آفتاب

تماس تلفنی حریری با فرنجیه/حمایت سیسی از توافق لبنانی‌ها درباره رئیس‌جمهور

تماس تلفنی حریری با فرنجیه/حمایت سیسی از توافق لبنانی‌ها درباره رئیس‌جمهور

نخست وزیر سابق لبنان در گفتگوی تلفنی با رئیس جریان المرده این کشور درباره راه حل پایان دادن به بحران ریاست جمهوری در این کشور بحث و تبادل نظر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، در بیانیه‌ای که از سوی دفتر سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان صادر شد، آمده است که وی در تماس تلفنی با سلیمان فرنجیه، رئیس جریان المرده لبنان با ادامه گفتگوها و گام برداشتن در یک مسیر مشترک برای انتخاب رئیس جمهور لبنان توافق کرده است.

از سوی دیگر، سعد حریری اعلام کرده که همچنان به تلاش‌هایش ادامه می‌دهد تا بتواند به راه حلی برای تقسیم قدرت با سلیمان فرنجیه و پایان بحران ریاست‌جمهوری لبنان برسد.

احتمالا پیشنهاد تقسیم قدرت مجددا نهادهای دولت لبنان را که طی درگیری سیاسی فلج شده بودند، احیا کند.

براساس نظام سیاسی لبنان، رئیس جمهور باید از میان مسیحیان مارونی باشد.

اخیرا اعلام شد که سعد حریری تصمیم دارد فرنجیه را به عنوان نامزد پست ریاست جمهوری معرفی کند. فرنجیه از دوستان نزدیک بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه است.

براساس پیشنهاد حریری که سیاستمداران به شکل گسترده در لبنان درباره آن به بحث پرداخته‌اند اما هنوز به طور رسمی مطرح نشده است، فرنجیه رئیس‌جمهور و سعد حریری نخست وزیر خواهد شد. این طرح از سوی فرانسه نیز تایید و حمایت شده است.

از سوی دیگر، سایت اینترنتی ایلاف گزارش داد که عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر با مار بشاره‌ پطرس راعی، اسقف اعظم مسیحیان مارونی لبنان در قاهره دیدار و بر امنیت و ثبات لبنان و حمایت از این کشور در برابر چالش‌های منطقه تاکید کرده است.

به گفته علاء یوسف، سخنگوی ریاست جمهوری مصر، سیسی بر اهمیت ادامه تلاشها برای تحقق توافق ملی درباره انتخاب رئیس جمهور که به نفع منافع مردم و پیشبرد کشور لبنان به سمت امنیت و پیشرفت است، تاکید کرد.

سیسی در عین حال گفت:‌ باید از تعدد دینی، کثرت فرهنگی و تمدن در لبنان به عنوان یکی از مولفه‌های تقویت جامعه لبنان بهره برداری کرد و نسبت به هر اقدامی با هدف ضربه زدن به امنیت و ثبات لبنان در سایه شرایط نامناسب منطقه آگاه بود.

اسقف اعظم مارونی‌های لبنان نیز عنوان داشت که روابط برادری ویژه‌ای میان دو کشور در سطح رسمی و ملی وجود دارد.

انتهای پیام

کد N1065047

وبگردی