آفتاب
یک مدرس حوزه:

حرم رضوی قدرت دینی و فرهنگی شیعیان است

حرم رضوی قدرت دینی و فرهنگی شیعیان است

یک مدرس حوزه علمیه امام صادق (ع) استان زنجان گفت: امام رضا (ع) به‌عنوان یک قدرت فرهنگی محسوب می‌شود که برای استفاده از این قدرت باید اقدامات اثربخش داشته باشیم.

یک مدرس حوزه علمیه امام صادق (ع) استان زنجان گفت: امام رضا (ع) به‌عنوان یک قدرت فرهنگی محسوب می‌شود که برای استفاده از این قدرت باید اقدامات اثربخش داشته باشیم.

حجت‌الاسلام کریم حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، اظهار کرد: امام رضا (ع) در سال ۱۴۸ هجری‌قمری در مدینه به دنیا آمدند و به‌عنوان امام هشتم شیعیان در سن ۳۵ سالگی عهده‌دار هدایت و ولایت مردم شدند و مدت این ولایت ۲۰ سال بود و در این وقفه زمانی امام رضا (ع) با سه خلیفه عباسی هم دوره بودند، ۱۰ سال با هارون‌الرشید، پنج سال مأمون و پنج سال امین خلفایی که امام (ع) در طول مدت عمرشان هم‌عصر با آن‌ها بودند و سرانجام در سال ۲۰۳ هجری‌قمری در خراسان به‌دست مامون به شهادت رسیدند.

وی افزود: اگر بخواهیم تاثیر حضور امام رضا (ع) در ایران را بررسی کنیم باید به کتب تاریخی مستند مراجعه کنیم که در این قسمت نگاهی به گذر تاریخی حضور امام هشتم در کشورمان می‌اندازیم، امام رضا (ع) در سال ۲۰۰ هجری‌قمری به دستور مامون مهاجرت سیاسی خودشان را از مدینه به مرکز خلافت عباسی آن زمان که خراسان پهناور بود انجام دادند.

حسنی تصریح کرد: با ورود امام هشتم (ع) به کشورمان در شهر نیشابور شیعه قدرت بسیار خوبی در ایران گرفت و حضور ایشان در آن سال نقطه عطفی در تاریخ تشیع ایران محسوب می‌شود، چراکه شیعیان مستقیم و بدون واسطه با امام خود دیدار و گفت‌وگو کردند.

وی خاطرنشان کرد: مهاجرت سیاسی امام رضا (ع) موجب شد تا به دنبال ایشان علویان زیادی از مدینه مهاجرت کنند و رو به سوی ایران بیاورند و این موجب شد تا ارتباط عمیقی بین ولایت و شیعیان صورت گیرد به‌طوری ‌که حضور امام در آن مقطع تاریخی و بعد شهادت‌شان برای کشورمان برکات زیادی داشته است و می‌توان این حضور را به‌عنوان یک فرصت تلقی کرد تا جایگاه امام و ولایت را در بین شیعیان بیشتر از گذشته تبیین شود.

حسنی یادآور شد: یکی از حوزه‌هایی که بیش از پیش تحت تاثیر امام رضا (ع) قرار گرفته است، عنصر فرهنگ است، چراکه تاثیر به‌سزایی در بین مردم گذاشته است و همگان از امام رضا (ع) به عنوان یک الگوی مهم دینی یاد می‌کنند که در ایام سال کوچک‌ترین فرصتی که می‌یابند به زیارت امام هشتم می‌روند.

انتهای پیام

کد N1063025

وبگردی