آفتاب

سازمان ملل: توافق دولت وحدت ملی لیبی چهارشنبه امضا می‌شود

سازمان ملل: توافق دولت وحدت ملی لیبی چهارشنبه امضا می‌شود

اعضای دو پارلمان رقیب در لیبی توافق کردند تا تاریخ نهایی 16 دسامبر (25 آذر) را برای امضای توافقنامه به میانجی‌گری سازمان ملل درخصوص تشکیل دولت وحدت ملی در این کشور را تایید کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مارتین کوبلر، فرستاده جدید سازمان ملل که از طریق کنفرانس ویدیویی در لیبی در نشست شورای امنیت سازمان ملل شرکت می‌کرد، اعلام کرد که 40 قانونگذار این کشور در یک نشست دو روزه در تونس توافق کرده‌اند که متن نهایی مجدداً باز نشود.

کوبلر از طریق این کنفرانس ویدیویی که از پایتخت تونس گرفته شده بود، اعلام کرد که «لیبی در حالت مسابقه علیه زمان به سر می‌برد».

وی تاکید کرد که «بافت به‌شدت اجتماعی، وحدت ملی و تمامیت ارضی این کشور مستقیما توسط نیروهای افراطی‌گرا و تروریست‌ها مورد خطر قرار گرفته است».

کوبلر تاکید کرد که داعش به دنبال گسترش نفوذ خود فراتر از مناطقی است که هم‌اکنون تحت کنترل دارد و تشکیل دولت وحدت ملی به شدت برای کمک به بازگرداندن امنیت و بسیج کردن حمایت بین‌المللی برای مبارزه با افراط‌گرایان بسیار حائز اهمیت است.

ابراهیم دباشی، سفیر لیبی در سازمان ملل که نماینده دولت به رسمیت شناخته شده این کشور است، در شورای امنیت اعلام کرد که «زمان برای امضای قرارداد فرا رسیده و امیدوارم که این اتفاق 16 دسامبر رخ دهد». البته هنوز مشخص نیست که آیا این توافقنامه تا تاریخ موردنظر امضا خواهد شد یا خیر.

کوبلر به شورای امنیت سازمان ملل هشدار داد که «دو طرف سیاسی شروع به نشان دادن علایم خطرناکی از تجزیه داخلی کرده‌اند.»

دباشی هم هشدار داد که در صورتی که توافق قدرت اشتراکی در کار نباشد، کارشناسان بر این باور هستند که داعش می‌تواند لیبی را تا تابستان 2016 اشغال کند.

انتهای پیام

کد N1062893

وبگردی