آفتاب
در پی اجلاس پاریس مطرح شد؛

خواهرشهری ظرفیتی برای انتقال تکنولوژی «اقتصاد بدون کربن»

خواهرشهری ظرفیتی برای انتقال تکنولوژی «اقتصاد بدون کربن»

مدیر عامل مرکز توسعه بین‌المللی خواهرشهرهای ایران با تاکید بر نقش خواهرشهری در انتقال تکنولوژی به کشور و اشاره به اجلاس پاریس، گفت: ایران می‌تواند از طریق پیوند شهرهایش با 140 شهر خارجی در زمینه انتقال تکنولوژی برای ارتقای سطح بهره‌وری از امکانات کشور در بخش اقتصاد بدون کربن بهره‌برداری کند.

علیرضا رجایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه اجلاس پاریس می‌تواند برای کشور ما هم فرصت و هم بحران باشد، گفت: این اجلاس حول محورهایی شامل محیط زیست و اکوسیستم‌ها، اقتصاد بدون کربن، افزایش حرارت زمین و... است که ضرورت بررسی دقیق آنها از سوی ایران وجود دارد.

وی با بیان اینکه از آنجا که اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به صادرات سوخت‌های فسیلی وابسته است، اگر در زمینه تفاهم صورت‌گرفته در اجلاس پاریس درست عمل نشود، کشور به سمت و سوی رکود می‌رود، افزود: ایران باید تفاهمنامه اجلاس پاریس را باید فرصت را مغتنم شمرده و در زمینه سوخت‌های جایگزین از جمله انرژی‌های خورشیدی و باد بهره‌گیری کند و این امر مستلزم یک مجموعه مطالعات و اقدامات میدانی است.

مدیر عامل مرکز توسعه بین‌المللی خواهرشهرهای ایران ضمن اشاره به حضور 195 کشور در تصویب مصوبه کاهش گازهای گلخانه‌ای، به ضرورت انتقال تکنولوژی و فناوری به کشور تاکید و اظهار کرد: اگر دست رو دست گذاشته شود و اقدامی با توجه به روند صورت گرفته انجام نشود، بنا به ادعای فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه و رئیس اجلاس پاریس برای کشورهای تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای و افزایش‌دهنده کربن جریمه مقرر می‌شود، بنابراین جمهوری اسلامی ایران باید از این فضای ایجاد شده برای ورود فناوری‌ها استفاده کند.

وی در ادامه با اشاره به وجود بحران آب به عنوان یکی از دیگر مشکلات محیط زیست کشور ، توافق انجام شده در پاریس را فرصتی برای ایجاد فشارهای منطقه‌ای به منظور جذب آب‌های مرزی دانست و گفت: در حال حاضر افغانستان در بخش هیرمند با ایجاد بندهای متعدد باعث انحراف و کنترل آب و مانع ورود حق‌آبه به ایران شده‌، درحالیکه آب مثل شریان خونی است اگر در بخشی بسته شود ، بخش دیگر را دچار مشکل می‌کند، بنابراین افغانستان یکی از کشورهایی است که با توجه به این توافق‌ها مکلف به همراهی و حل و فصل مسائل زیست‌ محیطی می‌شود.

رجایی با بیان اینکه امارات از آب‌شیرین‌کن استفاده می‌کند که باعث افزایش غلظت آب و ایجاد مشکل برای آبزیان و لطمه به چرخه حیاتی آب‌ها شده است، افزود: طوفان‌ها و گرد و غبار برآمده از آفریقا بعد از انتقال به عربستان و سپس عراق به ایران می‌رسد که تا به حال امکان کنترل این انتقال‌ها وجود نداشته است، این بحث کلی با توجه به تفاهمنامه که به امضای 195 کشور رسیده از مواردی است که می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را در بهسازی و تعاملات منطقه کمک کند.

مدیر عامل مرکز توسعه بین‌المللی خواهرشهرهای ایران با تاکید بر اینکه این تفاهمنامه زیر ساخت‌ یک صلح پایدار و شروع تعامل و هم‌زیستی جهانی را میسر می‌کند، گفت: ایران باید از امکانات بودجه‌ای، تکنولوژیکی و فضای ایجاد شده برای پیشبرد کار استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه نگاه موجود در اجلاس پاریس بر استفاده صرف از نمایندگان دولتی از سوی ایران متمرکز بود و نماینده جمهوری اسلامی ایران در اجلاس پاریس نقش تاثیرگذاری نداشت، گفت: وقتی راجع‌به یک کشور تصمیم‌گیری می‌شود حضور یک یا دو نفر نماینده دولتی نمی‌تواند مشکل را حل کند؛ بلکه باید سازمان‌های غیر دولتی و دانشمندان نیز در این اجلاس شرکت می‌کردند تا لابی‌های کشور را بالاببرند ولی از این امکانات استفاده نشد.

علیرضا رجایی

رجایی با اشاره به اینکه موضع سازمان حفاظت محیط زیست در مورد تخصیص وام 25 میلیونی خودرو موضع دولتی است، گفت: شهرداری تهران ناوگان حمل و نقل عمومی را افزایش می‌دهد و فضای سبز را توسعه می‌دهد؛ ولی دولت به جای کمک به افزایش ناوگان عمومی، خودروهای غیر استاندارد را از طریق اختصاص تسهیلات خرید خودرو در اختیار مردم قرار داده و پارکینگ تهران را بزرگتر می‌کند، درحالی‌که اگر خوروهای تولید ایرانی استاندارد بود شهروندان تا این حد به خودروهای خارجی پناه نمی‌بردند.

مدیر عامل مرکز توسعه بین‌المللی خواهرشهرهای ایران با بیان اینکه در حال حاضر روزانه 400 هزار موتورسیکلت در مرکز شهر تهران تردد داردند و آلودگی تولید می‌کنند، افزود: در شهر متراکمی چون تهران اگر قرار است سرویس عمومی افزایش یابد، باید سرویس خصوصی در کشور کاهش یابد و تناسبی بین اقدامات ایجاد شود.

وی با اشاره به ضرورت تشکیل شورای راهبردی شامل بخش حاکمیتی، شهرداری، شهروندان و دانشمندان صاحب‌نظر به منظور حل و درمان مشکلات محیط زیستی کشور گفت: پایش و مانتیتورینگ میزان مصرف آب در بخش‌های مختلف، الگوهای تولیدات و کشاورزی باید دور از فضای فرمایشی بوده و آزمایش انجام شود تا مشکل محیط زیست و اکوسیستم حل شود و ایران باید از فرصت این تصویب‌نامه‌ برای استیفای حقوقی کشور و آرامش کشور استفاده کند.

انتهای پیام

کد N1065026

وبگردی