آفتاب
دومین دور گفت‌وگوی دینی ایران و اسلوونی

بویان ژالتس: پیش‌داوری در قبال اسلام منجر به خشونت می‌شود

بویان ژالتس: پیش‌داوری در قبال اسلام منجر به خشونت می‌شود

استاد و پژوهشگر ارشد در دانشکده الهیات دانشگاه لوبلیانا گفت: پیش‌داوری و تبعیض غیرعقلانی در قبال اسلام وجود دارد که منجر به خشونت و افراطی‌گری می‌شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بویان ژالتس، استاد و پژوهشگر ارشد در دانشکده الهیات دانشگاه لوبلیانا در دومین دور گفت‌وگوی دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اندیشمندان اسلوونی گفت: اسلام‌گرایی رادیکال و اسلام‌هراسی، هر دو ریشه در افراطی‌گری دارند که باید از آن خودداری کنیم.

وی از جمله مشخصات اسلام‌هراسی را ترس، عدم اعتماد و تمایلات خشونت آمیز نام برد و اظهار کرد: با گفت‌وگو می‌توان بر این عدم اعتماد غلبه کرد و درک متقابل اعتقادی و دینی از یکدیگر را بدست آورد.

استاد دانشگاه لوبلیانا، با تأکید بر این‌که «اسلام‌هراسی از گسترش یک جامعه برابر ممانعت می‌کند» گفت: در رویکرد اسلام‌هراسان در واقع یک پیش‌داوری و تبعیض غیرعقلانی در قبال اسلام وجود دارد که منجر به خشونت و افراطی گری در این امر می‌شود.

ژالتس در سخنان خود به صنعت اسلام‌هراسی اشاره و تصریح کرد: صنعت اسلام‌هراسی به محافلی اشاره دارد که منافع آن‌ها در اشاعه این امر تلقی می‌شود و به طور قطع با تداوم بخشیدن به این امر نیز زمینه‌های لازم برای خدشه‌دار کردن چهره‌ اسلام فراهم می‌شود. از منظر آنان دنیای اسلام منشأ تهدید و خطر برای جوامع است.

وی در ادامه افزود: مسلمانان و غیر مسلمانان باید افراد را نسبت به چهره حقیقی اسلام آگاه کنند، چرا که حمایت غیر مسلمانان برای مبارزه با اسلام‌هراسی بسیار مهم و از ضروریات است.

استاد دانشگاه لوبلیانا بیان کرد: از آنجایی که گفت‌وگوی بین ادیان مسیر حل و فصل اختلافات را هموارتر می‌کند، گفت‌وگو می‌تواند نقش بسزایی برای معرفی اسلام حقیقی در سطح جهان داشته باشد.

ژالتس اظهار کرد: تکامل دوستی‌های میان ادیان و اقدام مشترک آنان برای اهداف مشترکی که دارند، عاملی مهم جهت مقابله با خشونت برشمرده می‌شود، بر این اساس لازم است تا اسلام و مشترکات آن با غرب را تبیین و دیدگاه‌های مشترک فی مابین را بررسی کنیم و به این نکته توجه داشته باشیم که خدای مسیحیان و مسلمانان واحد است.

انتهای پیام

کد N1065808

وبگردی