آفتاب

کره‌شمالی نشست حقوق بشری آمریکا را "جار و جنجال" خواند

کره‌شمالی نشست حقوق بشری آمریکا را "جار و جنجال" خواند

کره‌شمالی از آمریکا به دلیل برگزاری نشستی در شورای امنیت سازمان ملل متحد بر سر نقض‌ حقوق بشر در این کشور منزوی آسیایی انتقاد کرد. در یکی از گزارش‌های سازمان ملل نقض‌ حقوق بشر توسط پیونگ‌یانگ با ظلم‌های دوران نازی مقایسه شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، چین، روسیه، ونزوئلا و آنگولا تلاش کردند اما نتوانستند مانع آن شوند که شورای امنیت 15 عضوی دومین نشست حقوق بشری خود را درباره کره‌شمالی برگزار نکند. دیپلمات‌های کره‌شمالی در این جلسه شرکت نکردند و مقام‌های سازمان ملل متحد و نیز ایالات متحده آمریکا و متحدان آن، پیونگ‌یانگ را به نقض‌ گسترده حقوق بشر متهم کردند.

وزارت خارجه کره‌شمالی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به شدت و قاطعانه این نشست را محکوم می‌کنیم. آمریکا با وجود مخالفت‌ بسیاری از کشورها جلسه دیگری را در شورای امنیت سازمان ملل با هدف پیدا کردن قصور در مساله «حقوق بشر» جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره‌شمالی) برگزار کرد.

آمریکا و هشت عضو دیگر شورای امنیت موافق برگزاری این نشست بودند. اما چهار کشور مخالفت کردند و نیجریه و چاد هم رای ممتنع دادند. کره‌شمالی گفته است که این مخالفت‌ها تلاش‌ آمریکا برای انتقاد از پیونگ‌یانگ را تضعیف می‌کند.

در ادامه بیانیه وزارت خارجه کره شمالی آمده است: این نشان‌دهنده هدف شوم ایالات متحده در نمایش مسخره و سخت فهمی است که نشان می‌دهد جار و جنجال حقوق بشری آمریکا علیه کره‌شمالی محصول سیاست خصمانه مداوم واشنگتن علیه پیونگ‌یانگ است.

پیونگ‌یانگ تاکید کرد، شورای امنیت به جای پرداختن به مساله حقوق بشر کره‌شمالی باید به مساله شکنجه‌های شدید آمریکا و مانورهای نظامی مشترک آمریکا – کره‌جنوبی بپردازد.

شورای امنیت دتاکید دارد که شرایط کره‌شمالی از جمله حقوق بشر آن همچنان در دستور کار است. اولین نشست مرتبط به رغم اعتراضات چین و روسیه سال گذشته برگزار شد. این شورا سابقا انتقاد کرده بود که گفت‌وگوها درباره کره‌شمالی به بحث برنامه هسته‌ای آن محدود شده است.

انتهای پیام

کد N1063741

وبگردی