آفتاب
/همراه با قانون انتخابات/

داوطلبان اقلیت‌های دینی در تهران ثبت‌نام می‌کنند

داوطلبان اقلیت‌های دینی در تهران ثبت‌نام می‌کنند

ثبت‌نام داوطلبان اقلیت‌های دینی انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تهران انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از مجموع 290 نماینده مجلس شورای اسلامی، 5 نفر از اقلیت‌های دینی انتخاب می‌شوند. زرتشتیان و کلیمیان هر کدام یک نماینده، مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعاً یک نماینده و مسیحیان جنوب و شمال هر کدام یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند.

ماده 12 قانون انتخابات اعلام می‌کند که انتخابات اقلیت‌های دینی زرتشتی، کلیمی، آشوری، کلدانی و ارامنه شمال به مرکزیت حوزه انتخابیه فرمانداری تهران و ارامنه جنوب به مرکزیت حوزه انتخابیه فرمانداری اصفهان توسط فرمانداران و بخشدارانی که اقلیت‌های مزبور در آنجا سکونت دارند، انجام خواهد شد.

با وجود اینکه قانون انتخابات تصریح کرده است که انتخابات اقلیت‌های دینی در حوزه‌های انتخابیه تهران و اصفهان برگزار می‌شود اما در هر شهری که تعداد رای دهندگان اقلیت‌های دینی به حد نصاب برسد، در آنجا انتخابات اقلیت‌های دینی برگزار می‌شود.

اعضای هیات نظارت صندوق‌های اقلیت‌های دینی هم از میان خود اقلیت‌های دینی انتخاب شده و به فرمانداری حوزه رای‌گیری معرفی می‌شوند.

ماده 28 قانون انتخابات شرایط انتخاب شوندگان را اعلام کرده است که یکی از این شرایط اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. تبصره 1 این ماده تصریح می‌کند که داوطلبان اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی از التزام عملی به اسلام مستثنی بوده و باید در دین خود ثابت‌العقیده باشند.

انتهای پیام

کد N1064989

وبگردی