920

وبگردی