آفتاب
سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی:

پیش از آزادسازی نرخ بلیط هواپیما، هزینه تاخیر پروازها به مردم داده شود

پیش از آزادسازی نرخ بلیط هواپیما، هزینه تاخیر پروازها به مردم داده شود

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 تاکید کرد که هزینه تاخیر پروازها قبل و همزمان با آزادسازی بلیط پروازهای داخلی باید به مردم داده شود.

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 تاکید کرد که هزینه تاخیر پروازها قبل و همزمان با آزادسازی بلیط پروازهای داخلی باید به مردم داده شود.

جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به آزاد سازی قیمت خدمات حمل و نقل هوایی گفت: اگر مدیریت شرکت‌های حمل و نقل هوایی بر اساس تخصص و کارآمدی به افراد واگذار نشود، این پست‌ها وجه‌المصالحه جریان‌های سیاسی قرار نمی‌گیرد و دیگر لازم نیست همه هزینه‌ها به دوش مردم تحمیل شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه ساختار بازار خدمات حمل و نقل هوایی رقابتی نیست و انحصار چند قطبی دارد، صحبت از رقابتی شدن خدمات هوایی معنایی ندارد چرا که نداشتن جایگزین مناسب برای افزایش قدرت انتخاب مسافرین حمل و نقل هوایی و عدم وجود قطارهای سریع السیر باعث می‌شود تا تقاضا برای مسافرت‌های هوایی کشش ناپذیر باشد و عملا شرکت‌های حمل و نقل هوایی از آزادسازی قیمت پروازها صرفا در جهت افزایش قیمت استفاده کنند و خبری از کاهش قیمت نباشد.

وی ادامه داد: در شرایطی که سیستم اداری متمرکز است و برای انجام کمترین امور اداری و اقتصادی مردم را از شهرستان‌ها به مراکز استان‌ها و از مراکز استان‌ها به تهران می‌کشانیم و از ظرفیت سیستم‌های اداری متکی بر It وIct کمترین استفاده ای نکرده ایم، چگونه انتظار داریم که فقط مردم دارای توان مالی از هواپیما استفاده کنند و دیگران استفاده از هواپیما را از سبد تقاضای خود حذف نمایند.

قادری تاکید کرد که در شرایطی که اجازه‌ای برای ورود شرکت‌های هواپیمایی خارجی به حمل و نقل هوایی داخلی وجود ندارد و عملا بازار حمل و نقل هوایی داخلی در انحصار چند شرکت داخلی است نمی توان از رقابت در حمل و نقل هوایی و افزایش رفاه مصرف کننده صحبت کرد.

نماینده مردم شیراز درادامه اظهار کرد: وقتی در تحویل سوخت و خدمات فرودگاهی به شرکت‌های هواپیمایی داخلی یارانه می‌دهیم و هواپیماهای آنها کیفیت هواپیماهای شرکت‌های حمل و نقل خارجی را ندارند و هزینه های حقوق و دستمزد آنها نه بر اساس دلار بلکه بر اساس ریال محاسبه و پرداخت می شود، مقایسه یک ساعت پرواز در داخل با قیمت پروازهای خارجی به دلار پشتوانه منطقی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه نباید هزینه شرکت‌های هواپیمایی داخلی را از مردم گرفت، افزود: از آن جا که برخی از شرکت‌های هواپیمایی داخلی چند برابر ظرفیت مجاز نیروی انسانی در اختیار دارند، هزینه‌هایشان افزایش یافته است ولی باز هم این دلیلی نیست که بجای حل این مشکل هزینه آن را از مردم بگیرند.

به گفته قادری اگر سرمایه گذاری در حمل و نقل هوایی سودآور نیست چرا برخی شرکت‌های داخلی که از مدیریت بهتری برخوردارند در افزایش ناوگان هوایی رشد قابل توجهی دارند و برای راه اندازی خطوط جدید هوایی تقاضاهای قابل توجهی وجود دارد؟

وی افرود: در این شرایط بهتر است قبل و همزمان با آزادسازی بلیط پروازهای داخلی هزینه تاخیرهای انجام شده را به مردم برگردانده و از تبعیض در قیمت ها در ساعات مختلف شبانه روز، ایام هفته و ماه های سال برای جبران بخشی از هزینه‌های شرکت های حمل و نقل هوایی استفاده شود.

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44ادامه داد:دولت برای کمک به شرکت‌های حمل و نقل هوایی اجازه دهد در مسیر و در روزها و ساعات با تقاضای زیاد، قیمت پروازهای‌شان را اضافه کرده و به جای اینکه تفاوت قیمت بازار آزاد و قیمت مصوب به جیب دلال‌ها و افراد مختلف برود به جیب شرکت‌های هواپیمایی برود.

وی افزود: اگر شرکت‌های هواپیمایی به دنبال کاهش هزینه، افزایش سرمایه گذاری و در نتیجه افزایش سود هستند فروش‌های اینترنتی را به درستی سازماندهی کرده و لااقل در هزینه های پرداختی بابت تجهیز آژانس‌ها صرفه جویی می‌کنند. همچنین نباید امکان پیش فروش بلیط با کسر قیمت و با احتساب نرخ سود بانکی و یا اوراق مشارکت را داشته باشند تا بتوانند از این طریق بخشی از سرمایه‌گذاری خود را جذب کنند.

قادری ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی قبل از اقدام به آزاد سازی بلیط پروازهای داخلی برای نشان دادن پایبندی به برنامه پنجم نشان دهد سایر احکام این برنامه در راه اندازی منطقه آزاد تجاری فرودگاه امام (ره) و استفاده از ظرفیت بخش‌های غیردولتی در تکمیل زیرساخت‌های فرودگاهی را اجرا کند چون تا کی باید توسعه فرودگاه های کشور صرفا متکی به اعتبارات دولتی و درآمدهای اختصاصی شرکت فرودگاه ها باشد و از ظرفیت های تجاری فرودگاه ها برای توسعه زیرساخت های فرودگاهی استفاده نشود؟

به گفته وی باید با استناد به مجوزهای قوانین بودجه سنواتی و قانون برنامه پنجم بخشی از منابع صندوق توسعه ملی به خرید هواپیما و افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل هوایی اختصاص داده شده و بخشی از مشکل از این طریق حل شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پایان و در جمع بندی گفت: اگر مدیریت شرکت‌های حمل و نقل هوایی بر اساس تخصص و کارآمدی به افراد واگذار شود و این پست‌ها وجه المصالحه جریان‌های سیاسی قرار نگیرد، بسیاری از مشکلات قابل حل است و لازم نیست همه هزینه‌ها بر دوش مردم تحمیل شود.

انتهای پیام

کد N1062899

وبگردی