آفتاب

وضیعت نابسامان دو شهرک شیعه‌نشین در سوریه/17 مورد فوت به دلیل کمبود دارو

وضیعت نابسامان دو شهرک شیعه‌نشین در سوریه/17 مورد فوت به دلیل کمبود دارو

در پی 9 ماه‌ محاصره دو شهر شیعه نشین «فوعه» و «کفریا» در استان ادلب به دست گروه تکفیری جبهه النصره جدیدترین اخبار از این مناطق حاکی از آن است که 17 غیرنظامی از جمله پنج زن و یک نوزاد شیرخوار در این دو منطقه شیعه نشین به دلیل کمبود دارو و تجهیزات پزشکی جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یک پزشک در بیمارستان صحرایی فوعه در مصاحبه با روزنامه الاخبار لبنان اعلام کرد که این 17 غیرنظامی در دوره آتش‌بس جان خود را از دست دادند و بیشتر داروهایی که برای درمان برخی از بیماری‌ها ضروری است، در آنجا وجود ندارد.

وی عنوان داشت که دلایل این فوت‌ها نبود مواد شستشوی کلیه و داروی‌های بیماران سرطانی و بیماران قلبی و بیماران مبتلا به آسم و خونریزی بوده است.

این پزشک تصریح کرد که در نتیجه کمبود شدید دارو و ملزومات درمانی که جان ده‌ها بیمار کلیوی را به دلیل نبود مواد لازم برای شستشوی کلیه تهدید می‌کند، وخیم‌تر می‌شود.

از آنجا که فعالیت ایستگاه پمپاژ به دلیل نبود سوخت متوقف شده است، این دو منطقه دچار بحران شدید تامین آب شرب هستند.

ساکنان این منطقه می‌گویند که همچنین با کمبود مواد غذایی از جمله برنج، شکر و بلغور مواجه هستند.

بهبود اوضاع در فوعه و کفریا – زبدانی همچنان از زمان اعلام آن در سپتامبر گذشته در حالت تعلیق به سر می‌برد و علت آن عدم هماهنگی میان گروه‌های مسلح است که تمامی راه‌ها و ورودی‌ها را تحت تصرف خود دارند و کمک‌ها تنها محدود به وارد کردن برخی از مایحتاج به این دو منطقه شده‌ است.

اخیرا دولت سوریه و مخالفان این کشور به توافق آتش‌بس در شهر زبدانی واقع در حومه دمشق و شهرک‌های شیعه‌نشین الفوعه و کفریا دست یافته بودند و براساس این توافق باید تمامی درگیری‌ها میان ارتش سوریه و حزب الله لبنان از یک سو و شبه نظامیان مخالف از سوی دیگر، در شهر زبدانی و شهرک‌های شیعه نشین الفوعه و کفریا در حومه ادلب برای شش ماه متوقف شود.

مخالفان و دولت سوریه با تمامی بندهای این توافقنامه موافقت کرده‌ بودند. قرار بود این توافقنامه با نظارت سازمان ملل اجرایی شود.

انتهای پیام

کد N1065453

وبگردی