آفتاب
نشست شورای برنامه‌ریزی منطقه اکو

عراقچی: سیاست ایران همواره مبتنی بر حمایت و تقویت اکو بوده است

عراقچی: سیاست ایران همواره مبتنی بر حمایت و تقویت اکو بوده است

عباس عراقچی در بیست و ششمین نشست شورای برنامه‌ریزی منطقه اکو که صبح امروز در دبیرخانه اکو در تهران برگزار شد، اظهار کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر حمایت و تقویت اکو بوده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، معاون وزیر امور خارجه در ابتدا با خوش‌آمدگویی به شرکت کنندگان در این جلسه، اظهار کرد: به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری می‌کنم که این نشست به اهداف خود دست پیدا کند و از آقای خلیل ابراهیم آکچا دبیرکل اکو به خاطر گزارشی که در این جلسه ارائه دادند تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی با بیان اینکه سازمان اکو در طول مدت فعالیت خود به دستاوردهای مهمی دست پیدا کرده، افزود: منطقه اکو و کشورهای حاضر در آن دارای پتانسیل عظیمی برای همکاری‌های منطقه‌ای هستند و این نوع همکاری می تواند مدلی برای دیگر همکاری‌های منطقه‌ای باشد.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به برگزاری بیست و ششمین نشست شورای برنامه‌ریزی منطقه اکو و دستور کار ‌آن، اظهار کرد: هدف اصلی برگزاری این نشست‌ها افزایش کارآیی و انسجام کشورهای عضو است.

وی به جمعیت 440 میلیونی کشورهای عضو اکو اشاره کرد و افزود: سازمان اکو تاکنون قدم‌های مناسبی برای توسعه اجتماعی و اقتصادی کشورهای عضو، رفاه مردم و ارتقاء مداوم سطح زندگی آنها داشته و همانطور که اشاره کردم یک مدل جدیدی از همکاری‌های منطقه‌ای را ارائه کرده است.

عراقچی به اهمیت مباحثی مانند انرژی، حمل و نقل، تجارت، توسعه انسانی، آموزش و فرهنگ در فعالیت‌های سازمان اکو اشاره کرد و گفت: کشورهای عضو باید تمام تلاش‌های خود را برای رسیدن به این اهداف مشترک افزایش دهند.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه کشورهای عضو اکو باید به شناسایی اولویت‌های خود بپردازند و در ادامه منابع ملی و منطقه‌ای خود را برای رسیدن به این اهداف و اولویت‌ها تجهیز کنند در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به اهمیت اجرای موافقتنامه تجاری اکو و موافقتنامه تسهیل ویزا اشاره و اظهار کرد: باید تجارت میان منطقه‌ای بین کشورهای عضو افزایش پیدا کند تا ما بتوانیم هرچه بیشتر در این راستا به جامعه بین‌المللی بپیوندیم.

این دیپلمات کشورمان همچنین با تأکید بر اینکه باید همکاری بین کشورهای عضو در حوزه علمی و تکنولوژی افزایش پیدا کند، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار، توسعه مبادلات تکنولوژی و فناوری بین کشورهای عضو بسیار مهم است.

عراقچی با بیان اینکه این سازمان در فرآیند اصلاح بر اساس تجربیات دو دهه گذشته خود است، گفت: در این راستا ضروری است که کشورهای عضو به تسریع این موضوع کمک کنند تا فرآیند اصلاحات با سرعت بیشتری صورت بگیرد.

وی همچنین به اهمیت توجه به سند 10 ساله (2025-2015) این سازمان اشاره و تصریح کرد: نیازمند این هستیم که میزان اجرای سند گذشته را مورد بررسی قرار دهیم و دقت کنیم که چه عواملی باعث شده تا به اهداف آن به طور کامل دست پیدا نکنیم.

عراقچی به اهمیت مشورت‌ها و رایزنی‌ها برای تعیین مسیر راهبردی این سازمان اشاره کرد و گفت: دبیرخانه اکو پیش‌نویس سند جدید را آماده کرده و در اختیار کشورهای عضو قرار داده است تا آنها نظراتشان را اعلام کنند و جمهوری اسلامی ایران نیز نظرات و پیشنهادات خود را در ارتباط با این سند مطرح کرده است.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران همیشه طرفدار اکو بوده و سیاستش حمایت از این سازمان بوده است، گفت: ما معتقدیم که سازمان اکو فرصت مناسبی برای کشورهای عضو است که بتواند به اهداف خود دست پیدا کند و همکاری‌های منطقه‌ای خود را در این راستا گسترش دهد.

به گزارش ایسنا، پیش از صحبت‌های عراقچی، خلیل ابراهیم آکچا دبیرکل سازمان اکو به ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان پرداخت و پیش از پایان مراسم افتتاحیه کشورهای عضو شرکت کننده در این نشست به همراه عراقچی عکس یادگاری گرفتند.

بیست و ششمین نشست برنامه‌ریزی منطقه‌ای اکو تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام
کد N1063992

وبگردی