آفتاب
نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی:

نگرانی غرب از تفکر دینی است که روز به روز غنی‌سازی می‌شود

نگرانی غرب از تفکر دینی است که روز به روز غنی‌سازی می‌شود

نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: نگرانی غرب از چند سانتریفیوژ ما نیست، بلکه آنها نگران تفکری هستند که روز به روز غنی سازی می‌شود و شکل پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ سعید جلیلی در همایش "گذار علوم سیاسی غربی به علوم سیاسی اسلامی" که از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد،‌ با بیان اینکه امروز اندیشه دینی نگاه تمدنی دارد اظهار کرد: امروز می‌توانیم امیدوار باشیم که اندیشه اسلامی و علوم سیاسی اسلامی برای انقلاب اسلامی و کشورمان و حتی برای جهان مفید ‌،نافع‌ و نافذ باشد و تمدنی جدید را نوید دهد.

وی با بیان این‌که امروز صحبت از اندیشه دینی ‌، اقتضاعات خاصی دارد خاطرنشان کرد:اندیشه دینی قدرت ارائه مدل دارد و همین است که غرب را نگران می‌کند و آنها دغدغه‌شان این است که اندیشه دینی تکثیر پیدا کند همانطور که در مردم سالاری دینی الگویی ارائه کرد که همه را به چالش کشید.

جلیلی با اشاره به اینکه امروز از مهم‌ترین دغدغه‌های علم آموزان مفید بودن علمی است که مشغول آن هستند‌، خاطر نشان کرد: همه دولت‌ها و کشورها برای علم آموزی بستر فراهم می‌کنند و توجه‌شان به این نکته است که رشته علمی که به آن می‌پردازند‌، برای دولت ‌،نظام و کشورشان مفید باشد. که علم سیاست هم از این قاعده مستثنا نیست.

نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی با طرح این پرسش که آنچه امروز تحت عنوان علوم سیاسی فرا می‌گیریم، چه میزان برای کشورمان مفید است تصریح کرد: سیاست و اندیشه و فکر از هم جداناپذیر است و نمی‌توان مدعی حرف داشتن در عرصه سیاست بود و گفت که به حوزه اندیشه کاری نداریم چرا که سیاست و اندیشه لازم و ملزوم هستند.

وی افزود: اینکه در برخی از محافل مطرح می‌شود سیاست خارجی باید از اندیشه دور باشد‌ و باید سیاست خارجی ایدئولوژی زدایی شود با هیچ منطقی قابل درک نیست، چون اندیشه و سیاست تفکیک ‌ناپذیر هستند.

وی توضیح داد: اینکه گفته شود اندیشه دینی را از سیاست جدا کنیم به لحاظ منطقی می‌تواند مطرح شود. اما جدایی اندیشه صرف از سیاست کاملا غیرمنطقی است پس کسانی که جسارت ندارند بگویند می‌خواهند اندیشه دینی را از سیاست جدا کنند‌، بهتر است جسارت داشته باشند حرف‌شان را بزنند و برای اینکه شهامت ندارند‌، دم از جدایی اندیشه از سیاست نزنند که کاری غیرمنطقی است.

جلیلی خاطر نشان کرد: اندیشمند در عرصه‌های مربوط به اندیشه نگاه خود را با انسجام ارائه می‌کند. پس اگر در اندیشمندان مختلف نگاه به مولفه‌های اندیشه تفاوت داشته باشد‌، در مسیری که ترسیم می‌کنند‌، تاثیر دارد.به طور مثال اگر در اندیشه‌ای دایره هستی را یک اتاق معرفی کنند‌، در تعیین دایره معرفتی آن اندیشه تاثیرگذار خواهد بود.

نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه از سیاسی‌ترین مفاهیم دینی و قرآنی عبارت الحمد الله رب العالمین است اظهار کرد:یعنی رب هر گروهی کسی است که آنها را هدایت و سیاست می‌کند و بسیاری از دعواها در طول تاریخ انبیاء با مخالفانشان برسر این مفهوم مهم سیاسی بوده است؛ چرا که هیچ شخصی ادعای خالقیت ندارد، اما همه دعوایشان این است که می‌خواهند رب باشند و هدایت کنند.

وی با اشاره به اینکه از مهم‌ترین موضوعات علم سیاست‌، دولت است‌، گفت:در تمام تعاریف مربوط به دولت دو مفهوم حکم و طاعت مطرح است و اندیشه دینی هم در این موضوعات بحث‌های دقیق و صریح دارد و حکم و ملک را برای خدا می‌دانند و معتقد است که حکم باید از آن کسی باشد که مبدا ربوبی است و غیر از این را جاهلیت می‌داند. بنابراین جاهلیت مدرنی که امروز به همین مبنا است‌، حکم و طاعت را در جایی قرار می‌دهد که خودش محتاج و ضعیف است.

جلیلی با تاکید بر اینکه اندیشه دینی در مباحث سیاست‌، دولت و جامعه امتداد دارد‌، گفت: اگر کسی از مبانی اندیشه دینی صحبت می‌کند و ‌آن را قبول دارد باید اقتضاعات آن را بپذیرد.

وی با بیان اینکه اندیشه دینی امروز مدعی و فعال است و برای نیک فرجامی انسان در همه ابعاد حرفی برای گفتن دارد،‌ تصریح کرد: علمی که برای فرد و جامعه و برای جهان مفید و نافع و نافذ باشد‌، باید مورد توجه قرار گیرد که در این راستا علوم سیاسی اسلامی افق‌هایی را باز می‌کند و علم نافع را به جهان نشان می‌دهند و مناسبات و محاسبات جدید را تعریف می‌کنند.

وی به اهمیت موضوع امنیت در حوزه سیاست اشاره کرد و گفت: در اندیشه اسلامی برای امنیت پایدار مبنا و فرمول جدید وجود دارد و امنیت پایدار را در راستای دو مولفه ایمان و عدالت می‌داند و نه سلاح هسته‌ای پس این اندیشه امروز وجود دارد و مدعی است.

وی به واقعیات موجود جهان امروز اشاره کرد و ادامه داد: امروز رژیم صهیونیستی مدعی نظام لیبرال دموکراسی در جهان است و رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای تحت عنوان سند استراتژی امنیت ملی آمریکا می‌گوید آمریکا در قرن آینده هم باید رهبر جهان باقی بماند. همچنین اوباما ادامه می‌دهد در این ر استا حتی برای خود این حق را قائل هستیم که اگر در این راه دچار چالش شدیم از اقدام نظامی یک جانبه و سلاح هسته‌ای استفاده کنیم و من سوالم اینجاست که علوم سیاسی غربی چگونه واقعیات امروز جامعه را توضیح می‌دهد و رابطه خود با این واقعیات را مشخص می‌کند.

جلیلی در ادامه با اشاره به اینکه هر مقام غربی که به تهران می‌آید و با او ملاقات کرده‌اند اعتراف کرده‌ که پس از حضور در ایران تصویری که پیش از آن از کشور ما داشته‌ اند بسیار تغییر کرده‌ است گفت: این اعتراف غربی‌ها نشان از آن دارد که علوم سیاسی غربی در توصیف هم غلط خطا و نقص دارد و همین فقر کفر و اسلام است چون کفر پوشاندن و اجازه دیدن واقعیات را ندادن است.

نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی خاطر نشان کرد:علوم سیاسی غربی نه تنها در تجویز‌ها خطا دارد بلکه توصیف‌هایشان نیز بر مبنای کفر و پوشاندن است.

انتهای پیام

کد N1066907

وبگردی