آفتاب

"بهای مناقشه در خاک سوریه را غیرنظامیان می‌پردازند"

"بهای مناقشه در خاک سوریه را غیرنظامیان می‌پردازند"

رئیس جمعیت هلال احمر سوریه گفت، اتفاقاتی که در کشورش رخ می‌دهد، یک موضوع جهانی و نیازمند یک راه حل بین‌المللی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالرحمان عطار، رئیس جمعیت هلال احمر سوریه در گفت‌وگو با یورونیوز اعلام کرد: متاسفانه درخواست‌ها برای آزادی، دموکراسی و اصلاح توسط گروههای مختلف مورد اجحاف قرار گرفت و تبدیل به مناقشه‌ای مسلحانه شد. ما امیدوار به یک گذار صلح‌آمیز برای بهتر شدن سوریه مدرن بودیم. متاسفانه بهار عربی با اقدامات نیروهای منطقه‌ای و بین المللی از مسیر خود خارج شد. مردم سوریه نمی دانستند چه رخ می دهد.

وی ادامه داد: هنگام ورود به هر کدام از این مناطق با بیش از یک گروه مسلح روبرو می شوید که هرکدام خواسته ای دارند. ما به عنوان داوطلبان هلال احمر موفق شدیم به این مناطق برویم و به مردم اطلاع دهیم که هدف ما تامین آب آشامیدنی و غذا و انجام برنامه واکسیناسیون و توزیع دارو است.

عبدالرحمان عطار گفت: فکر کنم که داعش از شهر رقه آغاز شد. رقه نقطه آغاز بود. دسترسی به رقه برای ما موضوع دشواری بود. در مراحل اولیه ما از طریق نمایندگانمان در رقه به مردم دسترسی پیدا کردیم و دست به تامین آب آشامیدنی و غذا و انجام برنامه واکسیناسیون زدیم اما تغییر در این مناطق رخ داد و در چند مورد تصمیم گرفتند فعالیت‌های ما را متوقف کنند. داعش به تدریج به مناطق دیگر از جمله پالمیرا، السخنه، دیرالزور و حسکه گسترش پیدا کرد. سپس نبردهایی بین داعش و سایر گروه های مسلح در گرفت. در بسیاری از مناطق ما درست در میان جبهه النصره، گروه داعش و احرار الشام قرار گرفته بودیم.

وی ادامه داد: ما هنوز شاخه ای در رقه داریم که دست به تامین خدمات آمبولانسی، خدمات بهداشتی و حمایت های انساندوستانه می زند. فعالیت این شاخه برخی مواقع به دلیل حضور داعش محدود می شود. آنها سازمانی برای در اختیار گرفتن این گونه امور ایجاد کرده اند. ما اجازه فعالیت داریم اما به شکلی محدود. همچنان دست به تامین آب، بهداشت و نظافت و توزیع گندم می زنیم تا آنها بتوانند نان بپزند و به واکسیناسیون کودکان بپردازند. این مسأله فراز و نشیب دارد و به فردی که دارای مسئولیت است بستگی دارد. پیش از این فردی مصری دارای مسئولیت امور بهداشتی در رقه بود و به ما اتاقی برای فعالیت‌هایمان داده بود اما فردی اهل عربستان سعودی جانشین او شده است که اثربخشی ما را محدود کرده است.

رئیس جمعیت هلال احمر سوریه گفت: زمستان نزدیک است و بیش از ۹ میلیون نفر در سوریه جا به جا شده اند و ما با برف و باران و سایر پدیده ها مواجه ایم. ما پناهگاه های زیادی نداریم. اردوگاهی وجود ندارد. به ما اجازه ساخت اردوگاه نداده اند. برخی از مناطق تبدیل به پناهگاه شده اند. برخی از مدارس و ساختمان ها سرپناه مردم شده اند. جمعیت هلال احمر سوریه دست به تامین آب آشامیدنی، غذا، بهداشت و انجام نظافت و مراقبت بهداشتی می زند. آنچه بیش از هر چیز دردناک است شرایط کودکان است. بیش از یک میلیون کودک در سوریه دسترسی به مدرسه ندارند.

وی در پاسخ به این پرسش یورو نیوز که تأثیر افزایش بمباران‌ها در این شرایط ملتهب چیست، تصریح کرد: دیدن بمباران‌ها قلب من را می شکند زیرا آنها غیرنظامیان را خواهند کشت. ممکن است شورشیان مسلح را بکشند اما چگونه می توان این دو را از هم متمایز کرد؟ این بمب‌ها به غیرنظامیانی که بی‌گناه و آسیب پذیر هستند، اصابت خواهند کرد. غیرنظامیان بهای مناقشه در خاک سوریه را می پردازند. من با هر حمله ای از طرف هر گروهی مخالف هستم.

عطار در پایان تأکید کرد: وقتی به آنچه در خاک سوریه رخ می دهد می نگرید، در می یابید که این یک موضوع جهانی و نیازمند یک راه حل بین المللی است.

انتهای پیام

کد N1066408

وبگردی