آفتاب
در بیانیه تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد تاکید شد؛

طرح ادغام آزمون‌های آزاد و دولتی مغایر اصل 44 و بهره‌وری از تحصیلات تکمیلی است

طرح ادغام آزمون‌های آزاد و دولتی مغایر اصل 44 و بهره‌وری از تحصیلات تکمیلی است

تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در واکنش به طرح ادغام سنجش و آزمون دانشگاه آزاد و دانشگاه دولتی بیانیه‌های جداگانه‌ای منتشر کردند.

به گزارش سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، 55 تشکل‌ دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از ادغام آزمون و سنجش دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه دولتی، این اقدام را مخالف با اصل 44 قانون اساسی و بهره‌وری از تحصیلات تکمیلی عنوان کردند و خواستار جلوگیری از نهایی شدن این طرح شدند.

در متن بیانیه‌ای که توسط 55 تشکل دانشجویی منتشر شده، آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

دولت محترم تدبیر و امید، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اساتید و فرهیختگان ایران اسلامی

با سلام و آرزوی توفیقات، فرارسیدن ایام سالگرد رحلت حضرت محمد مصطفی (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و حضرت امام علی بن‌موسی الرضا (ع) بر همه دلدادگان حقیقت و پیروان طریقت مصطفوی تسلیت باد.

پس از شکل‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی و تدوین قانون اساسی، نگاه و نگرش هوشیارانه حضرت امام راحل (ره) برای آینده کشور و تأکید بر اجرائی شدن دقیق قانون اساسی در همه ابعاد آن عمده راهکارهای اساسی نظام برای برون‌رفت از تنگناها و رقابت با جهان پیشتاز علم و دانش بوده است و آنچنان که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای به ثمر رسیدن و شکوفا شدن آرمان‌های بزرگ دولت و ملت بارها تأکید فرموده و آسایش و رفاه عمومی را در پرتو رشد و تعالی ملت ایران با اتکا به علم و بهره وری از تکنولوژی و فنون پیشرفته جهان موکدأ ابراز داشته است.

مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی و تدابیر بلند مدت جناب آقای دکتر میرزاده بر هیچ کس پوشیده نیست که در حوزه علم و دانش با جذب نیروی متخصص، تغییر در نگرش جوانان و فرهیختگان این مرز و بوم، برای تعالی علم و دانش و رقابت با جهان پیشرفته به اهتمام پوینده و کوشا بوده است.

چندی پیش 242 نفر از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با حمایت از توسعه تحصیلات تکمیلی که مبین ثبات بخشیدن به منابع مالی خانواده‌ها و کشور و حفظ و آرامش روحیه مردم بود بذر امید را بر دل ملت پاشید اما دیری نگذشت که با طرح ادغام سنجش و آزمون دانشگاه آزاد و دانشگاه دولتی این امید به یأس بدل گشت.

بدین‌وسیله تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور ضمن ابراز نگرانی در خصوص ادغام آزمون و سنجش دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه دولتی، این اقدام را مخالف با اصل 44 قانون اساسی و بهره‌وری از تحصیلات تکمیلی می‌داند. برای پرهیز از تبعات سوء و عواقب نافرجام این طرح و از طرفی تداوم ثبات بار مالی و آرامش روحی و روانی خانواده‌ها و دانشجویان به خصوص خانواده‌های بومی، با تقدیم عواطف درونی به محضر دولتمردان جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و اساتید و فرهیختگان ایران زمین، جلوگیری از نهایی شدن طرح موصوف را خواستار هستیم.

به امید سربلندی ایران زمین و اعتماد به جوانان این مرز و بوم... ایامتان مستدام باد.»

بیانیه تشکل‌های دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان خراسان

همچنین تشکل‌های دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان خراسان در بیانیه ای، نسبت به طرح ادغام سنجش و آزمون دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه دولتی واکنش نشان دادند.

در متن این بیانیه آمده است:« هنوز بیش از یک ماه از نامه حمایتی 242 نماینده مجلس شورای اسلامی از تلاش‌های مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه تحصیلات تکمیلی نمی‌گذرد که عده‌ای مجدداً با اهدافی نامشخص به دنبال سنگ‌اندازی در مسیر توسعه تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه ملی کشورمان شده‌اند.

شکی نیست که خیل عظیم دانش آموختگان دوره‌های کارشناسی در کشور‌مان علاقمند به ادامه تحصیل در دوره‌های بالاتر هستند و حال که دانشگاه آزاد اسلامی این ظرفیت مناسب و استاندارد را بدون بهره‌مندی از بودجه‌های دولتی در داخل کشور فراهم نموده است، دوستانی قصد ایجاد خلل در این امر را دارند و با ایجاد شبهه‌های غیرمعقول از قانون‌های نانوشته‌ای حرف می‌زنند که جز ایجاد نگرانی برای خانواده‌های دانشجویان عزیز دانشگاه آزاد اسلامی حاصلی نداشته است.

