آفتاب
وزیر علوم در جشنواره پژوهش و فناوری دانش‌آموزی اعلام کرد

افزایش سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی به سه درصد در برنامه ششم توسعه

افزایش سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی به سه درصد در برنامه ششم توسعه

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری با اعلام این که در برنامه ششم توسعه سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی باید به 3 درصد افزایش یابد اظهار امیدواری کرد که تا افق 1404 و بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری این سهم، به 4 درصد نیز برسد

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری با اعلام این که در برنامه ششم توسعه سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی باید به 3 درصد افزایش یابد اظهار امیدواری کرد که تا افق 1404 و بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری این سهم، به 4 درصد نیز برسد

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا، دکتر محمدفرهادی همزمان با آغاز هفته پژوهش، با حضور در مراسم تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانش‌آموزی که در دبیرستان دخترانه هفتم تیر برگزار شد، با بیان این که در سال 79 از سوی شورای فرهنگ عمومی، روز 25 آذر ماه روز پژوهش و فناوری نامگذاری شد، افزود: به منظور توجه به امر پژوهش و تحقیق و همچنین شناسایی محققان برتر در هفته پژوهش (22 تا 27 آذر ماه) اقدام به برگزاری فن بازارها، نمایشگاه‌های پژوهش و فناوری، و جشنواره‌ تجلیل از برگزیدگان دانش‌آموزی می‌شود.

فرهادی با اشاره به این که اولین روز از هفته پژوهش، «پژوهش ، فناوری و مدرسه» نام گرفته است، ادامه داد: به دلیل آن که پژوهش باید از مدارس آغاز شود، از این رو اولین روز هفته پژوهش به این عنوان نامگذاری شده است.

وزیر علوم، علم و فناوری را اساس پیشرفت هر کشوری ذکر کرد و یادآور شد: مهمترین رکن پژوهش نیروی انسانی است؛ از این رو آموزش و پرورش وظیفه‌ خطیر تربیت افراد توانمند را بر عهده دارد.

فرهادی با تاکید بر این که در نظام آموزش و پرورش، پژوهش باید جایگاه ویژه‌ای به خصوص در برنامه‌های درسی بیابد، یادآور شد: نظام تحول بنیادی آموزش و پرورش به طور جدی به امر پژوهش پرداخته است و از سوی دیگر دانش‌آموزان باید بتوانند با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قدرت یادگیری و مساله‌یابی خود را ارتقاء دهند. در این راستا لازم است تا بخشی از فرصت‌های دانش‌آموزان در آزمایشگاه‌ها و کتابخانه‌ها صرف تحقیق و پژوهش شد.

به گفته وزیر علوم، در این صورت است که دانش‌آموزان به تفکر منطقی مجهز می‌شوند ، جهانی می‌اندیشند و ملی عمل می‌کنند، از خود محوری گریزان می‌شوند و علم و دانش را دستاورد جهانی می‌دانند.

وی با اشاره به وضعیت بودجه‌های پژوهشی در کشور خاطر نشان کرد: در کشور ما تاکنون سهم تحقیق و پژوهش از تولید ناخالص ملی برای فصل پژوهش و فناوری 47 صدم درصدبوده ولی بنا است که در طول برنامه ششم این میزان به 3 درصد افزایش یابد.

فرهادی در عین حال یاد آور شد: در برنامه ششم توسعه همچنین در صدد هستیم تا یک درصد یک درصد درآمد بخش خصوصی نیز به امر پژوهش اختصاص یابد.

وزیر علوم در ادامه با تاکید بر این که پژوهش دارای دو محور است اظهار کرد: محور اول آن بستر پژوهشی است که لازم است در آن اقدام به فرهنگ سازی تحقیق ، تربیت نیروی انسانی و تجهیزات پژوهشی شود.

وی محور دوم پژوهش را مساله‌یابی نام برد و یادآور شد: در این بعد باید به مساله‌ای چون آشنایی ناکافی با روش‌های مناسب پژوهش ،نیاز سنجی، و اولویت‌های پژوهشی توجه کنیم.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه بدون پژوهش نباید اقدام به تصمیم‌گیری شود افزود: در آموزش و پرورش، مبنای یادگیری، باید مساله‌محوری باشد؛ یعنی دانش آموزان یاد بگیرند که از طریق پژوهش مسیر را پیدا کنند که در این راستا لازم است از تدریس مفاهیم انتزاعی کاسته شود و این همان راهی است که ما در راه‌اندازی دانشگاههای کارآفرین به دنبال آن هستیم.

به گفته‌ی فرهادی، دانشگاههای کارآفرین به دنبال پرورش نیروی انسانی با مهارت هستند تا از طریق آن بتوانند اقدام به ایجاد کسب و کار کنند.

وزیر علوم با ابراز خرسندی از مشارکت دانش‌آموزان در هفته پژوهش خاطرنشان کرد:‌در سال جاری 700 طرح تحقیقاتی از سوی دانش‌آموزان به جشنواره پژوهش و فناوری دانش‌آموزی ارسال شده است.

انتهای پیام

کد N1063672

وبگردی