آفتاب

نشست ضد داعش با محوریت مسئله افغانستان در روسیه برگزار شد

نشست ضد داعش با محوریت مسئله افغانستان در روسیه برگزار شد

کنفرانس ضد داعش برای افغانستان و آسیای میانه با حضور سیاستمداران و کارشناسانی از چهار کشور افغانستان، تاجیکستان، ایران و روسیه در «مسکو» پایتخت روسیه برگزار شد.

 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «خامه پرس»، در این کنفرانس اوضاع امنیتی در کشورهای منطقه و هم‌چنان فعالیت‌های تروریستی داعش مورد بررسی قرار گرفت و سیاستمداران، کارشناسان، نمایندگان سازمان‌های علمی  و خبرنگارانی از این چهار کشور حضور داشتند.

«پاول زریفولین» رییس مرکز «گومیلیف» که این کنفرانس را سازمان‌دهی کرده بود تروریسم را یک پدیدۀ ضد نظام و هدف آن را نابودی تمام سنت‌های ملی، مذهبی و فرهنگی دانست و گفت که این پدیده تهدیدی برای تمام جهان است.

 زریفولین گفت که ترریسم مانند ویروسی در حال گسترش است تا به مرز تمام کشورها نفوذ کند و نظم جهانی را برهم بزند.

به گفته وی، روسیه اهمیت موضوع تروریسم را درک می‌کند و با هدف جلوگیری از افزایش بحران،  حملات خود به پایگاه‌های داعش در سوریه را افزایش داده و مرزهای شوروی سابق را تقویت می‌کند وعلاوه براین به حمایت ازافغانستان نیز به مبارزه با داعش می‌پردازد.

«غلام سخی غیرت» مشاور وزیر امور خارجه افغانستان نیز در این نشست گفت که مسکو نقش مهمی در ایجاد روابط نیک و هم‌کاری با کشورهای مطنقه بازی می‌کند.

وی افزود: باید درنظرداشت که در شرایط کنونی افغانستان می‌تواند برای حل بسیاری از مشکلات از تجربه‌های روسیه در بخش‌های مختلف مانند سیاست، اقتصاد، آموزش و پرورش، و امنیت استفاده کند.

در این نشست «فهیم دشتی» رییس اتحادیه خبرنگاران افغانستان تاکید کرد که زمینه رشد گروه داعش در افغانستان فراهم است و در واقع این یک برنامه بزرگ برای خاور میانه‌ است.

دشتی با اظهار اینکه شماری از طالبان با برافراشتن پرچم داعش می‌خواهند بگویند از داعش وحشی‌تراند، افزود که در افغانستان چندین گروه تروریستی وجود دارد و یکی ازآنها «القاعده» است که در واقع کارش به اتمام رسیده و روبه پایان است.

وی همچنین زمینه همکاری با افغانستان را در صورت موجودیت قدرت‌هایی چون روسیه مساعد دانست و گفت که روسیه نباید خودش را از این قضیه دور نگه دارد، چرا که این به ضرر هر دو کشور است.

 شرکت کنند گان در این نشست بر این باوربودند که مبارزه به تروریسم نیازمند همکاری مشترک سران کشورهای منطقه است.

آنان افزودند: همکاری بین روسیه، افغانستان و دیگر کشورهای منطقه در آسیای میانه برای شکل‌گیری یک برنامه واحد در جهت مبارزه با تروریسم جهانی ضروری است

کد N1063599

وبگردی