آفتاب

تاکید شرکت‌کنندگان در نشست رم بر تشکیل هرچه‌سریع‌تر دولت فراگیر در لیبی

تاکید شرکت‌کنندگان در نشست رم بر تشکیل هرچه‌سریع‌تر دولت فراگیر در لیبی

حدود 20 کشور و نهاد بین المللی در پایان نشست خود در رم خواهان توقف فوری درگیری‌ها در لیبی و تشکیل دولت وحدت ملی برای پایان دادن به تنش‌ها در این کشور شدند.

حدود 20 کشور و نهاد بین المللی در پایان نشست خود در رم خواهان توقف فوری درگیری‌ها در لیبی و تشکیل دولت وحدت ملی برای پایان دادن به تنش‌ها در این کشور شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه رای الیوم، این کشورها در بیانیه‌ مشترکی که در پایان نشستشان درباره لیبی صادر شد، اعلام کردند که تشکیل دولت وحدت ملی که مقر آن در طرابلس (پایتخت) باشد مساله ضروری برای مقابله با چالش‌های انسانی، اقتصادی و امنیتی در لیبی با همکاری جامعه جهانی است.

در این بیانیه آمده است: ما از تمامی طرف‌های لیبیایی می‌خواهیم تا هرچه سریعتر به درگیری‌ها در مناطق مختلف لیبی پایان دهند.

این کشورها بار دیگر بر پایبندی خود به ارائه کمک‌های انسانی به طرف‌های لیبیایی تاکید کردند.

در بیانیه پایانی نشست آمده است که کشورهای غربی از دولت وحدت ملی در لیبی حمایت سیاسی، اقتصادی و امنیتی به عمل خواهند آورد.

پیش بینی می‌شود که چهارشنبه توافق میان طرف‌های لیبیایی در شهر الصخیرات مراکش امضا شده و دولت وحدت ملی تشکیل شود.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی با پائول جنتیلونی، همتای ایتالیایی‌ خود و مارتین کوبلر، فرستاده سازمان ملل به لیبی گفت: اکثر طرف‌های لیبیایی آماده امضای توافقنامه تشکیل دولت وحدت ملی هستند و با هر نوع کارشکنی در مذاکرات مخالفند.

وی خواهان اجرای توافقنامه صلح در لیبی "برای گشودن افق‌های جدید" در این کشور شد و بر لزوم محاکمه کسانی که دست به خشونت در این کشور می‌زنند و روند انتقال سیاسی در لیبی را به چالش می‌کشند، تاکید کرد.

کری گفت: واشنگتن هرگز اجازه نمی‌دهد اوضاع کنونی در لیبی ادامه یابد چرا که این مساله تهدیدی برای امنیت بین المللی است و در حال حاضر تندروها خلاء ناشی از بی ثباتی در لیبی را پر کرده‌اند.

فرستاده سازمان ملل به لیبی نیز تاکید کرد که کسانی که با توافقنامه صلح مخالفند باید در موضع خود بازنگری کرده و اختلافات گذشته را فراموش کنند.

وی گفت: نگرانی‌هایی درباره اجرای توافقنامه صلح وجود دارد در نتیجه ما از کسانی که با نتایج مذاکرات میان پارلمان طبرق و کنگره ملی مخالفند می‌خواهیم که به آینده کشورشان توجه کنند.

17 کشور و چهار نهاد بین المللی در کنفرانس رم شرکت کردند تا به پیش برد مذاکرات برای تشکیل دولت وحدت ملی لیبی و پایان دادن به دو دستگی سیاسی و درگیری نظامی در این کشور کمک کنند.

نمایندگان پارلمان طبرق، کنگره منحل شده لیبی و شخصیت‌های لیبیایی در این نشست حضور یافتند.

از سوی دیگر منابع دیپلماتیک اعلام کردند که تونس 17 و 18 دسامبر جاری میزبان دومین دیدار کارشناسان همکاری و توسعه لیبی با مشارکت چند نهاد بین المللی از جمله هیات سازمان ملل در لیبی و کمیته اقتصادی و اجتماعی وابسته به سازمان ملل، صندوق پول بین الملل و بانک بین المللی و چند نهاد دیگر خواهد بود.

در کنفرانس بازسازی لیبی تعدادی از کارشناسان بین‌المللی و لیبیایی و تجار لیبی شرکت خواهند داشت که مسئول حمایت از طرح‌های بازسازی نهادها و شهرهای ویران شده مثل بنغازی خواهند بود.

انتهای پیام

کد N1065051

وبگردی