آفتاب
موج جدیدی از تنش در روابط واشنگتن – پکن؛

کاخ سفید بعد از ۴ سال فروش تسلیحات به تایوان را از سر می گیرد

کاخ سفید بعد از ۴ سال فروش تسلیحات به تایوان را از سر می گیرد

مقامات آمریکایی از احتمال موافقت دولت این کشور با فروش جنگ افزارهای جدید به تایوان گزارش می دهند حال آنکه ممکن است این اقدام موجب تشدید تنش ها میان واشنگتن و پکن شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دولت واشنگتن قرار است این هفته با فروش ناوچه‎های موشک انداز به تایوان موافقت کند حال آنکه در مقابل، برای کاهش بار تنش با دولت پکن تصمیم خود را برای تکرار تعرض به حریم آبی چین به تاخیر خواهد انداخت.

منابع وابسته به کنگره آمریکا در گفتگو با خبرگزاری رویترز از احتمال موافقت دولت واشنگتن با فروش دو فروند ناوچه موشک انداز به تایوان در هفته جاری خبر دادند. این اقدام می تواند منشاء جدیدی برای افزایش تنش بین آمریکا و چین به عنوان کشوری باشد که تایوان را بخشی از قلمرو سرزمینی خود محسوب می کند اما هرگز برای اثبات حق مالکیت خود به زور متوسل نشده است.

تصمیم دولت واشنگتن از این جهت حائز اهمیت است که آمریکا پس از چهار سال برای نخستین بار اقدام به فروش و تحویل تسلیحات به تایوان می کند. این بزرگترین وقفه ای است که آمریکا در ۴۰ سال گذشته در عَرضه تسلیحات به این کشور داشته است.

در ماه دسامبر سال میلادی گذشته (۲۰۱۴) کنگره آمریکا با فروش چهار فروند ناوچه کلاس «پِری» به تایوان موافقت کرد اما کاخ سفید با هدف حفظ روابط حسنه با چین که یک رقیب قدرتمند و در عین حال یکی از اصلی ترین شرکای تجاری آمریکا محسوب می شود، اجرای حکم را به تاخیر انداخت.

زمزمه خبر موافقت دفتر «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا با تحویل ناوچه‌های موشک انداز به تایوان در حالی شنیده می شود که سفارت چین در آمریکا روز جمعه هفته گذشته به صراحت مخالفت دولت پکن را با فروش هرگونه تسلیحات آمریکایی به تایوان اعلام کرد.

سفارت چین در بیانیه خود، دولت آمریکا را از آسیب رساندن به روابط پکن – واشنگتن و در عین حال خدشه وارد کردن به توسعه روابط صلح آمیز در دو سوی تنگه تایوان بر حذر داشت.

تصمیم آمریکا به فروش ناوچه های موشک انداز به تایوان در اوج تنش های پکن – واشنگتن بر سر مناقشات دریای چین جنوبی اعلام می شود.

البته به نظر می آید که فعلا آمریکا برای آنکه مانع از طغیان خشم چین شود، با رعایت جوانب احتیاط قصد آتش افروزی در عرصه دریای چین جنوبی را نداشته باشد چرا که امروز سه شنبه برخی از منابع آگاه اعلام کردند که واشنگتن از تصمیم خود برای تکرار تعرض به حریم آبی پکن که انتظار می رفت در ماه میلادی جاری (دسامبر) انجام شود، صرف نظر کرده و می گوید که زودتر از ماه میلادی ژانویه ۲۰۱۶ اقدام به انجام گشت زنی در حریم ممنوعه چین – فاصله ۱۲ مایل دریایی از جزایر مصنوعی ساخت پکن در دریای چین جنوبی- نخواهد کرد.

پیشتر، در ماه اکتبر سال میلادی جاری (۲۰۱۵) ناوشکن موشک انداز «یو اس اس لاسن» آمریکا به بهانه برخورداری از حق آزادی کشتی رانی، حریم آبی چین را نقض کرده و به گشت زنی در این محدوده ۱۲ مایلی پرداخت.

کد N1066599

وبگردی