آفتاب
با درخواست برای خروج فوری نیروهای ترکیه از عراق؛

عمار الحکیم: موضع بغداد درباره نیروهای ترکیه‌ای "حکیمانه" است

عمار الحکیم: موضع بغداد درباره نیروهای ترکیه‌ای "حکیمانه" است

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق موضع بغداد در قبال ورود غیرقانونی نیروهای ترکیه‌ای به استان نینوا را "حکیمانه" خواند و از ترکیه خواست هرچه سریعتر نیروهایش را از عراق خارج کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری شفق نیوز، عمار الحکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در سخنانی برخورد دولت این کشور با نقض حاکمیت عراق از سوی نیروهای ترکیه‌ای را "شفاف، حکیمانه و حرفه‌ای" دانست و گفت که این موضع براساس نقشه راهی واضح پیش رفته و با دیپلماسی، تشدید اقدامات مردمی و تحریم‌های اقتصادی آغاز شده است.

وی گفت: دولت زمانی که از هیئت ترکیه‌ای استقبال و به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل شکایت کرد، موضعی حرفه‌ای اتخاذ کرد. تقریبا تمامی مسئولان عراق، ورود غیرقانونی نیروهای ترکیه را محکوم کردند حتی گروه‌های کرد نیز موضع صریحی اتخاذ کردند. ما از ترکیه می‌خواهیم نیروهای خود را از عراق خارج و به حسن همجواری و منافع مشترک میان دو کشور احترام بگذارد.

الحکیم گفت: ما همانطور که برای جهان توضیح داده‌ایم خواهان آموزش، مسلح کردن نیروهای عراقی، حمایت هوایی و خشکاندن منابع تروریسم هستیم برای ترکیه نیز این مسئله را توضیح داده‌ایم؛ مسئله‌ای که امریکا به خوبی آن را فهمید. ایران نیز این مسئله را درک کرده و مربی و سلاح را برای ما ارسال کرده است. توجیهات ترکیه برای ورود غیرقانونی نیروهایش متناقض و غیرواقعی است.

وی گفت: برخی سیاست یک بام و دو هوا در پیش گرفته و با ورود نیروهای مردمی به موصل مخالفت می‌کنند در حالی که همین‌ افراد با ورود نیروهایی از کشورهای دیگر موافقند. باید بدانیم که ترکیه مرزهای موصل را تنها شامل این شهر نمی‌داند، بلکه از نظر ترک‌ها مرزهای موصل شامل منطقه‌ای وسیع تر متشکل از موصل و اقلیم کردستان است.

الحکیم گفت: من از تناقض در درک و فهم ترکیه از حاکمیت کشورها تعجب می‌کنم در حالی که جنگنده روسیه 17 ثانیه وارد خاک ترکیه شده بود ترکیه آن را سرنگون کرد و در حال حاضر دنبال توجیهی برای ورود نیروهایش به عراق است.

هشدار مجدد سازمان بدر عراق به ترکیه

در همین راستا، هادی العامری، دبیرکل سازمان "بدر" عراق گفت: ما همچنان به موضع خود در مخالفت با حضور هرگونه نیروی ترکیه‌ای بر روی خاک عراق پایبندیم و با هرگونه طرحی که وحدت، حاکمیت و کرامت عراق را هدف قرار دهد مقابله خواهیم کرد.

وی موضع مرجعیت دینی نسبت به حضور نیروهای ترکیه‌ای در موصل را ستود و گفت که گروه‌های مقاومت اسلامی با هرگونه نیرویی که وارد خاک عراق شود جنگ خواهند کرد.

انتهای پیام

کد N1063769

وبگردی