آفتاب
استاندار کرمان:

مجموعه «حاج آقا علی» را به بهترین خانه تاریخی ایران تبدیل خواهیم کرد

مجموعه «حاج آقا علی» را به بهترین خانه تاریخی ایران تبدیل خواهیم کرد

استاندار کرمان گفت: خانه «حاج آقا علی» شهرستان رفسنجان را به بهترین خانه تاریخی ایران تبدیل خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، "علیرضا رزم حسینی"، صبح امروز 23 آذرماه در بازدید از روند بازسازی و مرمت خانه «حاج آقا علی» در شهرستان رفسنجان با بیان این مطلب تصریح کرد: باید مسیرهای اطراف این بنا را جهت دسترسی و ورود آسان گردشگران به این بنای تاریخی مورد تملک قرار دهیم و از شهرداری رفسنجان می‌خواهیم همزمان با عملیات مرمت سازی این بنا، کار تملک‌های اطراف این بنا را انجام دهد.

استاندار کرمان با بیان اینکه خانه «حاج آقا علی» شهرستان رفسنجان را به بهترین خانه تاریخی ایران تبدیل خواهیم کرد تصریح کرد: اقای سرایداری با مدیریت جهادی خود کمک شایانی به بازسازی بناهای تاریخی استان کرمان کرده است و نمونه بارز آن را در بازسازی باغ فتح آباد کرمان دیده‌ایم و امیدواریم در این کار نیز با همان روحیه جهادی خود، بازسازی این بنا را ظرف مدت 18 ماه به پایان برساند.

به گزارش ایسنا، در این بازدید "غلامرضا سرایداری" مدیرعامل بنیاد توسعه و عمران موقوفات استان کرمان گفت: روند مرمت و بازسازی کل مجموعه خانه «حاج آقا علی» شهرستان رفسنجان براساس سابقه تاریخی این بنا بوده و خواهد بود.

وی تصریح کرد: روند مرمت و بازسازی کل مجموعه خانه «حاج آقا علی» شهرستان رفسنجان تاکنون 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم فاز نخست مرمت این بنا تا نوروز 95 به اتمام رسد.

به گزارش ایسنا، خانه «حاج آقا علی» شهرستان رفسنجان در فاصله 6 کیلومتری شهر رفسنجان واقع شده است. خانه حاج آقا علی در سابق به خانه وقفی شهرت داشته است. این خانه دارای 12000 متر مربع مساحت و 7000 متر مربع زیر بنا است.

این مجموعه نمونه‌ای زیبا و باشکوه از معماری عصر قاجار است که در 5 کیلومتری جنوب شرقی رفسنجان و در روستای قاسم آباد واقع شده و مشتمل بر 8 قسمت بازار، آب انبار (تامین کننده آب اهالی که دارای سردری با آجرهای گلدار تزئین شده و دیوارهای آن دارای نقوش آجری و کاشیکاریهای زیبا است)، مسجد ، کاروانسرا ،حمام ، حسینیه ، یخدان (که در 2 کیلومتری قاسم آباد و در روستای عباس آباد حاجی است و تامین کننده یخ مورد نیاز اهالی بود) است که هر یک کاربری خاصی داشته اند. قدمت این بنا به قریب 130 سال می‌رسد.

خانه حاج آقا علی با زیربنایی بالغ بر 7 هزار متر مربع و با معماری زیبا و ایرانی یکی از بزرگترین و زیباترین خانه‌های خشتی و سنتی جهان به شمار می‌آید که توسط حاج آقا علی معروف به زعیم الله رفسنجانی (بزرگترین تاجر ایرانی آن دوره) در سال 1136 هجری خورشیدی بنا گردیده است.

انتهای پیام

کد N1065403

وبگردی