آفتاب

بررسی حوادث نارداران آذربایجان در گفت‌وگوی ایسنا با سفیر ایران در باکو

بررسی حوادث نارداران آذربایجان در گفت‌وگوی ایسنا با سفیر ایران در باکو

سفیر کشورمان در باکو با اشاره به وقایع نارداران گفت: پیام خیرخواهانه و دلسوزانه حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در مورد حوادث نارداران می‌تواند الگوی خوبی برای کسانی باشد که در این زمینه اتخاذ موضع می‌کنند.

سفیر کشورمان در باکو با اشاره به وقایع نارداران گفت: پیام خیرخواهانه و دلسوزانه حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در مورد حوادث نارداران می‌تواند الگوی خوبی برای کسانی باشد که در این زمینه اتخاذ موضع می‌کنند.

محسن پاک‌آیین، سفیر کشورمان در آذربایجان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به بررسی وقایع نارداران آذربایجان پرداخت و گفت: منطقه نارداران در حدود ۳۰ کیلومتری شمال شرق باکو قرار دارد و دلیل شهرت مذهبی آن حرم رحیمه خاتون، از منسوبان به حضرت امام رضا (ع) است و به همین دلیل هم یکی از مراکز تجمع شیعیان در این کشور محسوب می‌شود.

او درباره آغاز حادثه نارداران گفت: شروع واقعه را از روز پنج‌شنبه 5 آذرماه بود که نیروهای پلیس و ماموران دادستانی جمهوری آذربایجان برای دستگیری طالع باقرزاده یکی از فعالان اسلامی مخالف دولت و رهبر جنبش اتحاد مسلمانان، به خانه‌ای حمله کرده و پس از درگیری مسلحانه، طالع باقرزاده و چند نفر دیگر را دستگیر کردند.

پاک‌آیین ادامه داد: در این حادثه 6 نفر از جمله دو پلیس کشته شدند، مدتی منطقه نارداران محاصره شد و آب، برق و گاز هم قطع شد. در واقع نیروهای پلیس به بهانه این که طالع باقرزاده و هم‌فکران وی از عزاداری امام حسین (ع) برای تحقق اهداف سیاسی خود سوء استفاده می‌کنند، اقدام به جمع‌آوری پرچم‌های عزادارای که بر سر در مسجد بزرگ نارداران نصب شده بود کردند.

وی خاطرنشان کرد: این عمل که مصداق بارز توهین به مقدسات دینی بود، با عکس‌العمل تند روحانیون و دینداران و شورای ریش سفیدان نارداران مواجه و به برپایی تجمع اعتراض‌آمیز در آن محل منجر شد.

سفیر کشورمان در پاسخ به این سوال که دلایل اتهام‌زنی به ایران در این واقعه چه بود و سفارت کشورمان چه اقدامی در این زمینه انجام داد؟ گفت: روز دوشنبه 9 آذرماه به دنبال مذاکرات انجام شده و موافقت نهادهای ذی‌ربط با تحویل اجساد کشته شدگان، شورای ریش سفیدان نارداران اعلام کرد تجمع اعتراض‌آمیز پایان یافته است. در این مقطع تعدادی از رسانه‌ها و سایت‌های خبری در باکو، سخن از دخالت جمهوری اسلامی ایران در حوادث نارداران و حمایت از افراد دستگیر شده کردند. در همین راستا سفارت جمهوری اسلامی ایران به‌سرعت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران هرگز به دنبال دخالت در امور داخلی جمهوری آذربایجان نبوده و در ایجاد حوادث نارداران نیز نقشی نداشته است.

او درباره موضع دولت آذربایجان در قبال وقایع نارداران و اتهامات زده شده به ایران خاطرنشان کرد: شخصا در دیدار با یکی از مقامات ارشد جمهوری آذربایجان نسبت به بی‌احترامی به پرچم‌های عزاداری اعتراض و از آنان خواستم موضع خود در این زمینه را اصلاح کنند هم‌چنین از آن‌ها خواستم با بی‌احترامی به مقدسات دینی، کشور را در مقابل افکار عمومی جهان اسلام قرار ندهند. در همه این دیدارها، طرف‌های آذری بر اعتقاد خود نسبت به آزادی دینی و به‌خصوص احترام به مجالس عزاداری تاکید کرده و خاطرنشان کردند که در هفت مسجد دیگر منطقه نارداران و در 1700 مسجد در جمهوری آذربایجان، پرچم‌های دینی نصب و عزاداری اربعین برپا شده و مراسم ایام آخر صفر نیز برگزار خواهد شد.

این دیپلمات ایرانی در پاسخ به این سوال که به عقیده شما چه چیزی این واقعه را به سمت تنش کشید؟ گفت: در این حادثه نیز برخی اطلاعات غیرواقعی از جمله حمله به نمازگزاران و کشتار آنان، آتش زدن پرچم‌های عزاداری، حمله به حسینیه، حمله در روز اربعین و...توسط رسانه‌ها منتشر شد که تحریک‌آمیز بود و منجر به عکس‌العمل‌های تند شد.

پاک آیین در پایان درباره موضع‌گیری برخی مسوولان و علمای دینی کشورمان درباره وقایع نارداران تاکید کرد: لازم می‌دانم از تمام علمای دینی و نخبگانی که سعی دارند ضمن تذکرات ناصحانه بر تداوم مناسبات دوستانه دو کشور تاکید دارند تشکر کنم. به‌خصوص پیام خیرخواهانه و دلسوزانه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مورد حوادث نارداران می‌تواند الگوی خوبی برای کسانی باشد که اتخاذ موضع می‌کنند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله مکارم‌شیرازی با صدور بیانیه‌ای در تاریخ 21 آذرماه، به دولتمردان کشور اسلامی آذربایجان تذکر داد تا به عواطف و احساسات دینی مردم خود بیش‌تر احترام بگذارند و حقوق دینی آنان را رعایت کنند.

وی هم‌چنین تاکید کرد: من همواره در دیدارها و هم‌چنین پیام‌های خود به مقامات دینی و دولتی آذربایجان تأکید کرده‌ام که ثبات و امنیت و رفاه کشورهای اسلامی به ویژه همسایگان، آرزوی ماست و ما به سهم خود از هیچ کوششی در این مسیر فروگذار نمی‌کنیم.

انتهای پیام

کد N1064982

وبگردی