به عنوان فعالان و دغدغه‌مندان عرصه جنبش دانشجویی، صمیمانه به این منتقدان عرض می‌کنیم که چرا خودباوری و نگاه به درون در حوزه جنبش نرم افزاری، تولیدعلم و بومی‌سازی دانش که مقام معظم رهبری همیشه مورد تاکیدشان بوده است را در مورد دانشگاه آزاد اسلامی به فراموشی سپرده‌اند و نظری به موج خروج همکلاسی‌هایمان برای ادامه تحصیل به کشورهای کم رونق از نظر علمی نسبت به کشور خودمان در همین آسیا را ندارند که جز خروج سرمایه علمی، اقتصادی، انسانی وآسیب‌های فراوان خانوادگی چیزی به ارمغان نداشته است.

دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر 56 درصد آموزش عالی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی را بر عهده دارد و بار سنگین مالی قابل توجهی را از دوش دولت‌ها بعد از انقلاب اسلامی برداشته و نزدیک به 70 هزار هیئت علمی تمام‌وقت و نیمه‌وقت با این دانشگاه همکاری دارند و 11 هزار کارگاه و آزمایشگاه در قالب طرح «ساها» تجمیع شده دارد که یک گنجینه علمی و فنی بی‌نظیری فراهم نموده است که این ظرفیت‌ عظیم را منتقدان محترم توسعه تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی منظور نظر قرار نداده‌اند.

صمیمانه از منتقدان عزیز دعوت می کنیم با حضور در دانشگاه آزاسلامی و بازدید از مجموعه عظیم علمی، فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور نظاره‌گر این ظرفیت ملی باشند تا نظرشان در خصوص دانشگاه آزاد اسلامی واقعی‌تر شود.

این بیانیه توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کاشمر، کانون اسلامی دانشجویان متحد دانشگاه آزاد اسلامی قوچان، جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه، مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور، مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه و انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد صادر شده است.»

بیانیه سادا در خصوص حمایت از تحصیلات تکمیلی

سازمان اسلامی دانشجویان ایران (سادا) نیز در بیانیه‌ای اعتراض خود را نسبت به طرح ادغام سنجش و آزمون دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه دولتی ابراز داشت.

به گزارش مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، در متن بیانیه سادا آمده است: « توسعه علم پژوهی در دنیای امروزی امری است که بیشتر آن توسط موسسات آموزشی و تحقیقاتی خصوصی و مستقل انجام می‌شود. جمهوری اسلامی ایران هم این موضوع را سال‌های پیش و با هوشیاری مقامات مسئول و دقت دانش‌پژوهان به وسیله قانون‌گذاران در قانون اساسی آورده شده است.

این نگاه به آینده توسط دلسوزان ایران اسلامی سبب شد تا موسسات و دانشگاه‌های غیر‌دولتی مانند دانشگاه آزاد اسلامی پا به عرصه وجود بگذارند و بی‌شک سبب ارتقاء علمی و تکمیل تحصیلات عالی در طول سالیان بعد از انقلاب اسلامی شده‌اند.

اگر قرار بود که علم‌پژوهی و دانش‌افزایی تنها در ید دولت باشد که حضرت امام خمینی با هوشمندی فراوان از تشکیل دانشگاه‌های مستقل و آزادی چون دانشگاه آزاد اسلامی حمایت اولیه و معنوی نمی‌کردند. چرا نباید از حضور نهاد‌های غیر‌دولتی در جریان آموزش عالی کشور حمایت کرد. امر خصوصی یعنی حضور مردم در کنار دولت خودشان، یعنی توسعه بیشتر، یعنی روز افزونی شتاب علمی کشور. چرا باید جوانان کشور ما برای تحصیلات تکمیلی به شهرهای دیگر بروند و بار رنج دوری و هزینه‌های سنگین را بر خود و خانواده خود تحمیل کنند یا در فکر مهاجرت برای تحصیلات تکمیلی به کشورهای مجاور که از لحاظ تراز علمی پایین‌تر از دانشگاه و موسسات خصوصی کشورمان هستند بیفتند.

دانشگاه آزاد اسلامی بالاخص در طی سالیان اخیر با مدیرت مدبرانه جناب آقای دکتر میرزاده و حمایت‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اجرای طرح‌های هوشمندانه در ارتقاء جایگاه تحصیلات تکیملی در کشور سهم به‌سزایی در تغییر نگرش فکری جوانان و ایجاد انگیزه و امید ارتقا تحصیلات برای همگان داشته است.

نمایندگان محترم مجلس همواره حمایت خود را از رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی در تحصیلات تکمیلی اعلام می‌کردند اما حالا چه شده است که با طرح ادغام سنجش سراسری دانشگاه‌های دولتی و آزمون‌های پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی سعی در گام برداشتن به عقب و ناامید کردن خانواده‌ها از بومی‌گزینی فرزندانشان در شهر خودشان دارند.

این ادغام یعنی پس‌رفت به گذشته، لذا سازمان اسلامی دانشجویان ایران (سادا) از چنین طرح‌هایی به هیچ وجه حمایت نمی‌کند و آن را ابتداٌ مغایر بند 44 قانون اساسی و مخالف رویکرد نظام توسعه علمی کشور می‌داند و از اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی تقاضا دارد تا متوجه ضررهای این طرح در روند توسعه تحصیلات تکمیلی و چرخه علمی کشور باشند و از تصویب و اجرایی شدن این طرح تحقیق نشده جلوگیری کنند.»

انتهای پیام

کد N1063528

وبگردی